סיפור מסריח: מי יסבול מצחנת הפחים בשכונת צמודי הקרקע - בעלי הבתים או עוברי האורח?

ועדת הערר של מחוז מרכז דנה בסוגיה זו באחרונה, עקב ערר שהוגש על ידי תושבים בשני בתים דו-משפחתיים באבן יהודה. הוועדה פסקה שעדיפה בבירור הגישה מכיוון הרחוב, וכי ממילא בתוכנית נקבעה אפשרות להפנות את הפתח של פילר האשפה לכיוון הרחוב

שיתוף הכתבה
פחי אשפה (שאטרסטוק)פחי אשפה (שאטרסטוק)

לאיזה כיוון יש להפנות הפחים הציבוריים - אל הנכסים שבבעלות פרטית, או למרחב הציבורי? זו הסוגיה שבה דנה באחרונה ועדת הערר מחוז מרכז, בראשות עו"ד מאיה אשכנזי. הוועדה נדרשה להכריע במחלוקת שהתגלעה בנושא בין תושבים בשכונה חדשה שממוקמת בכניסה לאבן יהודה, מול בית הספר האמריקאי, וסמוכה לכביש 553 ודרך רבין, שצפויים לגור בפרויקט הכולל ארבע יחידות בשני בתים דו-משפחתיים ביישוב; לבין הוועדה המרחבית שרונים, שאבן יהודה נמצאת בתחום שיפוטה, ומחזיקה בסמכויות של ועדה מקומית.

בתוכנית הבינוי החלה על כל השכונה, נקבע כי במגרשים מסוימים המיועדים לבנייה צמודת קרקע של ארבע יחידות דיור, יותקן פילר (נישה) לחמישה פחי אשפה, המיועד לשרת את כלל התושבים במגרש, והודגמה פתיחה של פילר האשפה לכיוון המגרש, בסמיכות לבית הראשון בשורה, תוך קביעת זכות מעבר לציבור לטובת השימוש בפילר האשפה. ואכן, באישור הבקשה להיתר מנובמבר 2022, הציבה הוועדה המרחבית כמה תנאים, בהם גם הדרישה שדלתות פילר האשפה ייפתחו לכיוון פנים המגרש.

עורכת הדין דקלה מוסרי טל (דקלה שי)עורכת הדין דקלה מוסרי טל (דקלה שי)


בהחלטתה, דרשה הוועדה שהפתח של פילר פחי אשפה יופנה לחצר של אחד הבתים הפרטיים, כי לא רצתה לפגוע בחזות הרחוב וכדי למנוע מה שכינתה "מטרד" לרחוב, שיחייב את המועצה המקומית להיות אחראית לניקיון ולחזות פחי האשפה.

לטענת העוררים התוכנית אינה סטטוטורית

בעקבות החלטת הוועדה הגישו הדיירים את הערר באמצעות עו"ד דקלה מוסרי טל, בעלי משרד מוסרי, טל – עורכי דין, ויו"ר ועדת הערר המחוזית חיפה לשעבר.

לטענתם, תוכנית הבינוי אינה סטטוטורית, לא פורסמה ולא נערך הליך של שיתוף ציבור לגביה. בנוסף, תיגרם פגיעה אסתטית ומטרד בכניסה לאחת מיחידות הדיור שתעבור דרך פילר האשפה, ולמעשה תינתן זכות מעבר לכלל הדיירים לפילר בתחום השטח הצמוד ליחידת דיור מסוימת.

ואילו הוועדה המרחבית, בייצוג עו"ד עדי עדני, טענה ששיקולי העוררים מבקשים להחצין לציבור את אי הנוחות הנובעת ממיקום פחי האשפה במקרקעיהם. עוד טענה הוועדה המרחבית כי מדובר בבית משותף "שוכב", ועל כן פחי האשפה ממוקמים בסמוך לבית העוררים כפי שבמצב אחר היו ממוקמים בסמוך לדירות בקומה הראשונה של בניין משותף. הפילרים במגרש העוררים הם כשל של בית משותף ולא כשל בית צמוד קרקע. לכן, לטענתם, "מיקום הפילרים נועד להבטיח את תחזוקתם. גם בבית משותף מובטחת זיקת הנאה לפילרים של האשפה. מצופה מהעוררים למצוא את הדרך להסתדר לבד עם שכניהם".

ועדת הערר פסקה שאם צריך לבחור בין גישה לפילר האשפה המשותף, הפונה בסמיכות קרובה לחלונות בית פרטי ובסמוך לכניסה אל הבית - דבר הגורם פגיעה קשה לבית הפרטי; לבין גישה לפחים מכיוון הרחוב - גם אם גורמת הפרעה מסוימת לציבור, עדיפה בבירור הגישה מכיוון הרחוב. ועדת הערר ציינה עוד כי ממילא בתוכנית נקבעה אפשרות להפנות פתח של פילר אשפה לכיוון הרחוב, במגרשים המיועדים לבניית בתים דו-משפחתיים, וכי אין הצדקה לאבחנה בין פילר אשפה לשתי יחידות דיור לפילר אשפה המיועד לארבע יחידות דיור. לא נקבעו הוצאות.
כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עו"ד דקלה מוסרי טלועדת הערר המחוזית במחוז מרכזאבן יהודהעו"ד עדי קרניעו"ד מאיה אשכנזי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...