הרשות להתחדשות מעלה על נס את העלייה באחוזי היתרי הבנייה לתמ"א 38, אבל כמה זמן ייקח לכם להוציא היתר שכזה?

ניתוח מיוחד של אתר מדל"ן לקראת כנס פסגת ההתחדשות שיתקיים מחר, מציב סימן שאלה גדול בנוגע לתקופת הזמן להוצאת ההיתר בנייה בשנים האחרונות • מה קורה ברחבי הערים?

שיתוף הכתבה
טל קופל, מנכ"ל אתר מדל"ן (אורית פניני)טל קופל, מנכ"ל אתר מדל"ן (אורית פניני)

לקראת כנס פגת ההתחדשות העירונית, אתר מדל"ן בשיתוף עם מרכז הנדל"ן יוצא במחקר מקיף ומספק נתונים מדאיגים המצביעים על התארכות במשך הזמן להוצאת היתרי בנייה במיזמי תמ"א 38 בשלושת השנים האחרונות – 2021-2019. רק בסוף השבוע האחרון פרסמה הרשות להתחדשות עירונית את הדו"ח השנתי לשנת 2021, ממנו עולה כי במיזמים לפי תמ"א 38 ניתנו היתרים ל- 13,163 יחידות דיור ב-545 בניינים – עלייה של 25% משנת 2020. אלא שכעת עם פרסום הנתונים של אתר מדל"ן מתברר כי למרות העלייה בשיעורי היתרי הבנייה, משך הזמן לקבלת היתרי הבנייה התארך משמעותית.

אתר מדל"ן השווה את בין משך הזמן להוצאת היתרי בנייה במיזמי תמ"א 38 בשנים 2018-2014, לבין משך הזמן להוצאת היתרי בנייה בתמ"א 38 בשנים 2021-2019. מהנתונים עולה כי העיר רמת גן היא העיר שבה משך הזמן התארך להוצאת היתר בנייה במיזמי תמ"א 38 התארך ביותר. אם בעבר משך הזמן ממועד בקשת ההיתר ועד למתן ההיתר היה אורך שנתיים ושמונה חודשים, הרי שהיום הוא אורך ארבע שנים ושמונה חודשים. גם בעיר רעננה נרשמו עיכובים ממושכים במתן היתרי בנייה, אם בעבר היתרי הבנייה ניתנו תוך שנתיים וארבעה חודשים, היום הם ניתנים תוך שלוש שנים ועשרה חודשים, עיכוב של שנה וחצי לעומת העבר.

מנתוני מדל"ן עולה כי בכל הערים ללא יוצא מן הכלל הזמן התארך, בממוצע ארצי של כל הרשויות יש עיכוב של שנה בקבלת היתר, מזמן הגשת הבקשה ועד לקבלתו, שלוש שנים ושלושה חודשים לעומת שנתיים ושלושה חודשים בשנים הקודמות.

רשויות מקומיות נוטות להסביר את תופעת העיכובים בעקבות תקופת הקורונה והסגרים שהקשו על עקביות הישיבות בוועדות המקומיות, אלא שנתונים שמפרסם אתר מדל"ן מפריכים את הטיעון. לדוגמה, לפי נתוני אתר מדל"ן משך הזמן למתן היתרי בנייה לבנייה רגילה שאיננה תמ"א 38 בעיריית רמת גן, הוארך ב־16 יום בממוצע בלבד בשנים האחרונות, לעומת עיכוב של 751 ימים נוספים למיזמי תמ"א 38, נתונים המלמדים על כך שהעיכובים אינם עניין טכני בלבד, אלא בשל תפיסה רעיונית מתפתחת במוסדות המדינה וברשויות המקומיות המתעדפות מיזמים של פינוי בינוי מתחמיים על פני מיזמי תמ"א 38 נקודתיים.

לדברי דן קצ'נובסקי, מנכ"ל מרכז הנדל"ן : "הנתונים מצערים ומדאיגים. תמ"א 38 מהווה נתח משמעותי מהדירות החדשות בהתחדשות עירונית, אין לה כרגע חלופה מאושרת, ועל המדינה והרשויות לפעול להגדלת ההיצע ולזירוז הליכי הרישוי. המדינה מצהירה השכם וערב על הרצון לעצור את העלייה במחירי הנדל"ן וכל שר שנכנס מוציא לפועל תוכנית חדשה, אבל בה בעת מזניחים את עיבוי וחידוש הערים למרות שזוהי דרך יעילה לייצר מלאי דירות באזורים המבוקשים".

דן קצנובסקי, מנכ"ל מרכז הנדל"ן

טל קופל, מנכ"ל madlan, אומר כי ״הנתונים מראים כי העיריות, למעשה, אינן מקדמות יותר תמ״א 38, ולכן העיכובים העצומים שאנו רואים בזמני ההמתנה להיתרים. סיבה אחת לעיכובים היא הקורונה שיצרה פקק גדול שישפיע על קצב ההיתרים גם בשנים הקרובות. סיבה נוספת היא מדיניות העיריות אשר כיום מעדיפות לקדם תוכניות התחדשות עירונית כוללות על פני פתרונות נקודתיים״.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מדלןתמ"א 38דן קצ'נובסקימרכז הנדל"ןהרשות להתחדשות עירוניתטל קופל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...