כרמל שאמה הכהן: "נת"ע תגרום לטעויות היסטוריות לדורות"

ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן, ביקר את התנהלות הגוף האחראי על מטרו גוש דן, בוועדת הכלכלה של הכנסת בנושא מיצוי זכויות הציבור בתוכנית • יעל סלומון, מתכננת המטרו: "עושים הרבה מעבר לנדרש בחוק"

שיתוף הכתבה
ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן (עיריית רמת גן)ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן (עיריית רמת גן)

" נת"ע זה גולם שקם על יוצרו, שלא מבין את מקומו, שלא סופר את הציבור ואת נבחרי הציבור. מישהו צריך להחזיר אותו למקומו. הקמת המטרו של גוש דן היא תהליך מורכב וקשה גם אם מתנהלים לפי הספר. כאן הם יגרמו לטעויות היסטוריות לדורות, שעלויותיהן עשרות ומאות מיליארדי שקלים. חשוב להבין: מבחינתנו אין ברכה גדולה יותר מהמטרו, אבל נת"ע מתנהלת בחוסר הקשבה, בחוסר אמינות, בחוסר שקיפות לציבור... מדובר בכישלון אחד גדול".

את הדברים החריפים הללו אמר הבוקר (ד') ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן, בדיון שנערך בוועדת הכלכלה של הכנסת בנושא "פרויקט המטרו בגוש דן ומיצוי זכויות הציבור". הדיון התקיים לבקשת ח"כ עידן רול (יש עתיד) וח"כ אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת). ח'טיב יאסין אמרה בתחילת הדיון כי ישנה בעיה במיצוי הזכויות בתוכנית: "יש כאן גישה דורסנית כלפי התושבים, בעלי החנויות, התושבים באזור; מדובר בפרויקט עצום - איך יכול להיות שהוא מקודם במהירות כזו? אני כלל לא בטוחה שהתושבים יודעים מה קורה סביב התוכנית".

מדוע המטרו לא מגיע אל היישובים הערבים? לכפר סבא המטרו מגיע, וליישובים הערביים הסמוכים, מרחק שלושה קילומטרים משם – לא. מדוע זה כך?" 

חברת הכנסת התייחסה גם לנושא תוואי המטרו עצמו, ושאלה: "מדוע הוא לא מגיע אל היישובים הערבים? לכפר סבא המטרו מגיע, וליישובים הערביים הסמוכים, מרחק שלושה קילומטרים משם – לא. מדוע זה כך?"

גם ראש עיריית טירה שבמשולש, מאמון עבד אלחי, הצטרף לדברים וקרא למתכננים להביא את המטרו עד לעירו: "אני רוצה שטירה תהיה חלק מהשרון", אמר. "הגיע הזמן שיתייחסו אלינו. אני רוצה תחנה באזור התעשייה של טירה, כדי להנגיש אותו לתושבים של העיר והאזור כולו – 150,000 תושבים שיכולים וצריכים להיות חלק מהשרון".

המפתח להכול הוא הרשויות המקומיות. ראשי הרשויות הם סוג של לקוח בתוכנית הזו, והם צריכים להיות סביב השולחן עצמו, חלק מהפורום עצמו, ולא פונקציה שנפגשים איתה רק פעם בכמה זמן"

יושב ראש הוועדה, חבר הכנסת יעקב מרגי (ש"ס), העניק בדיון זכות דיבור, בקצרה, לדוברים רבים – ביניהם ראשי רשויות ונציגי התושבים. אבי גרובר, ראש עיריית רמת השרון, אמר כי "המפתח להכול הוא הרשויות המקומיות. ראשי הרשויות הם סוג של לקוח בתוכנית הזו, והם צריכים להיות סביב השולחן עצמו, חלק מהפורום עצמו, ולא פונקציה שנפגשים איתה רק פעם בכמה זמן. צריך להגיע למצב שראשי הרשויות הם הפתרון ולא הבעיה".

חסי אברך, ממטה המאבק של תושבי דרום השרון וכפר סבא, אמר: "אנחנו מוחים בעיקר נגד מוסך הרכבת, הדפו, שמתוכנן לקום על 400 דונם, 200 מטר מבתי תושבים. זה הולך לשנות את כל אורח החיים שלנו ואת כל מה שאנחנו מכירים. הגשנו הצעה נגדית למיקום הדפו אל הוות"ל, וקיבלנו את התשובות ביום בהיר אחד. לא דיברו איתנו, לא שאלו אותנו. נת"ע פועלת בדורסנות". 

"בשלב הבא נשב עם כל בעל קרקע וננהל איתו משא ומתן לגבי פיצויי הפקעה"

אל הדיון הוזמנו, כמובן, גם אנשי מוסדות התכנון ומוסדות הממשלה, ביניהם נציגי משרד התחבורה ומשרד האוצר, נת"ע ומנהל התכנון. קרן כץ, מ"מ סמנכ"ל תכנון בנת"ע, הסבירה בפני הוועדה כי נעשו צעדים רבים לשיתוף הציבור: "המדיניות של נת"ע חדה וברורה: הכול נעשה ברגישות המרבית. פרסמנו את התוכנית בכל מקום אפשרי, ערכנו מפגשי שיתוף ציבור, ענינו למאות אלפי פניות ושלחנו גם לראשי הרשויות את התשובות להן, פרסמנו את התוכנית על פי הוראות חוק התכנון והבנייה , אנחנו עושים את הכול לפי החוק".

יש הליכים ברורים מאוד בחוק, ואנחנו עושים הרבה מעבר למה שנדרש בו. ביצענו שינויים מרחיקי לכת במסגרת התיאום עם הרשויות, הארכנו קווים והוספנו תחנות. יש כאן הליך מסודר מאוד מול הרשויות המקומיות"

יעל סלומון, מנהלת אגף המטרו במנהל התכנון, המשיכה את דברי כץ ואמרה: "אני מודעת לכך שיש רצונות כאלו ואחרים של הרשויות. התפקיד שלנו הוא לתכלל את כולם וליצור את המערכת שתשרת את גוש דן בצורה הטובה ביותר. יש הליכים ברורים מאוד בחוק, ואנחנו עושים הרבה מעבר למה שנדרש בו. ביצענו שינויים מרחיקי לכת במסגרת התיאום עם הרשויות, הארכנו קווים והוספנו תחנות. יש כאן הליך מסודר מאוד מול הרשויות המקומיות. 

השלב הבא הוא שלב ההפקעות, ובמהלכו יישלחו הודעות אישיות, נשב עם כל בעל קרקע וננהל משא ומתן איתו, ומי שיגיע לו פיצוי מלא – יקבל. יש כאן הליך מסודר מאוד, ואני לא חושבת שהקלנו ראש בבקשות ובטענות מצד רשויות".

יו"ר הוועדה מרגי סיכם את הדיון ואמר: "הוועדה התרשמה שנעשית עבודה רבה. היא מבינה את הרשויות המקומיות ואת החששות, ורואה חשיבות רבה בקידום מהיר של המטרו. הוועדה קוראת לחברת נת"ע לשקול בחיוב את בקשתו של ראש עיריית טירה להארכת הקו עד לעיר. חשוב להביא את האיזונים לידי ביטוי בצורה מקסימלית, במסגרת הליך מיצוי זכויות הוגן".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מנהל התכנוןנת"עמשרד האוצרמשרד התחבורהכרמל שאמה הכהןמטרוועדת הכלכלהח"כ עידן רולח"כ אימאן ח'טיב יאסיןיעקב מרגייעל סלומוןקרן כץחסי אברךמאמון עבד אלחיאבי גרובר
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...