"מכוני בקרת הבנייה הם כיום הגורמים הכי משמעותיים בענף הבנייה"

"מכוני בקרת הבנייה הם כיום הגורמים הכי משמעותיים בענף הבנייה" בהיעדר היצע מספק של דירות אל מול הביקוש הגובר, פונים גורמי התכנון לשני אפיקים מרכזיים: מיזמי פינוי-בינוי גדולים במרכזי הערים, המאפשרים הוספת מאות יחידות דיור למתחמי מגורים קיימים לצד שדרוג מסיבי של השטחים הציבוריים; והקמה "מאפס" של שכונות חדשות. באלה ובאלה נדרש ניהול ותיאום בין אינספור היבטי תשתית לאורך כל שלבי הפרויקט – מהתכנון הראשוני, דרך קבלת ההיתרים ומסמכי הרישוי השונים, ועד לשלב האכלוס.

שיתוף הכתבה
 אורי ורון, צלם: יח"צ מכון בקרת הבנייה אורי ורון, צלם: יח"צ מכון בקרת הבנייה

עד היום ברשויות המקומיות, האחראי על תכלול האופרציה הם גופי ההנדסה בוועדות התכנון השונות.
עורך הבקשה יחד עם היועצים פונים בנפרד לכל דיסציפלינה - תאגיד המים, כיבוי אש, פיקוד העורף, חברת החשמל ועוד.

כיום מי שאחראי על תכלול התהליך הוא מכון הבקרה, הראייה היא רוחבית ויש התייחסות לכלל התכנון הפרטני והשכונתי.

זרזי תכנון ובנייה

מכוני בקרת הבנייה (כיום פועלים בישראל שישה מכונים בלבד) הוקמו בעקבות אסון ורסאי.
הם פועלים מטעמו של היזם ומוודאים עמידת התוכניות בהוראות התקן. את התיאום ביניהן, ואת יכולתן לספק את צורכי התושבים שיחיו בה. בכך הם חוסכים ליזמים שלל בעיות ועיכובים במהלך הדרך, מזרזים את מתן ההיתרים השונים ואף את הבנייה עצמה. במדינה שבה תכנון, בנייה ואכלוס של פרויקטים חדשים אורכים שנים רבות ונתקלים באינספור קשיים ביורוקרטיים, אין זה פלא שמכונים אלה זוכים כיום לפופולריות רבה.

"תפקידם של מכוני הבקרה הוא בעל חשיבות מכרעת להצלחת פרויקטים גדולים", אומר אורי ורון, מנהל תיק הבקרה במכון בקרת הבנייה הישראלי מקבוצת מילגם. "הם אחראים על שלל היבטים בתהליך התכנון והבנייה, ומתמחים בנושאים קריטיים כמו הבטחת היציבות של שלדי המבנים ורמת האיטום שלהם, איכות התוכניות הסניטריות של השכונה החדשה, מערכות הניקוז וההידרולוגיה שלה, הנגישות ועוד.

"יתרון נוסף של מכוני הבקרה הוא שהם מביאים איתם מומחים מכל קשת המקצועות הרלוונטיים לענפי התכנון והבנייה: מהנדסים, קונסטרוקטורים, אדריכלים, מומחי בטיחות וכיבוי אש, ועוד. לכן הם גם נכנסים בנעליהם של פיקוד העורף ורשות הכבאות, ומורשים לספק את האישורים הדרושים במקומם.

"העובדה שאנחנו מספקים ליזם עין מקצועית שבוחנת עבורו את כל היבטי הפרויקט", מסביר ורון, "גם מזרזת לו תהליכים מול הרשות, וגם חוסכת לו הרבה מאוד כסף. כי בסופו של דבר, תכנון ובנייה באיכות גבוהה יבואו לידי ביטוי בפחות ליקויים ובעיות שיתגלו בשלבים מאוחרים יותר, ומכאן שגם ישפיעו משמעותית על המוניטין הכללי של אותו יזם".

