חריש: המועצה הארצית נגד התוכנית למגדלים של 27 קומות

בניגוד לעמדת משרד השיכון, קבעה המועצה כי "חמשת המגדלים אינם מייצרים עירוניות ראויה ואינם יוצרים דופן רחוב ומרחב ציבורי ראוי להולכים ברגל"

שיתוף הכתבה
חריש חריש

המועצה הארצית לתכנון ובנייה דחתה את תוכנית משרד השיכון והוועדה המקומית המיוחדת בחריש להקמת מגדלים בעיר. התוכנית המקורית של משרד השיכון ושל הוועדה המקומית, שהתקבלה באוקטובר 2017, קבעה כי בשכונה החדשה בצפון חריש (מתחם "הטרפז") יוקמו חמישה מגדלי מגורים, בגובה 27 קומות, בכניסה לעיר. 

לדברי יו"ר ועדת המשנה לעררים במועצה הארצית, עו"ד סילביה רביד, "לאחר שנבחנו החלופות, הוועדה סבורה כי חמישה מגדלים בני 27 קומות אינם מייצרים עירוניות ראויה, שכן המגדלים מייצרים מרחב בלתי מנוצל בעל מרווחים גדולים בין המגדלים ואינם יוצרים דופן רחוב ומרחב ציבורי ראוי להולכים ברגל ברחובות הסמוכים, וחלקו של המרחב תפוס בחניות עיליות". רביד הדגישה, כי הוועדה סבורה שעל הוועדה המיוחדת בחריש לשקול חלופות בינוי השומרות על אותן מספר יחידות דיור (624 דירות) אולם כוללות פריסה שונה של הבינוי, "באופן שתגדיל מחד את התכסית ותייצר דופן רחוב עירוני, בדומה לחלופה הכוללת בינוי של בניינים עד לגובה של 15 קומות בשני טורים לאורך הרחובות". את הערר נגד תוכנית המגדלים הגיש תושב אום אלקטף הסמוכה, שטען בין היתר כי המגדלים הגבוהים יפגעו בזכויות הקניין שלו בחלקות הסמוכות "ובאופי הכפרי של המקום". 

בדיון שנערך בינואר במועצה הארצית, הפציר אילן טייכמן, מנהל תחום תכנון מתאר עירוני במשרד השיכון, לאמץ את תוכנית המגדלים. "אם נסתכל 30-40 שנה קדימה, חריש תהיה עיר של 200-250 אלף תושבים, מה שהופך אותה לאחת מ-10 הערים הגדולות בישראל. לפי זה צריך לשפוט. אנחנו נמצאים ליד המע"ר (מרכז עירוני ראשי) של עיר מאוד מאוד גדולה שעשויה וכנראה תגיע לרבע מיליון נפש. וכאשר אנחנו מדברים במובן הזה על עיר, אין בחריש בנייה גבוהה ואין בחריש בנייה גבוהה מאושרת". נכון להיום, מרבית הבניינים בחריש הם בגובה של 6-8 קומות.

[quote]

טייכמן הדגיש כי מגדלים רבי קומות מוקמים היום גם בערים קטנות יחסית, כמו אור עקיבא או חדרה הסמוכות יחסית לחריש. לדבריו, "אפשר להתווכח האם בנייה גבוהה היא טובה או לא, ועד כמה היא טובה. אנחנו לא בונים עיר של דירות 5 חדרים, או 4 חדרים או 3 חדרים, אלא תמהיל של גדלים וגם תמהיל של בנייה בצורות שונות, בגדלים שונים ובגבהים שונים. זה משהו שלא פוגע בעיר, אלא מעשיר אותה". 

טייכמן ציין כי בניית המגדלים תמשוך לחריש אוכלוסיה עשירה יותר, שכרגע נמנעת מלקנות בה דירות. "אחד הדברים שחסרים בחריש, זה גם בנייה צמודת קרקע", הוא ציין בפני הוועדה, "כשאתה בא למשוך אוכלוסייה יותר חזקה, יהיה מאוד קשה למשוך אותה לתמהיל המגורים הנוכחי בחריש. דווקא בנייה לגובה תביא אוכלוסייה יקרה, שמוכנה לשלם כדי לגור במרכז הארץ, בין חיפה לתל אביב, עם נוף מדהים, בדירות מהן רואים את הים. זה משהו שנותן איכות לעיר וגם התמצאות בתוך המרקם העירוני. אנחנו רואים בזה ערך וחשיבות, וצריך לזכור שבנייה של מגדלים זה משהו שלא רק שלא יפחת, אלא הוא ילך ויגבר בעתיד". בכל מקרה, הוא ציין, מדובר בסה"כ בהקמת 624 דירות. "משרד השיכון סבור שבנייה לגובה כזו היא לגיטימית וראויה ונכונה. אנחנו לא בונים פה 5,000 דירות במגדלים של 60 קומות, מה שאולי מתאים לרעננה, הרצליה או תל אביב, ולא לחריש". 

מנגד, ציין חבר הוועדה זיו אדר ממינהל התכנון כי לא הבנייה לגובה מטרידה אותו ואת חברי הוועדה, אלא בעיקר התוכנית עצמה. "בנייה לגובה אנחנו מקדמים ומעודדים בכל הארץ ובכל אזור עירוני שהוא. הבעיה בתוכנית הזאת שהיא לא מייצרת עירוניות שמתאימה לבנייה לגובה. יש כאן חניות עיליות מורכבות , שטחים גדולים שמבוזבזים על חניה, ולא מרחב נעים להסתובב בו ולילדים לשחק בו. הצפיפות מגיעה ל-24-25 יחידות לדונם בלבד, שאינה מצדיקה בנייה של מגדלים". בשורה התחתונה, כאמור, החליטה ועדת הערר כי התוכנית תחזור לוועדה המקומית המיוחדת, עם המלצה חד משמעית שלא להמשיך עם התוכנית המקורית והנמכת המגדלים לכל היותר ל-15 קומות.


לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן

אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:המועצה הארצית לתכנון ובנייהועדת המשנה לעררים במועצה הארצית לתכנון ובנייההעיר חרישמינהל התכנוןמשרד השיכוןסילביה רבידאילן טייכמןזיו אדר
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...