"משבר הדיור פוגע בכולם – אבל ההשפעה שלו על החרדים כואבת במיוחד"

ב-2025 תעמיד האוכלוסייה החרדית כ-12 אלף זוגות מחותנים חדשים, ומספר משקי הבית במגזר יעמוד על 200 אלף. בינתיים, כל היוזמות להקמת ערים ושכונות חדשות למגזר תקועות, ועיקר הנטל נופל על ההורים

שיתוף הכתבה

משבר הדיור ההולך ומחריף בישראל לא פוסח על אף פלח באוכלוסייה, אך נראה כי הציבור החרדי הוא בין הנפגעים העיקריים שלו. אין פלא שבאוכלוסייה זו, אשר גדלה בקצב נומינלי של 4%-5% בשנה, לעומת 1.4% בחברה הכללית, המחסור בהיצע הדירות מורגש במיוחד.
יצחק חסדיאל, מנהל תחום מגזרים ייחודיים בבנק לאומי, מסביר כי אחד הגורמים לבעיות הדיור בקרב האוכלוסייה החרדית נעוץ בנורמות החברתיות הייחודיות לה: "כ-9,000 זוגות צעירים נישאים מדי שנה בחברה החרדית, כשהנוהג הוא לקנות דירה כבר בתקופת האירוסין, או לכל המאוחר בשנה-שנתיים שלאחר החתונה. לא במקרה לאחוזים גבוהים מהציבור החרדי יש דירה בבעלות. זה נובע, ממש כמו בציבור הכללי, מההבנה שבעלות על נכס למגורים היא הדרך להבטיח את העתיד הכלכלי של המשפחה". 
אלא שמול הגידול השנתי האדיר הזה, מסביר חסדיאל, היקף הדירות שנבנות הוא נמוך מאוד: "צריך להבין, שעד שנות ה-90 הציבור החרדי התרכז בעיקר בירושלים ובבני ברק, ואז החל לפנות לערים פחות מרכזיות שהוקמו במיוחד עבורו, כגון בית"ר עלית,  מודיעין עלית ואלעד, ערים שבשנים האחרונות כמעט ולא היתה בהן בנייה חדשה. הדבר הזה גורם לעוד ועוד צעירים חרדים לחפש את מזלם בפריפריה הרחוקה: אם זה בדרום הארץ, למשל באופקים ובנתיבות. ; ובצפון הארץ, בעיקר באזור צפת, נוף הגליל וטבריה.
"אלא שבהיעדר מקומות תעסוקה בערים הפריפריאליות האלה", מציין חסדיאל, "ובשל העובדה שהן לא בהכרח מותאמות לאורחות החיים של אותם זוגות צעירים – מבחינת מוסדות הלימוד, החסידויות, בתי הכנסת וכו' – רבים מהם כלל לא עוברים לגור שם אלא בוחרים להשכיר את הדירות. בכך, למעשה, זוגות חרדים בני עשרים וקצת הופכים בעל כורחם למשקיעי נדל"ן".
"השלכה נוספת של זה היא שזוגות צעירים מעדיפים להתגורר  בערים המרכזיות בחללים צפופים או בדירות מחולקות של 40-30 מ"ר, עם ילדים קטנים, ומשלמים על זה כ-5,000 שקל בחודש. ואם הם קנו דירה בפרויקט על הנייר או שנמצא בבנייה, אז המצב חמור שבעתיים שכן שהם משלמים שכר דירה ומשכנתא במקביל, מבלי לקבל שכר דירה". 


