עו"ד בלכר כהן: "בזמן האחרון אני נתקל ברשויות מקומיות שמרגישות שהן יכולות לעשות כל מה שהן רוצות"

עו"ד אייל בלכר כהן, סמנכ"ל קרן יסודות, דיבר בשולחן עגול שנערך במתחם משרדי מרכז הנדל"ן, ועסק בעדכוני חקיקה בהתחדשות עירונית • ד"ר איריס פרנקל כהן, היועמ"ש של הרשות להתחדשות עירונית: "יש קושי גדול בנושא קרקעות משלימות, וזה עדיין לא פוצח לחלוטין"

שיתוף הכתבה
עו"ד אייל בלכר כהן, סמנכ"ל קרן יסודות (מרכז הנדל"ן)עו"ד אייל בלכר כהן, סמנכ"ל קרן יסודות (מרכז הנדל"ן)

"הקורונה הכניסה אותנו למצב של אי-ודאות מטורף – גם היום זה המצב, וברור שבהתחלה אי-הוודאות הייתה גדולה עוד יותר. יש כאן עולם שלא צפינו כשהחתמנו הסכמים ב-2014 וב-2015, והוא מצטרף לחוסר הוודאות הכללי בתחום ההתחדשות העירונית. אני נתקל בזמן האחרון ברשויות מקומיות שמרגישות שהן יכולות לעשות כל מה שהן רוצות – כמו לקבוע היטלי השבחה מנופחים. לכן חייבת להיות כאן גמישות".

כך אמר עו"ד אייל בלכר כהן, סמנכ"ל קרן יסודות , באירוע שולחן עגול שנערך היום (ד') במתחם משרדי מרכז הנדל"ן ועסק בנושא עדכוני חקיקה בהתחדשות עירונית. עו"ד בלכר כהן הוסיף ואמר: "הדיירים מצפים לפעמים לקבל הרים וגבעות, ולא תמיד הם יכולים לקבל את זה. תמורה לא הגיונית יכולה להפיל את העסקה, וישנם יזמים שמבינים רק בשלב מאוחר שהם חייבים להפחית את התמורה לדייר, וחבל. צריך לתת את הדעת על זה לאורך כל הדרך".

עו''ד אייל בלכר כהן, סמנכ''ל קרן יסודות (מרכז הנדל''ן)עו''ד אייל בלכר כהן, סמנכ''ל קרן יסודות (מרכז הנדל''ן)

סמנכ"ל יסודות התייחס גם לנושא הדיירים הסרבנים, ולהשפעתו על המימון שניתן לפרויקטים, ואמר: "אם תהיה הסדרה בחקיקה זה יפתור לנו הרבה צרות והרבה כאבי ראש. אנחנו, מבחינתנו, מאפשרים ליזמים לצאת לדרך גם כשיש בעיות, במיוחד כשמדובר ביזמים שאנחנו מכירים ועובדים איתם זמן רב. הסיפור הזה לא מוסדר בצורה הרמטית ויש פה תחום אפור גדל מאוד. אנחנו מנסים להיות גמישים, הרבה יותר מהבנקים כנראה".

ד"ר איריס פרנקל כהן, היועצת המשפטית של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, השתתפה גם היא בשולחן העגול, והרחיבה בעיקר בנושא זכויות דיירים בהתחדשות עירונית. ראשית אמרה ד"ר פרנקל כהן כי "ישנם היום כ-600 פרויקטים של פינוי-בינוי, וכ-7,000 פרויקטים של תמ"א 38 , אבל אנחנו רק מגרדים את התחתית. ב-2040 אנחנו צריכים להגיע למצב של 860,000 יחידות דיור בהתחדשות עירונית, זו משימה מטורפת.

(מרכז בהנדל"ן)(מרכז בהנדל"ן)

חשוב להבין שמדובר כאן בנכסים של אנשים, ולכן אנחנו כרשות צריכים לדחוף את השוק כולו לעבוד, להיות הגורם שיביא לכך שהתהליכים יקרו בצורה מהירה יותר ויעילה יותר. יש הרבה מאוד חוסר אמון מצד דיירים בפרויקטים המועמדים להתחדשות עירונית, אבל צריך לזכור שהם לא מקשה אחת: יש ספקטרום שלם של דיירים סרבנים, ומול זה אנחנו עדיין צריכים התחדשות עירונית ועדיין צריכים לקדם פרויקטים. ישנם הרבה בניינים בישראל שנמצאים זמן רב אחרי תוחלת החיים שלהם, הם לא נועדו להחזיק 100 שנה.

באשר לנושא הקרקע המשלימה – כרגע זה יותר ברמת התאוריה מאשר ברמת המעשה, אבל התקבלה ההחלטה על פיילוט בנושא לאחרונה, ובימים אלו אנחנו סוגרים את חמשת המתחמים שישתתפו בו. זה אירוע, ויש כאן הרבה לחצים, אבל הדבר הזה יקרה. יש כאן קושי גדול, וזה עדיין לא פוצח לחלוטין, ותורם כרגע לחוסר הוודאות". 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התחדשות עירוניתהרשות הממשלתית להתחדשות עירוניתקרקע משלימהמימוןקרן יסודותתמ"א 38עו"ד אייל בלכר כהןד"ר איריס פרנקל כהןפינוי בינוי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...