הופקדה תוכנית המתאר הכוללנית החדשה ליישוב שלומי

הוועדה המחוזית צפון החליטה על הפקדת התוכנית, אשר שמה דגש בהתחדשות עירונית ובתכנון מחדש של שכונות שאושרו .

שיתוף הכתבה
הדמיית הרחוב הראשי בשלומי (מנ-עד אדריכלים)הדמיית הרחוב הראשי בשלומי (מנ-עד אדריכלים)

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במחוז צפון החליטה לאחרונה על הפקדת תוכנית מתאר כוללנית חדשה ליישוב שלומי שבגליל המערבי. התוכנית, ביוזמת המועצה המקומית שלומי ומנהל התכנון, ובהובלתם, מציעה תוספת של כ-1,800 יחידות דיור ליישוב, שייתנו מענה להיקף אוכלוסייה של 25,000 תושבים. 

לשלומי תוכנית מתאר משנת  2010, אשר הרחיבה משמעותית את שטח היישוב. בעקבותיה אושרו כמה תוכניות רחבות היקף למגורים, שיצרו פלטפורמה תכנונית להרחבת שלומי - מיישוב קטן של כ-7,000 נפש, לעיירה גלילית ייחודית ובה יותר מ-20,000 תושבים. התוכנית הנוכחית נשענת על התשתית התכנונית המאושרת הזו, ועוסקת בעיקר במתן כלים מגוונים להעצמת המרכז העירוני, להתחדשות השכונות הוותיקות ולתכנון מחדש של השכונות שטרם קודמו, להרחבת ההיצע התיירותי ולדיוקו, וליצירת מנופי צמיחה כלכלית. 

התוכנית כוללת העצמה ושדרוג של מרכז היישוב משני צידיו של כביש אזורי 899, שהיום מפצל את היישוב ועתיד לעבור תכנון מחדש, כרחוב עירוני חי ותוסס. התוכנית מציעה תוספת זכויות בנייה, תמריץ תכנוני לעירוב שימושים, טיפוח המרחב הציבורי, העדפה לתנועת הולכי רגל ורוכבי אופניים, פיתוח פארק עירוני בדופן המרכז ופיתוח "מתחם שלוש הדתות". כמו כן מציעה התוכנית לעבות ולצופף את המגורים, הגובלים במרכז, ולחבר את המרכז הוותיק למרכז העיר המתחדש. 

הופקדה תוכנית המתאר הכוללנית החדשה ליישוב שלומיהופקדה תוכנית המתאר הכוללנית החדשה ליישוב שלומי

נוסף על כך התוכנית שמה דגש בהתחדשות עירונית, ומציעה כלים לעיבוי ולהתחדשות של המבנים המשותפים במרכז הוותיק ובשכונות הקיימות, ולתכנון מחדש של השכונות הדרומיות המאושרות, שטרם פותחו. לצד זאת, התוכנית מציעה תכנון מחדש של השכונה הדרומית ("גבעת חמודות"), זאת על מנת ליצור יישוב קומפקטי יותר ולשמר את האיכויות הנופיות שבו. 

לצד כל אלו כוללת התוכנית הוראות לחיזוק האיתנות הכלכלית של היישוב, באמצעות תוספת זכויות בנייה לשימושי מסחר ותעסוקה באזור התעשייה הקיים; פיתוח מסחר, תיירות ומשרדים, משולבים במגורים ובמבני ציבור במרכז היישוב; ופיתוח מוקד תיירות חדש בדרום היישוב. 

התוכנית תמצב את היישוב במרחב כמוקד משיכה וכעיירה אטרקטיבית המציעה איכות חיים גבוהה לתושביה. היא מעניקה כלים מגוונים להעצמת המרכז העירוני, להתחדשות המרקם הוותיק והמרחב הציבורי, וגם לתכנון מחדש ומעודכן של שכונות שטרם פותחו"

כמו כן, התוכנית הדגישה את חשיבות הפיתוח התיירותי כבסיס כלכלי לעיר, הנשען על יתרונות המקום, ומציעה הרחבה והגמשה של תשתית האירוח ואפשרויות הפנאי והבילוי לתיירים ומבקרי יום בשלושה מוקדים: מוקדי בילוי ומלונות קטנים במרכז היישוב, מתחם מלונאות יוקרתי ביער חניתה בצפון היישוב ומוקד תיירות עממית ומשפחתית בגבעת חמודות בדרום היישוב, הצופה לנופי ים, ליער ולשדות וסמוך למאגר מים מתוכנן. 

