לראשונה מאז תוקן החוק: ועדת ערר אישרה לפרויקט להתקדם על אף ערר שהוגש נגדו

על פי התיקון שנחקק בחוק ההסדרים האחרון, יזם שנגד היתר שקיבל מהוועדה המקומית הוגש ערר, רשאי לפנות לוועדת הערר על מנת שתאפשר לפעול בהתאם להיתר, על אף הערר התלוי והעומד. ביוני אישרה ועדת הערר המחוזית צפון לפרויקט תמ"א 38 בנהריה להתקדם, זאת בעקבות ערר נגד מספר שינויים שאישרה הוועדה המקומית נהריה בהיתר המקורי, בנימוק כי "היה ויתקבל הערר ניתן יהיה להשיב המצב לקדמותו"

שיתוף הכתבה
עו"ד נילי בן משה - ידגר (אלעד ברנגה) עו"ד נילי בן משה - ידגר (אלעד ברנגה)

ועדת הערר המחוזית לתכנון ובנייה מחוז הצפון, בראשות עו"ד נילי בן משה - ידגר, קבעה לאחרונה כי הבנייה בפרויקט תמ"א עיבוי וחיזוק לבניין בנהריה תוכל להימשך כסדרה בהתאם להיתר שהוציאה הוועדה המקומית, וזאת למרות שהוגש ערר נגד ההחלטה לאשר בקשה של היזמים בפרויקט להיתר שינויים. מדובר ככל הנראה בפעם הראשונה שבה יושם התיקון של חוק התכנון והבנייה שנכנס לאחרונה לתוקף במסגרת חוק ההסדרים, לפיו רשאי יו"ר ועדת ערר להחליט שלא לעכב מימוש היתר בנייה שהנפיקה הרשות, על אף ערר שהוגש נגד החלטתה.   

פורסם התיקון להגבלת היכולת להגיש ערר: "כמעט בלי ביקורת על הוועדות העצמאיות"
מהטבות המס ועד קיצור הבירוקרטיה: " מרכז הנדל"ן " עושה סדר בחוק ההסדרים

ההחלטה ניתנה בחודש יוני השנה, כחודש לאחר אישור חוק ההסדרים, ומתייחסת לערר שהוגש על ידי תושבי שכונת נווה אלון בנהריה, נגד החלטתה של הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה נהריה לאשר בקשה להיתר שינויים במהלך בניה, מהיתר בניה שניתן ביום 25.9.19 במסגרת פרויקט תמ"א 38 . בבקשתם שאושרה, ביקשו היזמים לערוך 10 שינויים ביחס להיתר המקורי, ובהם הגדלת לובי הכניסה, הזזת קיר בחדר המדרגות, הגדלת והוספת עמודים, הגדלת מסתור כביסה מ-120 ל-173 מטר, הגבהת פיר מעלית, שינוי שיפוע גג רעפים ועוד.

בערר שהגישו נגד ההחלטה, טענו העוררים כי אישור הבקשה להיתר שינויים בפרויקט, מהווה "פגיעה בשלטון החוק, הסדרה בדיעבד של חלק מעבודות הבנייה - מפגעים בטיחותיים, החלפת חומר גג הרעפים ואופן חישוב שטחי הבניה".

בתחילת מאי 2023, הגישו היזמים בפרויקט בקשה לוועדת הערר, שתורה על מתן היתר השינויים, למרות היותו של ערר תלוי ועומד, שכן השינויים המבוקשים הם "אלמנטים שהשלכותיהם והשפעותיהם על הבנייה זניחים וקוסמטיים, שאין להם ולא יכולה להיות להם כל השלכה או השפעה ואין בהם לגרום נזק למי מהעוררים".

היזמים ציינו גם כי השינויים אינם מתייחסים לאלמנטים קונסטרוקטיביים (מבניים) ולפיכך "אין ולא תהיה כל מגבלה להורסם, ולהשיב את המצב לקדמותו ולהתאים את הבנייה להיתר הבנייה המקורי, היה והערר יתקבל", נכתב בהחלטה. מנגד, הם טענו, "כי המשך ביצוע עבודות הבנייה בשונה מהחלטת הוועדה המקומית לאשר את היתר השינויים, יפגע ויחבל קשות בכל אפשרות להטמיע ולהקים אלמנטים אלו בעתיד, היה והערר ידחה" וכי "הפסקת הבנייה עד לאחר שתתקבל החלטת ועדת הערר, תגרום לנזקים כספיים רבים".

"שינויים מינוריים וזניחים, שאינם בעלי השפעה על העוררים" 

סעיף 152ב בחוק התכנון והבנייה, קבע כי משהוגש ערר, לא יינתן היתר עד למתן החלטה בוועדת הערר. בשנה שעברה, נכנס לתוקף תיקון 139, שקבע כי לוועדת הערר תוקנה הסמכות להורות על מתן היתרים, לגבי מבנים הטעונים חיזוק, והיתרים מכוחן של תוכניות לעמידות מבנים מפני רעידת אדמה בלבד - הן במסלול של הריסה ובנייה מחדש, והן במסלול של חיזוק - וזאת בכפוף לשיקול דעתה של ועדת הערר ובשים לב לאפשרות השבת המצב לקדמותו ככל שיתקבל הערר. בנוסף, יכול היה שר הפנים, באישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, להחיל את הוראות תיקון 139 גם על עררים שעניינם היתרים מכוח סוגי תוכניות נוספות.

תיקון 143 לסעיף, שתוקן במסגרת חוק ההסדרים 2023, הרחיב את סמכויות ועדת הערר, העניק לה את הסמכויות שהיו עד כה בידי שר הפנים בלבד, ומאפשר כעת מתן היתר בנייה על אף הגשתו של ערר על כל סוגי התוכניות, וקובע כי לוועדת הערר "יש סמכות להחליט, מטעמים שיירשמו, כי בנסיבות העניין אין הצדקה לעכב את מתן ההיתר, כולו או חלקו, בשים לב להיקף ההשפעה של נושא הערר על ההיתר ולאפשרות השבת המצב לקדמותו ככל שיתקבל הערר".

הוועדה אישרה לבסוף מתן היתר ל-8 מתוך 10 השינויים שביקשו היזמים. בהחלטה נכתב, כי "התיקונים נועדו ליצור איזון בין הזכות להגשת ערר ומניעת מצב בלתי הפיך וקביעת עובדות בשטח לבין אינטרס מבקש היתר הבנייה להתקדם בביצוע עבודות בנייה, שאין בהן כדי לקבוע מסמרות בשטח, כך שהיה ויתקבל הערר ניתן יהיה להשיב את המצב לקדמותו".

יו"ר הוועדה בן משה - ידגר נימקה את החלטתה וכתבה כי "חלקם של השינויים אכן מהווים שינויים מינוריים וזניחים, אשר מבוקשים במהלך ביצוע עבודות בנייה מכוחו של היתר בנייה קודם, כך שהנושאים המהותיים בנוגע להקמתו של מבנה זה כבר אושרו זה מכבר. יתרה מכך, חלקם של השינויים המבוקשים אינם בעלי השפעה על העוררים, שכן חלקם אף לא גובלים במבנה נשוא הערר. נוסף לכל האמור, על פי חוות דעתו של יועץ בטיחות, השינויים המבוקשים אינם בעלי השפעה קונסטרוקטיבית על יציבות המבנה, כך שניתן יהיה להשיב את המצב לקדמותו היה והערר יתקבל". 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:חוק התכנון והבנייהחוק ההסדריםועדת הערר המחוזית לתכנון ובנייהתמ"אנילי בן משה - ידגר
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...