"הצורך העיקרי בהארכת חוק הוותמ"ל - למען קידום תוכניות פינוי-בינוי גדולות והסרת החסמים בתחום"

עו"ד איל מאמו דיבר בהרצאת זום מיוחדת למרכז הנדל"ן על תכנון בעידן של משבר הדיור • "כל עוד לא מגיעים פתרונות חקיקתיים אחרים, צריך לאפשר את הארכת תמ"א 38 – אך לצערי זו לא המגמה"

שיתוף הכתבה
עו"ד איל מאמו (מרכז הנדל"ן)עו"ד איל מאמו (מרכז הנדל"ן)

"התיקון האחרון לחוק הוותמ"ל היה ב-2017, ואפשר לקדם במסגרת הוותמ"ל תוכניות לפינוי-בינוי. מדובר בתיקון חשוב מאוד, שהיה לו פרק זמן קצר מאוד, וכעת נותר לחכות ולראות מה יהיה עתיד החוק. אם יש צורך כלשהו להאריך את החוק – הרי זה בנושא הזה, של קידום תוכניות פינוי-בינוי גדולות. כך יהיה אפשר גם להסיר חסמים רבים, שכידוע בתחום הזה הם גדולים מאוד".

כך אמר היום (ה') עו"ד איל מאמו, שותף במשרד אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות' עורכי דין, בהרצאת זום מיוחדת למרכז הנדל"ן בנושא "תכנון בעידן של משבר הדיור והעברת שטחים ממועצות אזוריות".

הוותמ"ל משאירה את השתיים האחרות כצל חיוור מבחינת העוצמות וההיקפים; היא מקדמת תוכניות מאסיביות בקנה מידה שהמדינה לא ידעה כמותם. העוצמה של הוותמ"ל בעולם התכנון היא עוצמה שאין לה תקדים"

עו"ד מאמו דיבר בהרצאה בהרחבה על הוותמ"ל, כמו גם על גופי תכנון אחרים וייעודיים שהקימה המדינה, כדוגמת הווד"ל והוול"ל, וציין כי "הוותמ"ל משאירה את השתיים האחרות כצל חיוור מבחינת העוצמות וההיקפים; היא מקדמת תוכניות מאסיביות בקנה מידה שהמדינה לא ידעה כמותם. העוצמה של הוותמ"ל בעולם התכנון היא עוצמה שאין לה תקדים".

עם זאת, הוא גם מתח ביקורת בהרצאה על דרך ההתנהלות של הוועדה בהיבטים שונים: "אבסורדי בעיניי שההתנגדויות בוותמ"ל נשמעות בפני חוקר ולא בפני הוועדה עצמה", הוא מציין. "החוקר לא יכול להיות מומחה לכל התחומים שבהם נוגעות ההתנגדויות, וכך דווקא בתוכניות המשמעותיות ביותר במדינה ההתנגדויות נבחנות בידי חוקר אחד ולא בידי הוועדה עצמה, שבה יושבים מומחים לתחומים שונים. 

צפו בהרצאה במלואה:

נוצר כאן מסלול ירוק מהיר, שאי-אפשר להתנגד לו ולעצור אותו בצורה אפקטיבית. הקצב בוותמ"ל מסחרר, בשל לוחות הזמנים ההדוקים שהחוק קבע"

זו בעיה גדולה מאוד, המבטאת יכולת דורסנית מבחינת אישור התוכניות. נוצר כאן מסלול ירוק מהיר, שאי-אפשר להתנגד לו ולעצור אותו בצורה אפקטיבית. הקצב בוותמ"ל מסחרר, בשל לוחות הזמנים ההדוקים שהחוק קבע".

"הפתרונות החקיקתיים כתחליף לתמ"א 38 לא מתקדמים בקצב משביע רצון; אם לא יאריכו את התוכנית נגיע למבוי סתום"

עו"ד מאמו דיבר בהרצאתו גם על תחום ההתחדשות העירונית – עוד מקור לייצור מאסיבי של דירות למגורים, לדבריו – בדגש על עתידה של תמ"א 38 ועל תוכניות לפינוי-בינוי. לדבריו, נושא ביטולה של תמ"א 38 הוא סוגיה שיש לבחון שוב, נוכח העובדה שטרם קמה חלופה ראויה לתוכנית.

לטעמי תמ"א 38 הגיעה בשנים האחרונות לביצועים יפים מאוד. יש החלטות שיפוטיות ברורות לגביה, ורוב העיריות הסתגלו אליה. תמ"א 38 עשתה הרבה מאוד דברים טובים"

"לטעמי תמ"א 38 הגיעה בשנים האחרונות לביצועים יפים מאוד. יש החלטות שיפוטיות ברורות לגביה, ורוב העיריות הסתגלו אליה. תמ"א 38 עשתה הרבה מאוד דברים טובים. הפתרונות החקיקתיים כתחליף לתוכנית לא מתקדמים בקצב משביע רצון, ואם לא יאריכו את התוכנית נגיע למבוי סתום, שכן מצד אחד התמ"א לא תוכל להמשיך ולהתממש, והפינוי-בינוי ימשיך לעבור במסלול קשה וארוך. 

כל עוד לא מגיעים פתרונות חקיקתיים אחרים, צריך לטעמי לאפשר את הארכת התמ"א, תוך ביצוע תיקונים שונים, כדוגמת קידום הריסה ובנייה בלבד ולא חיזוק ותוספת. לצערי זו לא המגמה כרגע, אולי מתוך הכוונה שאי-הארכת התוכנית תהווה תמריץ לאותם פתרונות חקיקתיים נדרשים".

לפני סיום ביקר עו"ד מאמו את גיבוש מסמכי המדיניות מצד רשויות מקומיות – ובעיקר את היעדר הפיקוח על כך. "כולנו יודעים כי אחד הקשיים בכל פרויקט להתחדשות עירונית הוא התנהלות הרשות המקומית", הוא אמר. "היא יכולה לחרוץ את דינו - לשבט או לחסד. 

מסמך מדיניות להתחדשות עירונית, הוא לא מסמך סטטוטורי, לא מופקד להתנגדויות, הציבור לא תמיד יודע עליו ואי-אפשר אפילו להגיש תביעה נגדו. זה דבר בעייתי מאוד"

בתקופה האחרונה הרבה רשויות מגבשות מסמך מדיניות להתחדשות עירונית, מפרסמות אותו ונוהגות לפיו – זאת למרות שהוא לא סטטוטורי, לא מופקד להתנגדויות, הציבור לא תמיד יודע עליו ואי-אפשר אפילו להגיש תביעה נגדו. זה דבר בעייתי מאוד. הנושא הזה פרוץ, וזה דבר שצריך לזכות לטיפול מלמעלה, מהממשלה. בכוונתנו לטפל בנושא הזה, כי הוא חייב לבוא על פתרונו".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משבר הדיורהתחדשות עירוניתמסמך מדיניותעו"ד איל מאמומשרד אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות' עורכי דיןתמ"א 38פינוי בינוי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...