דיירת שהתקינה עמדת טעינה חשמלית בחניון הבית המשותף תיאלץ לפרק אותה

בפסק הדין שניתן על ידי המפקח על המקרקעין נקבע כי עמדה שהתקינה דיירת בבית משותף בצפון תל אביב מהווה שימוש לא סביר בשטח המשותף ובניגוד לחוק החשמל

שיתוף הכתבה
עמדת הטענה לרכב חשמלי (unsplash)עמדת הטענה לרכב חשמלי (unsplash)

פסק דין שניתן לאחרונה מתווה את האופן שבו על דיירים להתקין כיום עמדות לטעינה חשמלית בשטחים המשותפים של הבניין. פסק הדין של המפקח על רישום מקרקעין, ניתן בעקבות תביעה שהגישה נציגות בית משותף בשכונת רמת אביב החדשה בתל אביב נגד דיירת שהתקינה עמדת טעינה חשמלית בחניון הבניין. בפסק הדין נקבע כי ההתקנה נעשתה שלא כדין וכי על הדיירת לפרק אותה, אך עם זאת אפשרה המפקחת הבכירה דגנית קציר-ברין לדיירת להותיר את עמדת הטעינה עד להתקנתה של מערכת טעינה חדשה בחניון המשותף.

בתביעה שהגישו טענו חברי נציגות הבית המשותף כי לצורך התקנת עמדת הטעינה, אשר יש בה סיכון לכלל בעלי הדירות, היה על הדיירת לקבל את הסכמת בעלי הדירות בבית המשותף בהתאם לתקנון בתוספת לחוק המקרקעין הקובע כי שינוי או תיקון הפוגע או העלול לפגוע ברכוש המשותף ייעשה רק לאחר הסכמת האספה הכללית של בעלי הדירות. כמו כן, טענו חברי הנציגות כי התקנת עמדת הטעינה עלולה לפגוע בחניון המשותף ולגרום לנזקים לכלי הרכב המצויים בו וסכנה לכלל בעלי הדירות. לאור זאת, בקשו חברי הנציגות הוצאת צו אשר יורה לדיירת לפרק את עמדת הטעינה שהתקינה וכן לשלם בעבור הנזקים שגרמה בעת התקנת העמדה. 

הדיירת מצידה טענה שנציגות הבית המשותף מתנכלת לה וכי ביקשה לקבל מהנציגות רשימה של כל בעלי הדירות בבית המשותף, כדי לקבל את הסכמתם, ונענתה בסירוב. עוד היא טענה שהתקנה של עמדת טעינה חשמלית בחניה פרטית אינה מהווה מפגע בטיחותי, וכן אינה מהווה פגיעה ברכוש המשותף.

בהמשך, נציגות הבית המשותף דיווחה כי נחתם הסכם בינה לבין החברה שתתקין עמדות טעינה בחניון הבית המשותף. כמו כן, מונה מומחה מוסכם לדון האם נשקפת מסוכנות כתוצאה מהתקנת עמדת הטעינה החשמלית שבוצעה על ידי הדיירת. ואם נשקפת סכנה בטיחותית - מהן הפעולות הנדרשות.

דו"ח המומחה מצא כי פעולתה של הדיירת אינה מאפשרת לכלל רכבי הבניין לזכות גם הם באפשרות לטעינה חשמלית, ולכן מדובר בשימוש לא סביר בבית המשותף. כמו כן, החיבור שנעשה ע"י הדיירת לדירתה נעשה בניגוד לחוק החשמל. בנוסף, יש לקבל את אישור האספה הכללית טרם שינוי או תיקון הפוגעים ברכוש המשותף או עלולים לסכן אותו.

פסק הדין קבע כי הדיירת לא הוכיחה את קיומה של הסכמת האספה הכללית, וכן מאחר שהדיירת לא פעלה לסגירת הפתחים שיצרה בתקרת החניון, הדבר מהווה שינוי אסור ברכוש המשותף מאחר שדבר זה עלול לסכן את קיום הרכוש המשותף. בפסק דינה ציינה המפקחת כי נכון להיום אין חקיקה בנושא, אך ישנה הצעת חוק שאליה ניתן להתייחס כקו מנחה ולפיה יש לקבל הסכמה של שני שלישים מבעלי הדירות להתקנת עמדת טעינה לרכב בחניה המשותפת.

בשורה התחתונה קבע פסק הדין כי כל עוד לא בוצע חיבור למערכת החדשה בחניון המשותף – הדיירת תשאיר את עמדת הטעינה שהותקנה על ידיה, אך עם החיבור למערכת החדשה יהיה על הדיירת לפרק על חשבונה את עמדת הטעינה שהתקינה. כמו כן, נקבע כי במקרה שהחיבור לא יבוצע בפועל באמצעות המערכת החדשה, על הנציגות לאפשר לדיירת להתחבר ללוח החשמל הציבורי (המשמש את הרכוש המשותף) בהתאם לחוק החשמל, ובמקום החיבור לדירתה.

עורכת הדין קרן חן ממשרד עורכי הדין גינדי- כספי ושות ' אמרה בעקבות פסק הדין כי "בהתאם לחוק המקרקעין, בית משותף הינו בית שיש בו שתי דירות או יותר והוא נרשם בפנקס הבתים המשותפים. כמו כן, רכוש משותף – הכוונה לכל השטחים המשותפים המשמשים את כל הדירות, לרבות מעליות, חדרי מדרגות, חניות, מקלטים ועוד. לכן, החלטות בגין השטח המשותף מתקבלות באספה הכללית של דיירי הבית המשותף. ככל שבעל דירה מעוניין לבצע שינוי ברכוש או בשטח המשותף, עליו לבצע זאת בצורה סבירה הכוללת מתן אפשרות שימוש לכלל הדיירים".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:בית משותףרכב חשמלימשפטוןקרן חן
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...