מה בין מהנדס להנדסאי: הבדלי ההשכלה, ההכשרה, הקריירה והשכר

תנופת הפיתוח בבנייה ובתשתיות תמשיך לייצר ביקוש גדול בישראל למהנדסים ולהנדסאים; סקירת ההבדלים בין שני המקצועות המבוקשים

שיתוף הכתבה
מה בין מהנדס להנדסאי: הבדלי ההשכלה, ההכשרה, הקריירה והשכרמה בין מהנדס להנדסאי: הבדלי ההשכלה, ההכשרה, הקריירה והשכר

התוכנית האסטרטגית של מדינת ישראל הגדירה צורך בהקמה של 1.5 מיליון דירות בין השנים 2017 עד 2040. בנוסף, לאחר עשורים רבים של הזנחת התשתיות ברחבי המדינה, הממשלה - ולא חשוב מי תבחר באפריל הקרוב - תצטרך להשקיע עשרות מיליארדים לפחות לשיפור תשתיות הכבישים, החשמל, המים ועוד. רק המטרו בגוש דן, שהקמתו אושרה לאחרונה, צפוי לעלות כ-150 מיליארד שקל. ועל רקע תנופת הבנייה והפיתוח הצפויה פה בעשורים הקרובים, ברור לגמרי שנזדקק לכמות עצומה של מהנדסים והנדסאים שיתכננו, ינהלו, יפקחו ויחתמו על מאות התוכניות. 

[quote]

מה בין מהנדס והנדסאי? יגאל גוברין, יו"ר איגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות, מסביר כי "ההנדסאי נועד במקור לשמש כעזר למהנדסים מתכננים, אך בשנות ה- 60, עקב מחסור במהנדסים ובאדריכלים, ניתנו להנדסאים גם סמכויות לתכנן 'מבנים פשוטים', שהיו פשוטים בזמנו והיום הם כבר לא כאלו". גוברין מציין כי עם השנים, "ככל שההנדסאים החלו לעסוק בדיסציפלינות נוספות של תכנון, ניהול ופיקוח, הגבולות בין המהנדס וההנדסאי הלכו והיטשטשו. חוסר הרגולציה בענף הביא לכך שהיום לא מעט הנדסאים פועלים כשווים למהנדסים בתחומים השונים של הנדסת הבנייה והתשתיות. ההנדסאי הישראלי הפך ליחיד מסוגו בעולם, שהינו בעל סמכות סטטוטורית. חשוב לזכור שהאחריות המוטלת על כתפיו של המהנדס בכל הנוגע לבטיחות הציבור לא מאפשרת מרווח טעויות ומחייבת רמת בקיאות גבוהה. לכן, על מנת לשפר את המקצועיות בענף, את איכות התוצרים, וכמובן על מנת לשמור על בטיחות הציבור, יש צורך להסדיר את סמכויות המהנדסים וההנדסאים".

  • דרישות קבלה ללימודים

מהנדסים: ישנם ארבעה מוסדות בישראל בהם ניתן ללמוד הנדסה אזרחית – בן גוריון, הטכניון, אריאל, וסמי שמעון. בטכניון ובאוניברסיטת בן גוריון דרישות הקבלה ללימודים, שעולות במיוחד בשנים האחרונות, נשענות על ציון סכם המורכב ממקצועות בגרות ריאליים מורחבים, יחד עם ציון פסיכומטרי. 

הנדסאים: יש שני מסלולים מקובלים ללימודי הנדסאים. ראשית, המשך תיכון במסגרת כיתות יג'-יד' – במסלול זה אין תנאי קבלה ספציפיים למסלול, אם כי השתלבות במסלול מחייבת קבלה לבית הספר התיכון בו מתקיים מסלול כזה (דוגמת אורט טכניקום גבעתיים). המסלול השני הוא לימודי הנדסאים מבוגרים (אחרי צבא בדרך כלל - בדומה ללימודים לתואר ראשון), כאשר תנאי הקבלה הנדרשים הם תעודת בגרות בדרך כלל.

  • מסלול ההכשרה

מהנדסים: הכשרה של מהנדס אזרחי אורכת ארבע שנים עד להשלמת תואר ראשון מסוג B.S.c. לימודים לתואר שני יארכו בין שנתיים לארבע שנים (בהתאם ליכולת). עם קבלת התואר נרשמים בפנקס המהנדסים והאדריכלים של רשם המהנדסים (התואר מקנה למעשה את הזכות להירשם).

אחרי שלוש שנות התנסות מקצועית, מקבלים רישיון מהנדס. יחד עם זאת, מהנדסי מבנים צריכים לעבור בהצלחה בחינה אחרי אותן שלוש שנים, לפני שהם מקבלים רישיו).

