ה-OECD מבקר את "מחיר מטרה" ואת שיטת הארנונה בישראל

מבצעי המכר המסובסדים של הממשלה בוקרו בחריפות על ידי הארגון הכלכלי הגלובלי: "ללא הגדלת ההיצע בשוק, מהלך כזה המעודד ביקוש מעורר חשש להחרפתה של בעיית הדיור במקום לפתור אותה". כאלטרנטיבה מציע הארגון את הרחבת הדיור הציבורי במרכזי הערים. גם שיטת הארנונה המעניקה תגמול גבוה משמעותית על שטחי משרדים סומנה בדו"ח כגורם מרכזי למשבר הדיור

שיתוף הכתבה
סמל ארגון ה-OECD (שאטרסטוק)סמל ארגון ה-OECD (שאטרסטוק)

הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי (ה-OECD) מבקר את מדיניות תוכניות הסבסוד הממשלתיות לרכישת דירה למגורים מסוגן של " מחיר למשתכן " ומחיר מטרה", וכן את שיטת הארנונה למגורים בישראל. כך עולה מהסקירה הכלכלית הדו-שנתית על ישראל שפרסם היום (ב') הארגון.

על תוכניות הדיור המסובסדות על ידי הממשלה נכתב כי "ללא הגדלת ההיצע בשוק, מהלך כזה, המעודד ביקוש, מעורר חשש להחרפתה של בעיית הדיור במקום לפתור אותה". עוד נכתב כי "שיווק סלקטיבי של דירות מתחת למחירי השוק עשוי גם להוביל ל'אפקט כליאה' הפוגע בניידות המגורים, ולכן גם בניידות בעבודה ובהזדמנויות כלכליות". הארגון מציע תחליף בדמות "הקצאות דיור המותאומות להזדמנויות הכלכליות ולצרכים הדמוגרפיים. למשל הגדלת הקצאות הדיור הציבורי במרכזים העירוניים, כולל דיור מסובסד בתל אביב לאוכלוסיות מודרות כלכלית — ערבים וחרדים".

על פי ניתוח ה-OECD גם שיטת גביית הארנונה בישראל, לפיה המס הנגבה עבור שטחים המיועדים לתעסוקה, מסחר או תעשייה, גבוה פי כמה מזה שנגבה עבור שטחי מגורים, מעכבת את הרחבת היצע הדיור: "שיעורי ארנונה גבוהים יותר על נכסים שאינם למגורים בהשוואה לנכסים למגורים אינם מתמרצים את הרשויות המקומיות להרחיב את היצע הדיור". הארגון ממליץ על צמצום ההפרש בין תעריפי הארנונה שאינם למגורים לתעריפי הארנונה למגורים. יש לציין כי בימים אלו מקדמת הממשלה את חקיקת "קרן הארנונה" במסגרת חוק ההסדרים אשר מבקשת לצמצם את הפער המדובר.

עוד בתחום הנדל"ן נכתב כי "סיכונים לענף הנדל"ן צריכים להיות מפוקחים היטב. אומנם שיעור ההלוואות הלא מורשות נמוך ויש רגולציה על הון עצמי מינימלי, אבל המחירים עולים במהירות. החשיפה הגדולה של הבנקים למגזר הנדל"ן דורשת מעקב צמוד".

עוד מזהיר הדוח מירידה תלולה של הכנסות המדינה מנדל"ן: "ההתאוששות המהירה (מהקורונה - דנ"ק) הגדילה את ההכנסות, והירידה בתחלואה אפשרה לממשלה לצמצם את מרבית צעדי התמיכה עקב המגפה. הגידול בהכנסות החל להאט עקב התמתנות ההתאוששות וגריעה של מספר הכנסות חריגות, כגון אלו המיוחסות לשוויים גבוהים של נדל"ן".

לבסוף עוסק הדוח גם ברמת התשתיות בישראל וקובע כי אלו אינן מספקות: "נדרשות רפורמות לעידוד ניידות עובדים על מנת להקל על המעבר למשרות בעלות שכר טוב יותר. אסטרטגיה מקיפה להרחבת מאגר הכישרונות בהיי-טק תקל על מחסור בעובדים בענף ותסייע לקדם הכללה בהעסקה. תשתיות טובות יותר של תחבורה , דיגיטל ודיור תעזורנה לחבר אנשים למרכזי תעסוקה ולהתמודד עם עלויות המחיה הגבוהות באזורים המרכזיים".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מחיר למשתכןמחירי הדיורדיורOECDארנונה למגוריםמחיר מטרה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...