חברות רבות יגיעו בקרוב לחדלות פרעון ומספרן יעלה עם התמשכות המלחמה

בעקבות הטראומה הביטחונית צפויה לנו גם טראומה כלכלית שתשפיע באופן קשה על הענף. עם זאת, בתחום המגורים הפגיעה תהיה פחותה, בשל ציפיות אופטימיות להתפרצות ביקושים לאחר המיתון

שיתוף הכתבה
נפילת רקטה בכפר עזה (שאטרסטוק)נפילת רקטה בכפר עזה (שאטרסטוק)

המשק הישראלי עומד לחוות טראומה על רקע נסיבות ביטחוניות שחשפו את העורף הישראלי לטראומות דומות לאלו שנחוו במלחמת העצמאות. קשה לנבא לאן פנינו אולם אפשר כבר עתה להצביע על מגמות צפויות בשוק הנדל״ן. 

ישראל נכנסה למלחמה בנתוני פתיחה גרועים במיוחד. המשבר החוקתי אכן גרר אותנו למצב יוצא דופן: סביבת ריבית גבוהה וירידה בהשקעות. כבר ערב המלחמה חלה בלימה בקצב מכירת דירות מגורים ונכסים מניבים. לראשונה מזה זמן רב, היזמים בשוק נקלעו למצוקה.

הירידה בהכנסות משפיעה בעיקר על מיזמי נדל״ן ארוכי טווח. אלה המיזמים הרגישים ביותר לעלויות המימון. כמובן שגם קשיים בכוח אדם בתקופת הבנייה עלולים להכביד על עלויות הפרויקטים. 

עלויות המימון נגזרות מן הריבית ומקצב המכירות. בתקופת מלחמה הצריכה הבסיסית אינה נפגעת באופן משמעותי, אולם רכישת הנדל״ן פוסקת לחלוטין. בתקופת משבר בטחוני עמוק חל קיפאון כמעט מלא בעסקאות מגורים. כמו כן חל קיפאון מלא בעסקאות בנדל"ן מסחרי. הקיפאון שבמכירות בעל השפעה דרמטית בסביבת ריבית גבוהה, שכן הוא צפוי להביא להתארכות דרמטית של משך הזמן לפירעון האשראי. על רקע הריבית הגבוהה, צפויה ההתארכות לסכן פרויקטים רבים.  לכן, בחודשים הקרובים אנו עתידים להיתקל במספר רב של יזמים שייכנסו להליכי חדלות פירעון. מספר מקרי חדלות הפירעון בתחום הנדל״ן יעלה עם הימשכות הלחימה.

עו"ד משה רז-כהן (תמר מצאפי)עו"ד משה רז-כהן (תמר מצאפי)

הפגיעה ארוכת הטווח בשוק המגורים, צפויה להיות נמוכה יותר לעומת הפגיעה בנדל"ן המסחרי. אף שאנו צפויים להיתקל בקריסה של יזמים שיהיו תקועים עם מלאי של דירות, מידת ההשקעות בתחום המגורים תפחת רק באופן מתון. ההנחה שהביקושים למגורים אינם אובדים לחלוטין, ולאחר תקופה של מיתון השוק צופה התפרצות של ביקושים. הציפייה הזו, היא שמדרבנת המשך השקעות בהווה. ואולם המכה הקשה צפויה בתחום הנדל"ן המסחרי. שם הציפייה להתפרצות ביקושים אינה קיימת ואפשר בהחלט לצפות לירידה עקבית ודרסטית במחירי מסחר ותעסוקה לצד ירידה בהשקעות. 

אין גם לצפות לירידה בריבית. בפיחות בשער השקל אפשר להילחם באמצעות רכישת שקלים על ידי בנק ישראל, אולם אם המלחמה תורחב לא יוכל עוד הבנק להמשיך בהוצאת ייתרות מטבע החוץ. ולכן הנשק היחידי מפני אינפלציה יהיה העלאה נוספת בריבית. העלאה נוספת של הריבית תחריף את המגמות האמורות.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עו"ד משה רז כהןשוק הדיורחרבות ברזל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...