הרשות להתחדשות עירונית: "התמורה הראויה – 12 מ"ר ומרפסת"

קובעת כי התמורה "מהווה שיפור משמעותי באיכות החיים ובערך הנכס" • ממליצה שהמדיניות לא תחול על תוכניות שנדונו בוועדות המקומיות ב-3 השנים האחרונות

שיתוף הכתבה
מנהל הרשות להתחדשות עירונית, חיים אביטן (דרור סיתהכל)מנהל הרשות להתחדשות עירונית, חיים אביטן (דרור סיתהכל)

הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית קובעת: התמורה הראויה לדיירים קיימים בפרויקטים להתחדשות עירונית – 12 מ"ר ומרפסת. במסמך מדיניות שהוציאה בימים האחרונים, ושנשלח לגופי התכנון, ליזמים ולמנהלות להתחדשות עירונית, היא מבהירה כי תמורה זו "מהווה שיפור משמעותי באיכות החיים ובערך הנכס".

הרשות מציינת בהקשר זה את העובדה שהדייר מקבל, לבד מהתמורה המדוברת, דירה חדשה, שעברה חיזוק, מיגון וכוללת גם חניה ולרוב גם מחסן. עוד נכתב במסמך כי במקרים שבהם הדירות קטנות במיוחד, קרי עד 52 מ"ר לשיטתה, מוצע להגדיל את הדירה ב-25 מ"ר, עד לגודל מינימלי של 65 מ"ר בדירת התמורה. 

הדייר מקבל, לבד מהתמורה המדוברת, דירה חדשה, שעברה חיזוק, מיגון וכוללת גם חניה ולרוב גם מחסן. במקרים שבהם הדירות קטנות במיוחד, קרי עד 52 מ"ר, מוצע להגדיל את הדירה ב-25 מ"ר, עד לגודל מינימלי של 65 מ"ר בדירת התמורה"

מסמך המדיניות של הרשות הגיע, בין היתר, על רקע העדכון המתגבש של התקן השמאי 21, שבו טווח התמורות המצוין הוא 25-12 מ"ר. הוא מוצע גם על רקע מסמכי המדיניות המתרבים מצד עיריות שונות, אשר נוטים לכיוון עמדתה של הרשות להתחדשות עירונית , ואשר הוצאו לאחרונה בתל אביב, בנתניה, בפתח תקווה – ואתמול גם בחיפה.

במסמך צוין כי הוא נכתב "במטרה לייצר מסגרת ברורה להמשך, ועל מנת להגדיל את האחידות והוודאות בתחום". עוד מתייחס המסמך לנושא הוראות המעבר, וקובע באשר לתוכניות אשר נדונו בוועדות המקומיות השונות בשלוש השנים האחרונות, כי המדיניות המדוברת לא תחול עליהן. "כמו כן, מוצע להפעיל שיקול דעת במקרים שבהם תוכניות קודמו או הוגשו בשנה האחרונה".

כאמור, עיריות רבות כבר הוציאו מסמכי מדיניות משלהן, אשר מעדכנות את התמורות הראויות לדיירים קיימים, בעיקר במתחמי פינוי-בינוי. האחרונה שעשתה זאת היא עיריית חיפה, שאתמול (ג') אישרה תוספת של 12.5 מ"ר בישיבת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה. המגמה הזאת העלתה את חמתם של גורמים רבים בענף, אך כעת, עם פרסום מסמך המדיניות מטעם הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, נראה כי זהו הכיוון שאליו ייטה הענף מעתה והלאה.

נזכיר בהקשר זה את דבריו של חיים מסילתי, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, בכנס מיסוי נדל"ן 2020 של מרכז הנדל"ן ופירמת EY . מסילתי, אשר לוקח חלק בגיבוש העדכון המדובר לתקן 21, אמר בכנס בשבוע שעבר כי יש להסיר את החסם "המיותר" לדבריו, הנוגע לרווחיות היזם בפרויקטים לפינוי-בינוי. הוא הביע תקווה כי הנושא יתוקן וכי לא תהיה כל מגבלה על רווחיות היזם, כל עוד התוכנית מציעה מענה ראוי לכל ההיבטים הסביבתיים והתשתיתיים הקשורים בפרויקט. כעת, עם צמצום "מרווח התמורה" המקובל בתחום, ייתכן שהשאיפה לרווחיות מקסימלית מצד היזמים תהיה מאתגרת עוד יותר.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התחדשות עירוניתהרשות הממשלתית להתחדשות עירוניתחיים מסילתימסמך מדיניותחיים אביטןעיריית חיפה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...