האם יש פתרון למחירי השכירות עבור הצעירים? הוועדה לאתגרי הצעירים בישראל קיימה דיון מיוחד בנושא שוק השכירות

יו"ר הוועדה, ח"כ רם שפע: "משבר הדיור הוא מהגדולים במדינה, ולא רק ברכישת דירה. גם בשכירות כולנו מרגישים שהשוק הזה רותח. אנחנו יודעים שהבעיה היא לא רק במרכז, והיא מתרחבת ליתר הארץ"

שיתוף הכתבה
מליאת הכנסת (שאטרסטוק)מליאת הכנסת (שאטרסטוק)

הוועדה לאתגרי הצעירים בישראל קיימה אתמול דיון מיוחד בנושא אתגרי הצעירים בשוק השכירות. לישיבה הוזמנו נציגי משרד האוצר, משרד הבינוי והשיכון , המשרד לשוויון חברתי, משרד המשפטים, דירה להשכיר - החברה הממשלתית לדיור ולהשכרה בע"מ, מינהל התכנון , התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית, לשכת המתווכים במקרקעין, עיריית תל אביב יפו, ומוזמנים נוספים.

יו"ר הוועדה, ח"כ רם שפע, פתח את הדיון: "משבר הדיור הוא מהגדולים במדינה, ולא רק ברכישת דירה. גם בשכירות כולנו מרגישים שהשוק הזה רותח. אנחנו יודעים שהבעיה היא לא רק במרכז, והיא מתרחבת ליתר הארץ. יש לקונה באופן שהמדינה מתנהלת עם הקרקעות שברשותה שבסופו של דבר מייצרת את הפערים בהיצע וגורמת לעליית מחירים".

מאיה נורי מעיריית ת"א סיפרה שהיא משלמת 7,000 שקל שכירות ועוד תוספת לגנים פרטיים ומתחילה את החודש עם מינוס של 14 אלף שקל. היא ציינה שגם עובדי הייטק לא מצליחים לחסוך שקל. בשביל לקנות דירה צריך הון עצמי. אנחנו נגור בשכירות כל החיים שלנו. היא העלתה את השאלה, למה אין מדיניות שכירות ארוכת טווח?
 
יפתח , סטודנט באונ' העברית, שיתף בהתמודדות הצעירים עם שוק השכירות במקרה האישי שלו: "בחורף האחרון היו לי נזילות ב- 7 מקומות שונים בדירה. בעל הדירה שלי סירב לתקן והזמין אותי לתבוע אותו, בידיעה שלנו, הסטודנטים אין את הזמן והכסף לזה.  חובה על המדינה לפקח על בעלי הדירות ולתת אפשרות להגיש תלונה מקוונת".

 בין הפתרונות שהעלו הסביר רפרנט שיכון אגף תקציבים, משרד האוצר, יפתח עשהאל, הוסיף : "שוק השכירות מושפע בעיקר מהיצע וביקוש, ולכן מטרתנו להגדיל את ההיצע. קצב גידול הבניה הגיע ל-63 אלף דירות ו- 76 אלף היתרי בנייה בשנת 2021. נתונים אלה מנבאים לנו את קצב התחלות הבניה שישפיע דרמטית על השוק בשנים הקרובות. שוק השכירות יחסית יציב לאורך השנים, ועם הגדלת ההיצע אנו מצפים לראות את המשך היציבות".
 
סמנכ"ל הכספים בדירה להשכיר, החברה הממשלתית לדיור והשכרה, אוראל יפרח, הציג את יתרונות המודל המפתח שוק שכירות ארוכת טווח והכולל, בין היתר, הסכמים לעשר שנים ובפיקוח המדינה, עם נקודת יציאה לשוכר מידי שנה שכר דירה הידוע מראש. זאת, לעומת שוק השכירות הפרטית, המאופיין בעליות מחירים ותקופת שכירות קצרה. "כיום ישנן כ-16 אלף יחידות דיור ברחבי הארץ, ו- 77% מהדיירים בפרויקט הם צעירים עד גיל 39". 

יו"ר הוועדה סיכם את הדיון: "יש המון פרצות קטנות בחוק, שבסוף את כל המחירים האלה ישלמו הצעירים והמוחלשים, ובעלי הכוח לרוב ייהנו מהן. לא מכיר הרבה תחומים בשוק שבהם אדם שרוצה לעשות התקשרות עם מתווך, במקרה הזה להשכיר את הדירה שלו,  אך את המחיר ישלם השוכר, זהו דבר לא הגיוני".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:דירה להשכירמשרד האוצרהכנסתאוראל יפרחהוועדה לענייני צעיריםרם שפעיפתח עשהאל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...