בהיבט הסביבתי התוכנית כוללת את הרחבת המסדרון הירוק של נחל בצת בתחום העיר, חיבור הפארק המתוכנן לאורכו אל היישוב, באמצעות רשת שבילים לטיול ולרכיבה ופיתוח טיילת לאורך נחל חניתה שתתחבר לפארק נחל בצת. 

התוכנית לוותה בידי ועדת היגוי בין-משרדית שבה השתתפו משרדי ממשלה, נציגי לשכת התכנון המחוזית, גופים ירוקים ועוד. תושבי שלומי וההנהגה המקומית השתתפו בתהליך התכנון לכל אורכו, ובעזרתם נוסח חזון התוכנית. על התכנון היה אמון צוות רחב, רב-תחומי, בראשות האדריכלים יאיר אביגדור וענת דרור שרף ממשרד מנ-עד אדריכלים.

מתכנן מחוז צפון במנהל התכנון, אדריכל יהונתן כהן-ליטאנט: "תוכנית המתאר החדשה מחזקת את המאפיינים העירוניים של שלומי, ותמצב את היישוב במרחב כמוקד משיכה וכעיירה אטרקטיבית המציעה איכות חיים גבוהה לתושביה. התוכנית מעניקה כלים מגוונים להעצמת המרכז העירוני, להתחדשות המרקם הוותיק והמרחב הציבורי, וגם לתכנון מחדש ומעודכן של שכונות אשר טרם פותחו. נוסף על כך, התוכנית מרחיבה את ההיצע התיירותי ואת מנופי הצמיחה הכלכלית ליישוב, ומחזקת את הזהות המקומית תוך מימוש פוטנציאל המקום שבו היא נמצאת, בתפר שבין יערות הרי הגליל העליון לבין המרחב החקלאי וחוף הים מהיפים בארץ". 

זהו איתות לציבור כולו שדברים נפלאים קורים בשלומי, הנחושה למצות את הפוטנציאל הייחודי שלה עד הסוף. היישוב נגיש כבר היום לתחנת הרכבת בנהריה, ויהיה נגיש הרבה יותר עת ייסללו כביש 6 צפון ומסילת הברזל שתלווה אותו"

יו"ר הוועדה המחוזית צפון, אוֹרי אילן: "הכנת תוכנית מתאר חדשה אחרי עשור בלבד מעידה על פתיחות מחשבתית, הן של ראש המועצה וצוותו והן של מוסדות התכנון, אשר הבינו שהתוכנית התקֵפה זקוקה לריענון ולהתאמה לאתגרים החדשים העומדים לפתחנו, ולמציאות המשתנה. זהו איתות לציבור כולו שדברים נפלאים קורים בשלומי, הנחושה למצות את הפוטנציאל הייחודי שלה עד הסוף. 

היישוב נגיש כבר היום לתחנת הרכבת בנהריה, ויהיה נגיש הרבה יותר עת ייסללו כביש 6 צפון עד צומת בצת, ומסילת הברזל שתלווה אותו. לא במקרה יותר ויותר חברות בוחרות להתמקם בעיר ולהציע לעובדיהן איכות חיים משובחת, לצד תעסוקה איכותית. חברת 'רפאל' היא לא היחידה שעשתה זאת לאחרונה, אך וודאי היא זו שתוכל לעשות שינוי אסטרטגי במבנה התעסוקה בשלומי ובאזור כולו".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מנהל התכנוןהתחדשות עירוניתתוכנית מתארהוועדה המחוזית לתכנון ובניהאדריכל יהונתן כהן-ליטאנטאדריכל יאיר אביגדוראורי אילןמשרד מנ-עד אדריכליםאדריכלית ענת דרור שרף
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...