עד כאן תיאור הקושי לא נשמע ייחודי למגזר החרדי.
"נכון, אבל מה שמייחד את המגזר זה בעיקר הנטל המונח על כתפי ההורים. במשפחה חרדית ממוצעת בת חמישה או שישה ילדים, ההורים צריכים לעזור לכל אחד ואחת מהם, וכאמור בגיל מאוד מוקדם. לכן במקרים רבים, מיד אחרי שסילקו את המשכנתאשלהם עצמם, הורים רבים ממשכנים את הנכס שלהם כדי לקבל משכנתא לכל מטרה, כשהמטרה למעשה ברורה מאוד: הגדלת ההון העצמי של ילדיהם שאך נישאו, על מנת שיוכלו לרכוש דירה.
"בשונה מהציבור הכללי, שם זוגות עוברים לגור ביחד בשכירות כמה שנים לפני החתונה,  הזוגות החרדים עושים את הכל מוקדם בחיים .  בשנים הראשונות אחרי החתונה הגבר החרדי הולך ללמוד בכולל, ולכן חשוב לכולם לספק לו ולמשפחתו 'ראש שקט' מבחינה כלכלית בשנים הללו, ואת זה עושים באמצעות רכישת דירה. 
"כמובן שעליית מחירי הנדל"ן מתדלקת עוד את הלחץ הזה, כי אם לא קונים היום, אולי מחר זה כבר יהיה בלתי-אפשרי. הנה היום, דירת 3 חדרים בבית שמש עולה בממוצע 1.8 מיליון שקל – זה תג מחיר שבתחילת החיים המשותפים כמעט אף זוג חרדי לא יכול לעמוד בו. הדבר נובע גם מעלייה מסיבית של אוכלוסייה חרדית ממדינות  כמו צרפת וארה"ב, מה שמעלה עוד את המחירים בשוק הדיור".

בנק לאומי. קרדיט: כפיר סיוןבנק לאומי. קרדיט: כפיר סיון


הפתרונות תקועים
בשנים האחרונות קידמה המדינה כמה פתרונות רוחב למצוקת הדיור בחברה החרדית, אלא שהם נתקלו בקשיי תכנון ובביקורת ציבורית, לרבות מתוך המגזר החרדי עצמו. כך, למשל, פועל משרד הבינוי והשיכון מזה כמה שנים לקדם את הקמתה של העיר כסיף, בין ערד לדימונה. יוזמה זו עוררה תרעומת בציבור החרדי, בשל ריחוקה של העיר ממרכז הארץ וממוקדי תעסוקה כלשהם.
כמו כן, בתחילת העשור הקודם סיכמה המדינה עם המועצה האזורית שפיר כי זו תעניק שטח גדול לטובת בנייה לציבור החרדי, אשר יצורף לקרית גת. אלא שגם שם עדיין אין התקדמות ממשית.  לכן, נכון להיום, אין ערים חדשות המתוכננות למגזר החרדי, ולדברי חסדיאל, "כל שנותר הוא להסתמך על רצונם הטוב של ראשי ערים קיימות, שיסכימו ליצור שכונה חרדית בשטח שלהם. 
"הפתרון הזה, שאנו רואים אותו בעפולה ובנוף הגליל, למשל, הוא כמובן טוב יותר לאוכלוסייה החרדית משום שהערים המארחות מספקות תשתית עירונית קיימת – מוקדי תעסוקה, מוסדות חינוך, קופות חולים וכו' – ולא צריך להקים את הכל מאפס".
פתרון נוסף למצוקת הדיור במגזר החרדי,  שבא דווקא מתוך הקהילה עצמה, הוא רכישת דירות באמצעות קבוצות רכישה ועמותות במכרזים של רמ"י. לדברי חסדיאל, "הפרקטיקה הזאת מספקת לרוכשים ודאות בנוגע להומוגניות האנושית בפרויקט, דבר שחשוב לאוכלוסייה החרדית. בנוסף, זה מקטין את עלות הדירות שכן הרווח היזמי בעסקאות כאלה קטן יותר". לדבריו, בנק לאומי מלווה רבות מקבוצות הרכישה האלה – בבית שמש, ירושלים , מודיעין עילית , , נתיבות ועוד, וכבר צבר מומחיות וידע בכל הנוגע לצרכים ולרצונות של חברי הקבוצות האלה.
חסדיאל מסכם כי לפי כל ההערכות, ב-2025 תעמיד האוכלוסייה החרדית כ-12 אלף זוגות מחותנים חדשים מדי שנה, ומספר משקי הבית במגזר זה יעמוד על 200 אלף. "המציאות הזו מחייבת את המדינה למצוא פתרונות יצירתיים לציבור הגדול הזה כבר היום,  ולפעול למען הקמת שכונות הומוגניות לציבור החרדי בערים הקיימות".
 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משבר הדיורהמגזר החרדיבנק לאומייצחק חסדיאלמגזרים ייחודיים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...