בעקבות תחקיר מרכז הנדל"ן: עיריית תל אביב יצאה במבצע אכיפה להסרת שלטי תמ"א בבניינים בתל אביב  

לאחר פרסום של מרכז הנדל"ן בחודש דצמבר האחרון העירייה הגבירה את האכיפה • עידן שירין, מומחה להשקעות ויזמות נדל"ן: "האכיפה מצמצמת את הזילות הרבה שנוצרה לאורך שנים לשלטי תמ״א 38 ברחבי העיר"

שיתוף הכתבה
שלט לא חוקי שהוסר ברחובות תל אביב שלט לא חוקי שהוסר ברחובות תל אביב

לאחר פרסום של מרכז הנדל"ן בחודש דצמבר האחרון, עיריית תל אביב הגבירה את האכיפה בנושא.  השילוט הסטנדרטי של בניינים העומדים לעבור תהליך תמ"א 38 מוכר לכל עובר אורח, אך חלק ניכר מאותם שלטים מוצב שלא כחוק ובאופן שיוצר הטעיה.  

עידן שירין, מומחה להשקעות ויזמות נדל"ן באזור תל אביב שיתף את דעתו על כך למרכז הנדל"ן בחודש דצמבר האחרון: "אני לא פעם נדהם לגלות שהיזם רק הגיש בקשה לתיק מידע להיתר, אפילו לא הגיש גרמושקה לוועדה המקומית – ומעז בכל זאת להציב במקום שילוט בשמו. אני מכיר גם מקרים של בקשות שנפסלו בוועדה המקומית, והשילוט עדיין עומד על תילו".

כאמור, לאחר פרסום כתבה בנושא האכיפה גברה ושלטים שלא כחוק הורדו ואף ניתנו קנסות ליזמים הסוררים. "פעילות מבורכת וחשובה מטעם אגף הפיקוח של עיריית ת״א, באופן ישיר האכיפה מצמצמת את הזילות הרבה שנוצרה לאורך שנים לשלטי תמ״א 38 ברחבי העיר". מציין בנחרצות שירין. "כמו כן, עצם הפעולה, ייתכן באופן עקיף תסייע להורדת הגילום המשמעותי שבעלי הזכויות בקרקע מציבים בעת תמחור דירתם כחלק מהליך לביצוע פרויקט מכוח התחדשות עירונית . הרי, כבר לא תינתן להם האפשרות להציג בפני הרוכשים הפוטנציאליים את השילוט שהוצב בשטח חלקתם כאשר הליך הרישוי מציין אך ורק בקשה לתיק מידע להיתר. כמובן, סטטוס רישוי זה אינו מהווה כלל וודאות תכנונית לביצוע הפרויקט". הוא הוסיף. 

עידן שירין, מומחה להשקעות ויזמות נדל''ןעידן שירין, מומחה להשקעות ויזמות נדל''ן

יחד עם זאת, שירין ציין את הצד השני של המטבע: לא ניתן להזניח את חשיבות הצבת השילוט כחלק מתדמית ושיווק החברה, ולכן, פונה אני כיזם לרשות המקומית ת״א: אנא, תשקלו לאפשר הצבת שילוט לאחר קבלת החלטת ועדה חיובית, סטטוס זה, מעניק לכלל הגורמים המעורבים וודאות תכנונית רבה יותר ליישום הפרויקט וכן, במיוחד לבעלי הזכויות בקרקע אשר בפועל הגילום במחיר עקב ההתחדשות העירונית יעשה שכל מול הרוכש הפוטנציאלי. ובמידה ואכן אגף ההנדסה יתגמש בקריטריונים להגשת בקשה להיתר שילוט ויאפשר הצבה בעת היתר בתנאים/החלטת ועדה חיובית, ניתן יהיה לדרוש כחלק מנוסח פרסום שילוט שיצויין בתחתית השלט שטרם התקבל היתר בנייה לפרויקט הנ״ל ו/או סטטוס רישוי מדוייק המציין בבהירות היתר בתנאים בלבד. 

