שר האוצר: מס רכישה לרוכשי דירה רביעית ומעלה יעמוד על 12.5%

רצפת המס למשקיעים עומדת היום על 8% • רשות המיסים תעלה את רצפת המס ל־12.5% • רצפת המס הנוכחית תישאר, לרוכשי דירה שנייה ושלישית • האם המהלך יצנן את הביקוש?

שיתוף הכתבה
שאטרסטוקשאטרסטוק

שר האוצר אביגדור ליברמן השתתף הבוקר בוועידת אשכול רשויות המפרץ שהתקיים באצטדיון סמי עופר בחיפה. בדבריו הוא התייחס לתוכנית להעלאת מס רכישה לרוכשי דירה רביעית ומעלה ולראשונה הוא הציג את שיעור מס הרכישה אליו הוא מכוון – בין 12% ל־12.5%. כיום, שיעור מס הרכישה לרוכשי דירות אלו עומד על כ־8% תלוי בשווי הנכס הנרכש, כך שמדובר על עלייה חדה של כ־4.5% משיעור המס הנגבה היום.

ליברמן הדגיש, כי העלאת המס מכוונת בעיקר לרוכשי דירה רביעית ומעלה, משום שרוכשי דירה שנייה ושלישית לעיתים רבות רוכשים את הדירות עבור בני משפחתם ולאו דווקא להשקעה, המטרה היא להפחית את שיעור המשקיעים ולא את שיעור הרוכשים למטרות מגורים.

כזכור, החל בחודש נובמבר 2021 משרד האוצר באמצעות חקיקה ביטל את רצפת המס של 5% מס רכישה למשקיעים, כך שמדרגת המס הראשונה למשקיעים מתחילה ב־8%. ההחלטה של משרד האוצר ורשות המיסים השפיעה על רכישות המשקיעים. מסקירת הכלכלנית הראשית באוצר בחודש דצמבר 2021, חלה ירידה חדה ברכישות המשקיעים, מיד עם העלאת מס הרכישה למשקיעים. רכישות המשקיעים בחודש זה הסתכמו ב-2.4 אלף דירות, ירידה של 37% בהשוואה לחודש הקודם וגידול של 2% בהשוואה לדצמבר 2020. מלאי הדירו בידי משקיעים רשם ירידה של 1.1 אלף דירות, זאת לאחר שבשנים-עשר החודשים  גדל מלאי זה ב-6,000 דירות בעקבות הורדת מס הרכישה ביולי 2020.    

החלטה זו באה ברקע תוכנית האוצר המתגבשת לבלימת מחירי הדיור, התוכנית שכוללת בין היתר, שינוי תנאי המכרזים של רמ"י - לפי התוכנית, המדינה תקבע מחיר מרבי לקרקע בהתאם לאזורים והקבלנים שיציעו את המחיר הנמוך ביותר יזכו במכרז, בניגוד למצב שהיה עד כה. נוסף על כך, הקבלנים יהיו מחויבים לסיים את הבנייה תוך שלוש שנים. תכוניות אלו ועוד נועדו לבלום את עליית מחירי הדיור שהשלימו עלייה של 13% בשנה האחרונה לפי נתוני הלמ"ס.

ישי רוט, סמנכ"ל פיתוח עסקי בקבוצת שובל העוסקת ביזום ובניה של פרויקטים למגורים ולמסחר: "מעבר לעובדה שמדובר ביוזמה מיותרת וחסרת תוחלת, התבטאויותיו של שר האוצר בכל הנוגע לשוק הנדלן מתדלקות את השוק ועושות נזק.

חשוב להבין שהזינוק במחירי הנדלן בשנה האחרונה אינו כוח עליון, אלא תוצאה של הקקופוניה הממשלתית. ריבוי הדוברים בממשלה, העובדה שלכל שר יש 'תכנית' לשוק הנדלן יוצרת בלאגן. במקום לתת לשר השיכון להוביל את הנושא, שרי האוצר והפנים מפריעים כאשר כל אחד מהם מושך לכיוון שלו וגורמים בכך לעליות המחירים. שר השיכון עושה עבודה נהדרת ולא יתכן שמפריעים לו לעבוד ושהוא יגלה בעיתון על יוזמות של שרים אחרים שנוגעות לתחום שלו.

במקום להאשים את עצמו, מנסה שר האוצר לטפול את האשם במחירי הדיור על המשקיעים, אלא שממילא המדינה נהנית מהמיסוי של המשקיעים כאשר בעלי דירות רובות משלמים מס הכנסה וחלקם אפילו הופכים להיות עוסקים בנדלן בעיני מס הכנסה כך שלא ברור מה התועלת בהעלאת מס הרכישה, שכן זה לא יכניס למדינה כלום. 

חשוב להבין שהמדינה היא הגורם לעליות המחירים היום בעיקר בגלל רשימה ארוכה של חסמים. די לציין את אלה: שיטת המכרזים של רמ"י המציעים למרבה במחיר, התערבות הפוליטיקאים בשוק, הפוליטיזציה של הועדות המקומיות, נושא הרישוי ורשימת המטלות הארוכה לקבלת טופס 4 , אי הקמת מכוני הבקרה, התעכבות רשויות מהוצאת היתרי בניה, העובדה שהמינהל מוציא למכרז מתחמים שלמים ומונע תחרות בכך שהוא מאפשר ליזמים חזקים לזכות בכל הקרקעות במתחם ועוד. 
 
בטרם מטילים גזרות חדשות על הציבור ולפגוע בצמיחה, תעשה הממשלה סדר בבית. שחרור חסמים אלה הוא המפתח להצפת השוק ביחידות דיור ובשליטה על מחירי הדיור".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:אביגדור ליברמןמס רכישה למשקיעיםשר האוצרועידת המפרץועידת אשכול רשויות המפרץמס רכישה לרוכשי דירה רביעית ומעלה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...