על רקע היחלשות השקל והלחימה: בנק ישראל הותיר את הריבית על 4.75%

הוועדה המוניטרית בבנק ישראל החליטה להותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 4.75%. החלטת הבנק תואמת את ההערכות בשוק לפיהן יימנע הנגיד מהפחתת הריבית על מנת לא להחריף את החלשות השקל. מהבנק נמסר כי "מדינת ישראל מצויה במלחמה שהחלה לפני כשבועיים. למלחמה השלכות על הפעילות הריאלית והן על השווקים הפיננסיים"

שיתוף הכתבה
נגיד בנק ישראל אמיר ירון (מארק ליימן, לע"מ)נגיד בנק ישראל אמיר ירון (מארק ליימן, לע"מ)

הוועדה המוניטרית בבנק ישראל החליטה היום (ב') להותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 4.75%, כך הודיע היום (ב') בנק ישראל. החלטת הבנק תואמת את ההערכות בשוק לפיהן יימנע הנגיד מהפחתת הריבית על מנת לא להחריף את החלשות השקל. זוהי הפעם השניה ברציפות שבה מותיר הבנק את שיעור הריבית ללא שינוי, וזאת לאחר תשע פעמים רצופות שבהן העלה הבנק את שיעור הריבית, שלפני שנה וחצי עוד עמד על 0.1% בלבד.

בהודעת הבנק נכתב כי "מדינת ישראל מצויה במלחמה שהחלה לפני כשבועיים. למלחמה גם השלכות כלכליות שונות, הן על הפעילות הריאלית והן על השווקים הפיננסיים. בנק ישראל נקט במספר צעדי מדיניות להתמודדות עם המצב. השווקים הפיננסיים מתפקדים וחלק ניכר מהפעילות הכלכלית נמשך כסדרה".

במסיבת העיתונאים שכינס זמן קצר לאחר הודעת הריבית אמר הנגיד ירון: "למלחמה השלכות כלכליות שונות, הן על הפעילות הריאלית והן על השווקים הפיננסיים. כבר בתחילת דבריי ארצה להדגיש כי הכלכלה הישראלית איתנה ויציבה. בתחומים מסוימים, כגון החדשנות והטכנולוגיה, אנו אף מובילים ברמה העולמית. הכלכלה הישראלית ידעה להתאושש מתקופות קשות ולחזור לשגשג במהרה ואין לי ספק שכך יהיה גם הפעם.

"מאז תחילת האירוע אנו בבנק ישראל  מקיימים הערכות מצב שוטפות אודות ההשפעה של המצב הביטחוני על אספקטים כלכליים ופיננסיים שונים, ונוקטים צעדי מדיניות בהתאם. ארחיב על כך בהמשך. מטבע הדברים, חלק ניכר מדיוני הוועדה המוניטרית שהתקיימו ביומיים האחרונים התמקד בהשפעות הכלכליות של המלחמה. הוועדה המוניטרית ניתחה את התהליכים השונים ואת השפעתם על הפעילות הכלכלית ועל האינפלציה, ובתום הדיונים החליטה להותיר את הריבית על כנה".

"ההחלטה - בעיקר לאור הפיחות בשקל והעלייה בפרמיית הסיכון של מדינת ישראל"

רויטל רוט, מנהלת מחלקת אנליזה בדן אנד ברסטריט אמרה כי "המשק נכנס למלחמה כאשר האינפלציה גבוהה, ובנק ישראל היה בעיצומו של מהלך מתמשך של העלאות ריבית במטרה להילחם בה, בדומה למצב בארה"ב ובמדינות גוש היורו. לנוכח המלחמה, היו שסברו כי בנק ישראל יבצע מהלך דרמטי של הורדת ריבית, ואף היו בתחילת המלחמה הערכות שדיברו על הורדת הריבית בכ-0.75%, זאת כדי לעודד את המשק, את העסקים ואת הצריכה, וגם כדי להקל על משקי הבית שסבלו מהתייקרות החוב הפרטי, בעיקר מנטל המשכנתאות (ואכן, בעת הזאת בנקים רבים יוצאים במבצעים להקפאת המשכנתא באופן זמני וריבית 0% וכן סיוע והקלות לעסקים שנפגעו מהלחימה בדרום).

"למרות זאת בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי, בעיקר לאור הפיחות בשקל והעלייה בפרמיית הסיכון של מדינת ישראל. להערכתנו הפחתת הריבית תגיע בהמשך כדי לאושש את הפעילות במשק ולהקל על נוטלי המשכנתאות, אך מוקדם לתזמן זאת כאשר אנחנו כשבועיים מתחילת המלחמה.

"היבט נוסף שמושפע מאוד מהמלחמה ומשפיע אף הוא על החלטת הריבית הקרובה הוא שער החליפין דולר-שקל. התחזקות הדולר מול השקל כבר הפכה למגמה בשנה האחרונה, בין היתר בשל חוסר הוודאות בעקבות המהפכה המשפטית, אבל המלחמה הזניקה את עוד יותר את המטבע האמריקאי אל מול מקבילו הישראלי, כאשר נכון למועד זה כבר חצינו את רף ה-4 שקלים לדולר, שיא של 8 שנים. המלחמה גורמת לירידה בהשקעות הזרות ולעלייה ברמת הסיכון של מדינת ישראל, מה שגורם בתורו להתחזקות הדולר אל מול השקל (פיחות בשקל). שער חליפין גבוה גורם להתייקרות הייבוא, דבר שעלול להוביל ללחצים אינפלציוניים – כלומר לעליית מחירים".

עדי ניניו, מנכ"ל אלדר משכנתאות, אמר לאחר הכרזת הריבית כי "הכרזת הריבית היום, בזמן מלחמה, מעידה על הכיוון אליו חותר בנק ישראל, בדרך להתאוששות המשק. הורדת ריבית חדה הייתה יכולה לאושש את השוק מבחינת הפעילות הכלכלית, אולם הייתה מובילה לפיחות בשקל.  מצד שני, הקפאה נוספת בריבית נותנת למשק ובפרט לעסקים אוויר לנשימה. זה מסמן שעם התנהלות 'עדינה' של בנק ישראל, נוכל להתפנות לטיפול בשער הדולר ונמנע את עליית האינפלציה, בתמיכה של הגופים העסקיים במשק, הנמצאים כבר במשבר וממשיכים לשלם את מחיר המלחמה.

"מדיניות זו, תעזור למשק הישראלי ולשוק הנדל"ן להתאושש לאחר המלחמה כאשר הביקושים יחזרו בעצימות גבוהה, לצד ריבית שעדיין תהיה גבוהה אבל תאפשר למשקי הבית להתמודד. צעדים אלו חייבים להיות מלווים בצעדים נוספים בתחום האשראי מגובה נדל"ן, זאת על מנת להעניק מעטפת פתרונות רחבה יותר לציבור הרוכשים. צעדים של הגדלת אחוזי המימון לנכסים חדשים וקיימים עשויים להקל על משקי הבית הזקוקים למימון חדש או להגדלת האשראי בשל מצב המלחמה".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ריבית בנק ישראלבנק ישראלאמיר ירוןרויטל רוטחרבות ברזל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...