דאגה למפונים או ניצול הזדמנות? המושבניקים דורשים מרמ"י שינוי מדיניות שיאפשר אירוח תושבי העוטף

במכתב שנשלח בשם בעלי נחלות חקלאיות אל מנהל רמ"י נטען כי מדיניות רמ"י אינה מאפשרת לשכן במושבים את תושבי העוטף המפונים. בין הדרישות: לאפשר לשכן תושבים במבנים שאסורים כיום להשכרה למגורים ומתן אפשרות לבעלי הנחלות שלא להתגורר בנחלה. מדובר בהחלטות בעלות שווי כלכלי רב לבעלי הנחלות בימי שגרה

שיתוף הכתבה
בית במושב בשרון (צילום ארכיון, למצולם אין קשר לכתבה, מיכאל יעקובסון)בית במושב בשרון (צילום ארכיון, למצולם אין קשר לכתבה, מיכאל יעקובסון)

עו"ד אביגדור ליבוביץ המתמחה במקרקעין במגזר הכפרי פנה בשבוע שעבר למנהל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י),ינקי קוינט, בדרישה כי יפעל לשינוי מדיניות רמ"י במגזר הכפרי באופן אשר יאפשר לבעלי הנחלות לשכן תושבים שפונו מבתיהם בדרום ובצפון, בבתים ומבנים שברשותם, שאסורים כיום להשכרה לצורכי מגורים ולפעילות לא חקלאית (פל"ח). את הפניה כתב ליבוביץ בשם "בעלי נחלות במושבי עובדים", אך לא פירט בכמה מדובר.

"בעלי נחלות רבים מקבלים פניות מהמפונים בבקשה לסייע בשעה קשה זו ולשכן אותם במבנים שבנויים בנחלות, אך איסור השימוש במבנים שקיים בהחלטות רמ"י מהווה מחסום כלפי בעלי הנחלות לסייע למשפחות המפונים", נכתב בפניה שנשלחה על ידי עו"ד אביגדור ליבוביץ, ממשרד ליבוביץ, שער ושות' המייצג את הפונים. בעלי הנחלות מבקשים גם לאפשר להם לפצל דירות, מאחר ולדבריהם זה יכול לתת פתרון למצוקת הדיור שנובעת מפינוי היישובים והצורך של ציבור המפונים בפתרון מיידי.

כיום לא ניתן להשכיר בתי מגורים, יחידות, מחסנים, קרוואנים, מכולות או מחסן שהוסב לפל"ח בהיתר או שלא בהיתר, וכן לא ניתן להשכיר את בית המגורים של בעלי הנחלה שלא מתגוררים בנחלה, או בית מגורים של הורים שנפטרו ושהיורשים מבקשים להשכיר את בית המגורים. על מי על שמבקש לעשות זאת לשלם לרמ"י דמי שימוש שנאמדים במאות אלפי שקלים. זאת מאחר והחלטות רמ"י קובעות כי השימוש בבתי המגורים בנחלה הוא עבור בעל הנחלה, הורה, ילד, נכד, או ילד מאומץ בלבד. בשל החלטות אלו, בעל נחלה שמגיע לגיל פנסיה, לא יכול למשל לעבור להתגורר בדיור מוגן או ליד הילדים, ולהשכיר את ביתו במקביל.

הטבה עצומה לבעלי הנחלות 

יש לציין כי במכתבו כורך ליבוביץ את הצרכים הנובעים לטענתו בשל שעת המלחמה, יחד עם המאבק שמנהלים בעלי הנחלות במושבים מזה שנים נגד מדיניות רמ"י בנחלות החקלאיות. בין היתר כתב כי "איסור ההשכרה שקיים כיום בהתאם להחלטות רמ"י, פוגע בזכויות יסודיות של בעלי הנחלות שהוקנו בחוק יסוד כבוד האדום וחרותו ובחוק יסוד חופש העיסוק", וכן כי "זו העת לקבוע כי לא חלה חובת התגוררות של בעל הנחלה בנחלה וכי אין כל מניעה שיעבור להתגורר היכן שיחפוץ ואף יוכל להשכיר את דירת המגורים בנחלה בכדי לממן את מחייתו". מדובר בשינוי מדיניות שמהווה הטבה עצומה לציבור בעלי הנחלות, וזאת בלי קשר לתקופת המלחמה.

עוד נכתב כי "בימים אלה לאור המלחמה, הפעילות העסקית במשק ירדה באופן דרמטי. זה הזמן לאשר במיידי השכרת מבנים לפל"ח על מנת לאפשר לבעלי הנחלות להתקיים מיגיע כפיהם וממבנים שבנויים בהיתר בנחלות, ויהוו הכנסה מיידית לבעלי נחלות שרבים מהם מעל גיל פנסיה ומתקיימים מקצבת ביטוח לאומי, ונדרשים כעת יותר מתמיד להכנסות על מנת להתקיים ולא ליפול לנטל על המדינה או המשפחה".

לטענת ליבוביץ, ועדה שקמה בשנת 2020 לטובת בחינת חלופות הכנסה בחלקות המגורים, לא פרסמה את מסקנותיה עד היום. "אנו דורשים כי הוועדה תפרסם במיידי את מסקנותיה ובהתאם לכך לקבוע 'הוראת שעה', כדי שניתן יהיה במיידי להשכיר בתי מגורים בנחלות, להשכיר מבנים לפל"ח, לקבל הנחות אזורי עדיפות לאומית לשימושי פל"ח וכו'. לאור המציאות הבלתי אפשרית שנכפתה על מדינת ישראל והזוועות אותן חוו ישובים בעוטף עזה, הגיע העת לעשות ולקבל החלטה מיידית".

תגובת רמ"י טרם התקבלה. 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:נחלות במושביםרמ"ימושביםעוטף עזהחקלאותחרבות ברזל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...