להלן תגובת עיריית תל אביב:

"כפי שאמרנו בעבר. אין להציב שילוט במגרשים טרם קבלת היתר בניה . כאשר לצערנו חלק מחברות הבניה מתעלמות מההנחיות ומציבות על דעת עצמן עובדות בשטח. העירייה יוצאת למבצעי אכיפה שבועיים להסרת השילוט ולביצוע אכיפה כנגד בעליהם ובחודשים האחרונים חזרה לאכיפה מלאה של עבירות שילוט, בדגש על מתקני שילוט שהוצבו במגרשים פרטיים טרם קבלת היתר לבניה במגרשים אלו.

באופן כללי, רישיון שילוט ניתן לאחר בחינת הבקשה להצבתו בועדת השילוט, ועמידתו בקריטריונים הנדרשים. תפקיד מפקחי השילוט להבטיח ששילוט מוצב מתוקף רישיון שילוט, ומשולמת אגרה בגין הצבתו. שילוט המוצב ללא רישיון מטופל אכיפתית בהתאם לאופי וחומרת העבירה, דרך מתן דרישות הסרה, קנסות, ועד כדי פירוק ופינוי השלט על ידי העירייה, על חשבון בעליו, הכל בהתאם לכלים העומדים לרשות העירייה בחוק.

כחלק מהירתמות העירייה לסיוע לעסקים בתקופת משבר הקורונה המתמשך, ניתן פטור מתשלום אגרות שילוט וצומצם היקף עבודת הפיקוח בנושא. לצערנו צעדים אלו נוצלו לעתים על ידי גורמים שונים בשוק הפרטי לצורך קביעת עובדות בשטח והצבת שלטים הנוגדים את מדיניות השילוט, תוך פגיעה בסדר הציבורי ובאינטרס הציבורי הרחב, זאת בעיקר במגרשים פרטיים בהם מתוכננים פרויקטים לשיפוץ ובניה. על רקע תופעה זו חזרה העירייה בחודשים האחרונים לאכיפה סדורה ומלאה של עבירות שילוט, תוך מתן תשומת לב יתירה לפירוק ופינוי עשרות מתקני שילוט אלו, שבהצבתם ללא רישיון פגעו לא רק בסדר הציבורי אלא אף הטעו את ציבור הדיירים ובעלי הנכסים.

עמדת העירייה היא ששילוט המפרסם פרויקט העתיד להיבנות, מבלי שניתן היתר לכך, ועל פי רוב לפני שאף התקבלה החלטת ועדת תכנון לאשר בניה במקום, הנו פסול. שילוט כזה הנושא מסר של בניה קרובה, ללא אפשרות מצד הדיירים לבדוק או להבין את המידע, עלול לבלבל ולגרום לקבלת החלטות שגויה, להשפיע על חתימה או סירוב לחתימה על הסכם קבלן, להעדיף יזם אחד על פני משנהו ללא מידע מספק, ועוד, זאת בנוסף למטרד החזותי ולעתים הבטיחותי שנגרם כתוצאה מהצבה של מתקן שילוט בחצר בית מגורים לאורך זמן.

יחד עם האמור לעיל, עיריית תל אביב יפו  קשובה לצורכי המציאות ומתוקף תפקידה מתכוונת לבחון פרסום הנחיות שיתירו הצבת מתקני שילוט במגרשים המיועדים לבניה, אך זאת בתנאים שיבטיחו שמירה על האינטרס הציבורי, לרבות הגבלת גודל השלט, קביעת מועד מתאים להצבתו, ביחס להתקדמות הבקשה להיתר במגרש, קבלת הסכמת בעלי הנכס, ועוד".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התחדשות עירוניתתל אביבתמ"א 38מרכז הנדל"ןעידן שירין
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...