בקרה והצלה

אחד הפרויקטים המשמעותיים של מכון בקרת הבנייה הישראלי היה בשכונת אור-ים באור עקיבא. ורון, לשעבר מהנדס העיר פתח תקוה, עבד בצמידות מול אגף ההנדסה המקומי, במה שהתברר כקריטי להצלחת הפרויקט.

"מבחינתי ומבחינת הוועדה המרחבית כולה זו היתה פשוט הצלה", אומר מנדי שפיגלר, מהנדס הוועדה לתכנון ובנייה של יישובי הברון, החולשת בין השאר גם על אור עקיבא. "צריך להבין שאנחנו בוועדה מוגבלים ביכולת שלנו להיכנס לפרטים הקטנים, וכאן בא גוף מקצועי ומיומן שנכנס לעומקם של דברים: בחן את בקרת התכן, התייחס לכל ההערות שלנו ווידא שאין חריגה משום תקן".

לדברי שפיגלר, גם היזמים יצאו נשכרים מעבודת המכון: "ב-2020 התקנות עוד לא חייבו שילוב של מכוני בקרה, אבל אני החלטתי להעמיד את זה כתנאי ליזמים באור-ים. בהתחלה הם חששו שזה יעכב אותם, אבל מהר מאוד הם שמחו לגלות שהם טעו, וגם היום יש שיתוף פעולה הדוק ביניהם לצורך 'תעודות הגמר' וקבלת טופסי האכלוס".

מבוקר עד ערב

מכון בקרת הבנייה הישראלי, בניהולו של גיל שטיין, הוקם ב-2018 על ידי קבוצת מילגם – חברה המתמחה זה עשרות שנים במתן שירותים מקיפים ומתקדמים לעיריות, גופים מוניציפליים, תאגידי מים, גופים ממשלתיים, חברות ציבוריות ופרטיות. מאז הקמתו ועד היום ליווה המכון את התכנון וההקמה של אלפי יחידות דיור במגוון פרויקטים הפרושים בכל רחבי הארץ.

הוא מעסיק עשרות מהנדסים, אדריכלים והנדסאים מקצועיים בעלי ניסיון פרקטי עשיר בתיאום, תכנון, ניהול, ביצוע ופיקוח על מיזמי בנייה. בקרי הבנייה של המכון הוכשרו והוכרו על ידי מינהל התכנון ורשומים כולם בפנקס הבקרים. בנוסף, מעסיק מכון בקרת הבנייה הישראלי מספר רב של יועצים מומחים, מהמובילים בארץ בדיסציפלינות השונות, כמוקדי ידע מקצועיים לתגבור וסיוע בתהליכי בקרות תכן וביצוע המתבצעים במכון.

עוד משתף שפיגלר מניסיונו המצוין בשילוב מכון בקרת הבניה הישראלי מקבוצת מילגם במרבית הפרויקטים שבשכונת אור ים החדשה שבאור עקיבא : "תהליכי הרישוי המקודמים מול יזמים, עורכי בקשות וקבלנים רוויים באינטרסים רבים. תפקיד הוועדה לשמור ולאזן בין מכלול האינטרסים של כל המעורבים בהליכי הרישוי, תכנון ובניה. מעורבות מכון בקרת הבניה הישראלי איפשר לוועדה להתמקד בנושאים המרחביים שבאחריותה, אך במקביל יצרה עבורה מכפיל כח לביצוע בקרות תכן וביצוע איכותיות ומקצועיות משלב ההיתר ועד לאכלוס המבנה. שילוב מכון הבקרה ללא צל של ספק, שיפר את איכות הבניה ואף קיצר את תהליכי הוצאת ההיתרים, משך הבניה ותהליכי הפקת תעודות האכלוס."

לפרטים נוספים>>


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מכון בקרת הבניה הישראליתכנון ובניהבקרה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...