חזרה
להורדת אפליקציה

הקמת מרלו"ג בשטח 93,000 מ"ר ביישוב יד חנה בוטל

המרלו"ג תוכנן לקום בידי חברת דיפלומט, ואושר על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה • פרוטוקול הדיון וההחלטה - בכתבה

עודכן לאחרונה:
מרכז לוגיסטי - אילוסטרציה. צפי לכ-600 נסיעות של משאיות מדי יום (שאטרסטוק)

ניצחון לתושבי הכפר השיתופי-קהילתי יד חנה שבעמק חפר במאבקם נגד הקמת מרכז לוגיסטי גדול ממדים בתחומי היישוב: ועדת הערר המחוזית במחוז מרכז ביטלה את התוכנית להקמת המרלו"ג, שהיה אמור לכלול כ-93,000 מ"ר ולהגיע בחלקים מסוימים לגובה של 36 מ"ר, וקבעה: "התוכנית אינה מתאימה למיקומה בתוך יישוב כפרי קטן".
 
החלטת ועדת הערר, בראשות היו"ר עו"ד יריב אבן חיים, מבטלת את ההחלטה של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה עמק חפר מתחילת השנה הנוכחית, שאישרה לחברת "דיפלומט" להקים את המרכז הלוגיסטי בתחומי היישוב. הוועד המקומי, שיוצג בידי עורכות הדין אפרת לרנר ואינה טל ממשרד ענת בירן עורכי דין, הגיש ערר על ההחלטה בטענה כי המרלו"ג איננו מתאים לאופי היישוב וכי המבנה נמצא בסמיכות גדולה מדי לאזור המגורים. הוועד המקומי טען כי מרלו"ג בממדים ובהיקף הפעילות המתוכננת מתאים לאזור תעשייה ייעודי, המרוחק מאזורי מגורים ונשען על תשתיות מתאימות - ובעיקר בקרבת תשתיות תחבורה הולמות.

יד חנה הוא כפר שיתופי שהיה במעמד קיבוץ עד לשנת 2005. הוא נמצא במרחק קילומטרים אחדים מערבה מכביש 6, ומרחק נסיעה קצר מכביש הרוחב 57, המקשר בין כביש 6 לבין נתניה. היישוב כולל כיום כ-300 משפחות, ובו כ-1,000 תושבים בלבד.

ועדת הערר קבעה כי אופי הבינוי המוצע אינו מתאים לתכנון הקיים, המתקרב לבתי התושבים ולשטחי הציבור. "התוכנית המוצעת מעלה במידה משמעותית מאוד את גובה ואת נפח הבינוי המותר במגרש התעשייה לעומת התכנון התקף"

למרות ממדיו הקטנים של היישוב, אישרה בזמנו הוועדה המקומית לתכנון ובנייה עמק חפר לדיפלומט, יבואנית המזון והטואלטיקה הגדולה בישראל, להקים ביישוב מרלו"ג בגובה 26 מטר - ובמרחק של כ-30 מטר מבתי התושבים. את התוכנית יזמו האגודה השיתופית של יד חנה וקיבוץ שפיים, אך התושבים טענו כי התוכנית עלולה לגרום למפגעים רבים, להביא לקטסטרופה תחבורתית בכניסה וביציאה מהיישוב, ולמטרדים אקוסטיים, סביבתיים ובטיחותיים קשים.

לעיון בפרוטוקול הדיון ובהחלטה - לחצו כאן
 
ועדת הערר קיבלה, כאמור, את העררים שהגישו הוועד המקומי והתושבים, דחתה ערר שהגישה האגודה השיתופית וקבעה כי התוכנית המוצעת אינה מתאימה ליישוב כפרי קטן צמוד קרקע. בין היתר הציגה הוועדה תוכניות מתאר ליישוב, שקבעו גובה בינוי מקסימלי על 18-15 מטר בלבד. 

עוד קבעה הוועדה כי אופי הבינוי המוצע אינו מתאים לתכנון הקיים, המתקרב לבתי התושבים ולשטחי הציבור, וכי במקום לא קיימות התשתיות התחבורתיות הנדרשות לשם תפעול האזור הלוגיסטי המבוקש. "התוכנית המוצעת מעלה במידה משמעותית מאוד את גובה ואת נפח הבינוי המותר במגרש התעשייה לעומת התכנון התקף".

כדאי ורצוי להילחם בתוכניות בנייה שיש בהן כדי פגיעה ממשית באיכות החיים ושינוי האופי הייחודי של כל יישוב. ההחלטה קובעת שהשפעה שלילית של התוכנית על איכות חיי התושבים במקום היא שיקול משמעותי שיש להביאו בחשבון"

עוד ציינה הוועדה כי התכנון המתארי והמפורט שאושר למקום לאורך השנים לא מאפשר מבנים בגובה המוצע בתוכנית ובנפח המוצע בה, שהרי מדובר באזור תעשייה מקומי שהוא חלק מיישוב כפרי, כאמור. מפרטי הערר עולה כי סביב פעילות המרלו"ג אמורות היו להתבצע 600 נסיעות של משאיות בכל יום, כ-85-80 משאיות שיוצאות מדי בוקר מהמקום. "תוספת נפחי תנועה יומיים בהיקפים כאלה על צומת הכניסה היחידה ליישוב מצביעה על קושי תכנוני של ממש", נכתב בהחלטה.

עו''ד אפרת לרנר
 
לדברי עורכות הדין אפרת לרנר ואינה טל, שייצגו כאמור את תושבי היישוב, "החלטת ועדת הערר מהווה הישג משמעותי ואנחת רווחה ענקית לתושבי יד חנה. המסקנה העולה מהחלטת הוועדה לתושבים ביישובים בכל הארץ היא כי כדאי ורצוי להילחם בתוכניות בנייה שיש בהן כדי פגיעה ממשית באיכות החיים, שינוי האופי הייחודי של כל יישוב - ובמרחב הכפרי בפרט - והרעה בתנאי המחיה היומיומיים. ההחלטה קובעת שהשפעה שלילית של התוכנית על איכות חיי התושבים במקום היא שיקול משמעותי שיש להביאו בחשבון".

כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!
כתבות נוספות שיעניינו אותך
  • © כל הזכויות שמורות למרכז הנדל"ן ישראל - סקאלה ד.מ בע"מ Scala Group D.M
search