כלכלנית באוצר: רווחי יזמיות הבניה זינקו ביותר מפי 4 ב-14 שנה

בפוסט חריג בפייסבוק חשפה הכלכלנית תרשים לפיו שיעור הרווח לפני מס עלה מ-3.8% ל-16%, בזמן שמס החברות צנח מ-31% ל-23%. זאת בעקבות טענות היזמים לפגיעה בהם בדיוני תיקון חוק המכר

שיתוף הכתבה
התרשים שפורסם. מתוך עמוד הפייסבוק של גלית בן נאיםהתרשים שפורסם. מתוך עמוד הפייסבוק של גלית בן נאים

שיעור הרווח לפני מס בקרב 30 יזמיות הבניה הגדולות במשק זינק ביותר מפי 4 בתוך 14 שנה, מ-3.8% ב-2006 ל-16% ב-2020. כך חשפה הבוקר (ד') בפוסט בפייסבוק הכלכלנית גלית בן נאים, האחראית על פרסום סקירת הנדל"ן החודשית באגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר. את הנתון חשפה בן נאים בצירוף תרשים המראה כי לצד העלייה התלולה בשיעורי הרווח, שיעורי המס על רווחי היזמיות דווקא ירד משמעותית במהלך התקופה.

את הנתון חשפה לדבריה, בעקבות הדיון שהתקיים אמש בוועדת הכספים של הכנסת על תיקון חוק המכר, שם טענו הקבלנים כי ביטול הצמדת כל מחיר הדירה למדד תשומות הבניה תחייב אותם לייקר את מחירי הדירות על מנת שלא להפסיד, ואף האשימו את המדינה כי היא מעוניינת בכך על מנת להגדיל את רווחיה ממיסי נדל"ן.

"אתמול התקיים דיון חשוב בוועדת הכספים של הכנסת בעניין הצעת החוק לתיקון חוק המכר, שבמסגרתה יוצא רכיב הקרקע ממדד תשומות הבניה", כתבה בן נאים בפוסט שפרסמה והוסיפה: "כאשר הרבה כסף מונח על השולחן, אין פלא שהרוחות סערו. בין הטענות שנזרקו לחלל האוויר ע"י הקבלנים היתה ש'הצעה זו רק תייקר את מחירי הדירות, וכי היא משרתת רק את משרד האוצר שייהנה מהגידול בהכנסות ממיסוי' (מתוך הודעת הועדה לעיתונות).

"האמנם?? האם באמת מישהו סבור שסכום הכסף שייחסך לציבור מביטול רכיב הקרקע במדד תשומות הבניה יגולגל פשוט למחיר הדירה? האם ככה נקבעים מחירים בשוק? ומי באמת נהנה מעליית מחירי הדירות?".

בנקודה זו החלה בן נאים להתייחס לתרשים שפורסם וכתבה: "לפעמים תרשים אחד שווה אלף מילים. האמת שהתכוונתי לכלול אותו כתוספת לסקירה על שוק הנדלן לחודש מאי שתפורסם בחודש הבא, אבל לפעמים צריך להכות בברזל בעודו חם. אז הנה בתרשים מטה מוצגים נתוני הרווח לפני מס של 30 יזמיות הבניה הגדולות בישראל, מחציתן חברות פרטיות (דהיינו הציבור כלל לא שותף לרווח) בין השנים 2020-2006 (חבל שאין עדיין נתונים לשנת 2021,שנת השיא בפעילות הענף. זאת מאחר ודוחות החברות הפרטיות טרם הוגשו לרשות המסים). במקביל מוצגים שיעורי הרווח לפני מס של אותן חברות, ומנגד שיעור מס החברות הסטטוטורי.

"כך, בשנים הנ"ל, בהן עלה מדד מחירי הדירות בשיעור היסטרי של 133% (אנו בצמרת דירוג מדינות ה-OECD בפרמטר זה), עלה שיעור הרווח לפני מס של 30 יזמיות הבניה הגדולות בישראל משיעור של 3.8% בשנת 2006 לשיעור של 16% בשנת 2020. עליה של יותר מפי 4!! כל זאת בזמן ששיעור מס חברות בישראל ירד באותה תקופה מ-31% ל-23%. היו שקראו אתמול גם לממשלה "להכניס את היד לכיס". הכנסנו. אבל היו שלקחו את הביטוי הזה באופן קצת שונה (זו לא האשמה. רק תזכורת איך נקבעים מחירים בשוק)".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התאחדות בוני הארץסקירת הכלכלנית הראשיתגלית בן נאיםמס החברות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...