תושבי החוץ קונים פחות בתל אביב – ופונים לערים אחרות

"אנשים רבים ראו איך מדינת ישראל היטיבה להתמודד עם הקורונה בהשוואה לשאר העולם, ורצו לקנות כאן בית": דקלה מנידור, מנהלת מגזרי לקוחות באגף פיתוח עסקי של חטיבת המשכנתאות בבנק לאומי, מספרת על העדפות המגורים החדשות של תושבי החוץ, ועל האופן שבו הם מממנים את הגשמתן

שיתוף הכתבה
דקלה מנידור, מנהלת מגזרי לקוחות באגף פיתוח עסקי של חטיבת המשכנתאות, בנק לאומידקלה מנידור, מנהלת מגזרי לקוחות באגף פיתוח עסקי של חטיבת המשכנתאות, בנק לאומי

אחרי שרשם שיא של כל הזמנים בתחילת 2020, ערב פרוץ מגפת הקורונה, שוק הנדל"ן לתושבי חוץ שב לפרוח: על פי כל המדדים, ההתעניינות בקרב תושבי חוץ ברכישת דירות מגורים בישראל, בהן גם נכסי יוקרה בלב אזורי הביקוש - גוברת.
העלייה בביקושים באה על אף העלאת מס הרכישה, בנובמבר אשתקד, על בעלי דירה שנייה ויותר – מס המושת על תושבי חוץ בדומה לרוכשים שמקום מושבם בישראל – והיא משפיעה על מגוון היבטים חברתיים וכלכליים – ממחירי הדירות ועד להיקפי העלייה לישראל.
שוחחנו עם דקלה מנידור, מנהלת מגזרי לקוחות באגף פיתוח עסקי בחטיבת המשכנתאות בבנק לאומי, כדי שתסביר לנו על התהליך שנדרשים לעבור הרוכשים הזרים בדרך לביצוע הרכישה, כמו גם על המגמות הצפויות בסקטור הזה בשנים הקרובות.

דקלה, נתחיל מההתחלה: מיהם תושבי החוץ שקונים בישראל דירות למגורים?
"אלה אנשים עם זיקה חזקה לישראל. רובם יהודים המגיעים מצרפת ומארה"ב, אך יש גם רבים מקנדה וממדינות אחרות במערב אירופה. כיום יש פחות תושבי חוץ שרוכשים דירה להשקעה בהשוואה לעבר, בין היתר בשל הכבדת המיסוי. מנגד, רבים מהם קונים את הנכסים כדי שישמשו אותם למגורים עבורם, או שעושים את זה כמעין 'תקיעת יתד ' בארץ – צעד ראשון לפני עלייה לישראל.
לדברי מנידור, אם בתקופת הקורונה היו פחות עסקאות של תושבי חוץ, הרי שעכשיו, עם חלוף הזמן, ההשפעה של המגפה דווקא הפוכה: "תושבי חוץ רבים ראו איך מדינת ישראל היטיבה להתמודד עם המגיפה בהשוואה לשאר העולם והייתה לזה השפעה אדירה על הרצון שלהם לרכוש פה בית. גם התגברות האנטישמיות במדינות מסוימות בעולם היא מניע חזק, למשל בקרב יהודי צרפת אבל לא רק, מבחינת אותם רוכשים, שלא עוברים לכאן מיד, מדובר בסוג של מקלט לעת מצוא".
מנידור מוסיפה כי רוב תושבי החוץ הפונים לבנק לצורך קבלת משכנתא , אינם מכירים את שוק הנדל"ן הישראלי ולשם כך נעזרים בדרך כלל באנשי מקצוע מקומיים, בהם יועצים פרטיים, Family Offices, מתווכים, ועוד. במקרים רבים, אותם אנשי מקצוע אף מנהלים בשם הרוכשים את המשא ומתן מול המוכרים ומול הגוף המממן.

איפה בעיקר תושבי החוץ קונים דירות?
"תושבי החוץ שעובדים איתנו רוכשים דירות בעיקר בירושלים,  שם אוכלוסיית הרוכשים היא בעיקר דתית, וכן בערי השרון (בייחוד בנתניה, רעננה והרצליה) ובאשדוד.– מעניין לציין שבתל אביב היקף הביקושים בקרב תושבי החוץ ירד בשנים האחרונות, כי השתוללות המחירים מרתיעה אפילו אותם, אף שלרבים מהם יש כיסים עמוקים".

הביקוש ילך ויגבר
בנק לאומי מפעיל כיום מספר נציגויות המעניקות משכנתאות לתושבי חוץ, שבכולן מועסק צוות מקצועי, מיומן ודובר מגוון שפות. הבנק מציע לרוכשים מגוון מסלולי משכנתא , המותאמים אישית לצורכי הלקוח. 

איך בדיוק תושב חוץ לוקח משכנתא ? הוא צריך להגיע פיזית לבנק?
"להיפך, כיום רוב המשכנתאות לתושבי חוץ ניתנות ללקוחות בעודם נמצאים בחו"ל. 'מסע הלקוח' להלוואה מתחיל בהגשת בקשה במרכז המשכנתאות הטלפוני שלנו, כאשר רוב תושבי החוץ כלל לא עושים את זה בעצמם אלא באמצעות מיופי כוח שלהם שנמצאים בארץ, אם זה עורך דין, יועץ או קרוב משפחה.  התהליך ללקוח תושב חוץ מותאם למרחק הפיזי ולמדינה בה הוא מתגורר, והלקוח תושב החוץ יכול לצלוח אותו גם מבלי להגיע לארץ בכלל".

מה בנק לאומי צופה למגזר רוכשי הדירות הזרים בשנים הקרובות?
"אנחנו צופים המשך של התגברות הביקושים, בשנתיים האחרונות ראינו גידול ניכר בפעילות ההלוואות לתושבי חוץ, כתוצאה של הרחבת הסניפים שביצענו, אבל גם לאור הביקוש הגובר מצדם. לראייתנו, בעתיד הקרוב אין סיבה להתמתנות או שינוי במגמה".  
 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:שוק הנדל"ןמשכנתאותבנק לאומיתושבי חוץדקלה מנידור
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...