זהו הסוף של חגיגת המחירים. ההנגאובר יכאב למאות אלפי רוכשים

לדור שלם של רוכשי דירות, יצרו צעדי בנק ישראל מציאות שהוא אינו מכיר ושספק אם תאר לעצמו שיכולה בכלל להתקיים: מציאות שבה לכסף יש עלות, והיא כבדה. נקודת האור - גדל הסיכוי לבלימת מחירי הדירות

שיתוף הכתבה
צילום: אלעד מלכהצילום: אלעד מלכה

זה התחיל בטפטוף קל. מההעלאה הראשונה בשיעור של רבע אחוז באפריל עוד היה נח להתעלם, "זה כלום". גם ההעלאה הנוספת בשיעור של 0.4% עדיין לא הוציאה אף אחד משלוותו. רק אתמול, כך נראה, נפל דבר. החל מאתמול, ובשבועות הקרובים ביתר שאת, יחלו השחקנים השונים בשוק הדירות, ובראשם הרוכשים נוטלי המשכנתאות, להבין ולהפנים את ממדי השינוי בתנאי השוק שיוצרים המהלכים של בנק ישראל, את כובד העלויות ואת עוצמת ההשפעה עליהם.

שני הצעדים שבוצעו אתמול – ייקור נוסף של 0.5% בריבית הבנק, וההכרזה על כך שבשנה הקרובה תמשיך הריבית להתייקר ב-1.5% נוספים לרמה של 2.75%  - לא מהווים רק עלייה חדה במיוחד בריבית בזמן קצר, אלא הרבה מעבר לכך. מדובר ביצירת מציאות חדשה עבור דור שלם של רוכשי דירות, מציאות שהוא אינו מכיר ושספק אם תאר לעצמו שיכולה בכלל להתקיים. מציאות שבה לכסף שנהג ללוות בהיקפים אדירות (יש שיאמרו בקלות דעת) לצורך רכישת דירה, פתאום יש עלות, והיא כבדה.

הנפגעים המרכזיים הם משקי בית שרכשו את דירותיהם במהלך השנה-שנתיים האחרונות, ברמות מחירים גבוהות ובשיעורי מימון גבוהים. המשמעות של עלייה של 1% בריבית בתוך שנה למשק בית שנטל לאחרונה משכנתה בהיקף של כמיליון שקלים, שהיא המשכנתה הממוצעת כיום, היא תוספת של אלפי שקלים לשנה ומאות שקלים לחודש. תוספת של 1.5% נוספים כבר תביא את אותו משק בית לתוספת עלות שנתית של 5 ספרות. לא נעים.

בצד השני של המשוואה נמצאים כמובן מחירי הדירות. השנים הארוכות של הכסף הזול ניפחו אותם לרמות אבסורדיות, וכעת עם העלייה החדה בשיעור הריבית יהיה מעניין מאד לעקוב אחר ההתפתחויות בגזרה הזו. אם עד לפני ארבעה חודשים הסימולטורים השונים של הבנקים למשכנתאות הראו לרוכשים החזרים חודשיים שהם עוד יכולים לחיות איתם על אף מופרכות מחיר הדירה, הרי שכעת גם ההחזרים החודשים הולכים להיראות יותר ויותר מופרכים, ברמה שרוב רובם משקי הבית לא יוכלו לעמוד בה.

לא, אין מה לצפות להתרסקויות. הביקוש לדירות קשיח ויישאר כזה גם במציאות החדשה. אך ירידה במספר העסקאות (שכבר החלה) הפסקה מיידית של העלייה במחיר הדירות, ואפילו תיקון קל כלפי מטה - אלה בעלי סיכוי גבוה להתרחש.

בגזרת היזמים מי שצפוי להיפגע הן חברות בסדר גודל קטן עד בינוני אשר רכשו קרקעות לאחרונה במחירי שיא וכעת גם ישלמו יותר על ההלוואה על הקרקע וגם יתקשו למכור את הדירות במחיר שתכננו.

בשורה התחתונה, נגיד בנק ישראל אמיר ירון שם אתמול סוף לחגיגת המחירים האינסופית שאפיינה את שנות הכסף הזול. וכמו אחרי כל חגיגה, צפוי חלק גדול מהחוגגים להתעורר עם חתיכת הנגאובר. ולמרות הקושי האמיתי שעמו צפויים עשרות אלפי רוכשים להתמודד, ישנה גם נקודת אור. לאחר שנה וחצי של פיק מתמשך, ורמות מחיר גבוהות שהגדילו את רמות הסיכון הן עבור הרוכשים והן עבור היזמים, החזרתו של שוק הדירות למקצב פעילות שפוי היא דבר שיש לברך עליו.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מחירי הדיורבנק ישראלמשכנתאותריביות משכנתא
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...