המדד השלילי הראשון הגיע כשגם מוכרי דירות היד ה-2 החלו להתגמש

לאחר מספר חודשים של ירידה במחירי הדירות החדשות בלבד, גם לבעלי דירות היד ה-2 נפל האסימון. שר האוצר מיהר לייחס את הירידה במחירי הדירות למדיניות הדיור של הממשלה – על אף שמיום השבעתה טרם גיבשה כזו. גם הוא יודע שהאחראי לשינוי המגמה הוא מישהו אחר לגמרי

שיתוף הכתבה
נמרוד בוסו (אלעד מלכה)נמרוד בוסו (אלעד מלכה)

זה לקח מספר חודשים של קרב עיקש, אבל בסופו של דבר לא יכלו מוכרי דירות היד השנייה למנוע את הבלתי נמנע, והחלו גם הם להתגמש במחיר. זוהי הסיבה המרכזית לכך שלאחר מספר חודשים של עליות מתונות במדד מחירי הדירות, ביום שישי האחרון נרשמה ירידת מחיר, לראשונה זה שלוש שנים.

היזמים היו שם כבר קודם. מדי מדד בחודשים האחרונים אנו מתבשרים על ירידה של אחוז או שניים במחירי הדירות החדשות הנמכרות בשוק החופשי, וגם אתמול נרשמה ירידה חדה נוספת של 1.1%. עליות הריבית החדות ייקרו עבור היזמים את הוצאות המימון, ומאלצות אותם להיפטר מהסחורה – גם אם במחיר מעט נמוך יותר מזה שציפו לו. אחרי שנתיים של עליות חדשות, רובם יכולים לספוג זאת.

אולם בכל מקרה, משקלו של שוק היד השניה במדד עולה משמעותית על משקלו של שוק הדירות החדשות, והמדד השלילי הראשון מביא לידי ביטוי את מה שיודע כל מי שמנסה למכור בימים אלו דירה. בלי גמישות מסוימת במחיר ואף ירידה את מתחת למחירי העסקאות שנעשו בקיץ האחרון, הסיכוי למכור הוא קלוש.  

שר האוצר גוזר קופון

"ההאטה שאנחנו מתחילים לראות בקצב האינפלציה, יחד עם הירידה במחירי הדיור שמתאפשרת בזכות הגדלת ההיצע על ידי שימור התחלות הבנייה למרות העלייה בריבית, הן בשורות ראשונות וחשובות ומשמעותן היא אחת - המדיניות האחראית שהצבנו מתחילה ברוך השם לשאת פירות".

קשה להחליט אם המשפט הזה, הלקוח מתגובתו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' דקות ספורות לאחר פרסום מדד מחירי הדירות בצהרי יום שישי האחרון, היא יותר מצחיקה או יותר חצופה.

מצחיקה – כי לכולם ברור, כולל לשר האוצר עצמו, כי לתחילת ירידת המחירים אין דבר וחצי דבר עם מדיניות כזו או אחרת שקודמה על ידו. זאת, מהסיבה הפשוטה שמאז השבעת הממשלה לא ננקט אף לא צעד חדש אחד בתחום הדיור. כרגע הדבר היחיד שקיים על השולחן היא הצעת חוק ההסדרים שטרם אושרה – וגם בה ניתן לזהות בעיקר שיפורים טקטיים ולא מעבר לכך.

וחצופה – כי הסיבה העיקרית לתחילת מגמת ירידת המחירים היא רצף העלאות הריבית של בנק ישראל לאורך השנה האחרונה, שהביא את ריבית הפריים מרמה של 1.6% באפריל אשתקד ל-6% כיום, ועל הדרך ייקרה מאד את המשכנתאות, החלישה את כח הקנייה של רוכשי הדירות והפחיתה דרמטית את הביקושים. מי שאחראי למדיניות הזו הוא נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון, שלפחות בשתי העלאות הריבית האחרונות זכה למטר של גידופים מחבריו של סמוטריץ' לשולחן הממשלה. ביניהם שלמה "אפשר לשים רובוט בתפקיד הנגיד" קרעי, עמיחי "הנגיד חיבל בכלכלת ישראל" שיקלי וכמובן גם שר החוץ אלי כהן שקרא לביטול עצמאות הבנק. רק שעל הפן החיובי (נניח) של ייקור הריבית, שהן ירידת מחירי הדירות, לשר האוצר אין כל בעיה לגזור קופון.

הסיבה השנייה בחשיבותה לירידת מחירים היא המשבר הכלכלי שפוקד את ישראל בימים אלו – ובראשו המשבר בענף ההיי-טק. משמעותו של משבר זה, שבא לידי ביטוי במיעוט ההשקעות בתחום ובאלפי מפוטרים עד כה, היא שהכסף הרב שהציף את הענף בשנתיים האחרונות, בהן ההייטק שגשג, ואשר חלק ניכר ממנו הופנה לנדל"ן, הכסף הזה נעלם.

ובנקודה זו, יש לומר ביושר, שר האוצר דווקא משחק תפקיד חשוב. שכן מאז היבחרו ניכר כי הוא עושה ככל יכולתו כדי להעמיק ולהעצים את המשבר. בין אם על ידי קידום המהפכה המשפטית בניגוד לעמדתם ולאזהרותיהם של מאות כלכלנים בארץ ובעולם, ובין אם בסדרת אמירות שהביאו לסקנדלים בקנה מידה בינלאומי והבהירו קבל עם ועולם כי כלכלת ישראל מנוהלת כיום על ידי דמות קיצונית. יכול להיות שכל אלו היו רק הצגה שכל מטרתה היא הורדת מחירי הדיור? אם זהו המקרה, אז אכן מגיע שאפו גדול לשר.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הלשכה המרכזית לסטטיסטיקהריבית בנק ישראלמדד מחירי הדירותשוק הדיורבצלאל סמוטריץ'אמיר ירון
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...