המהנדס מקבל הכשרה רחבה במקצועות בסיס, כגון מתמטיקה, פיזיקה וכימיה, וכן עובר קורסים (דוגמת עיקרי תכן מבנים), אשר מקנים בעיקר כלים יצירתיים לפתרון בעיות מורכבות, יותר מאשר טכניקה. הלימודים נשענים על התפיסה שבהנדסה שום בעיה אינה בהכרח דומה לקודמתה, ולכן צריך ללמד את המהנדסים לעתיד איך לנתח ולהתמודד עם מקרים לא מוכרים.

הנדסאים: הכשרה של הנדסאי אזרחי אורכת בין שנתיים לשלוש שנים. בסופה עוברים ההנדסאים בחינה של מה"ט - המכון הממשלתי להכשרה טכנולוגית. במסגרת המבחן ההנדסאים מגישים עבודה שהם צריכים להגן עליה מול פאנל בוחנים, בדומה לתזה; הצלחה בבחינה מקנה רישיון הנדסאי, ואין צורך בלימודי המשך או בעוד בחינות על מנת להמשיך לעבוד כהנדסאי (ישנם הנדסאים שבוחרים בהמשך לעשות מעבר למהנדסים, ואז הם מקבלים הקלות מסוימות בתואר הראשון, כגון פטור מקורסים אחדים).

מטרת לימודי ההנדסאות הינה להקנות ידע וטכניקה ביצועית גבוהה – והדבר נעשה על ידי חזרה על מקרים ובעיות הנדסיות ספציפיות נפוצות, שההנדסאים לומדים לפתור היטב. במובן זה ההתמקצעות מאפשרת השתלבות מהירה יחסית בשוק העבודה.

  • סוגי עבודות

מהנדסים: מבחינת סמכות אין הגבלה למהנדסים, אשר רשאים לתכנן ולהיות אחראים על ביצוע של כל מבנה, החל בגשר וכלה בבניין של 50 קומות ויותר. יש לציין ש"עם סמכות גדולה מגיעה אחריות גדולה", והאחריות המוטלת על כתפיהם של מהנדסים גדולה, כאשר במקרים מסוימים האחריות היא פלילית.

הנדסאים: ההנדסאי נועד במקור לשמש כעזר למהנדסים, אך בהדרגה ניתנו לו כאמור סמכויות לתכנן "מבנים פשוטים". מבחינת הסמכות הפורמלית, הנדסאי שעוסק בתכנון רשאי לתכנן רק מבנה פשוט (יש כמה הגדרות למבנה פשוט, אחת מהן היא שגובהו לא יעלה על 4 קומות), והנדסאי בביצוע יכול להיות אחראי רק על מבנה פשוט.

  • קריירה

מהנדסים: יכולת ההתקדמות בהתאם לכישורים ולרצון. חברות הנדל"ן עמוסות במנכ"לים ובעלים שהחלו כמהנדסים - שמות כמו נחשון קוויתי, בעלי חברת בסר, או רונן גיזנבורג, מנכ"ל חברת דניה סיבוס ועוד. המסלול מתחיל כמהנדס ביצוע, לאחר מכן מהנדס פרויקט, אז מהנדס אזור, אחר כך מהנדס מרחב וכו' וכו'. 

הנדסאים: בהתאם למגבלות בסוג המבנים, כך גם מגוון התפקידים שיכול לבצע הנדסאי מוגבל. בהרבה מקרים הנדסאי יעבוד תחת מהנדס ויהווה יד מסייעת. ההגבלה נובעת הן מראש מסוגי התפקידים שניתן לבצע והן מיכולת ההתקדמות. 

כך למשל, בכל הנוגע לתפקידים סטטוטוריים ברשויות מקומיות – הנדסאים אינם יכולים להיות מהנדסי רשות או ועדה מקומית – אם כי הם כן יכולים להיות פקחי בנייה של הרשות. ביחידות בינוי של הצבא, המהנדס, שהוא כמעט תמיד קצין,  עולה בדרגות ובתפקידים, וההנדסאי, שהוא בדרך כלל נגד, "חסום" בתפקידים יותר נמוכים.

  • שכר

רמות השכר נגזרות כמובן מהאפשרויות ומיכולת ההתקדמות, אך באיגוד המהנדסים מציגים את הרמות המקובלות:

מהנדסים: שכר של מהנדס שכיר מתחיל נע בין 7-12 אלף שקל, ויכול להגיע בתפקידים הבכירים ל-70 אלף שקל ויותר.

הנדסאים: שכר של הנדסאי מתחיל נע בין 5-8 אלף שקל, ומגיע לכ-15 אלף שקל בחודש.

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה

 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:המטרו של גוש דןיגאל גובריןארגון המהנדסיםלימודי הנדסה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...