מדריך חדש ל"תכנון מוטה תחזוקה" של משרד הבינוי והשיכון: "יוזיל עלויות"

המדריך משתרע על פני 42 עמודים, ומציע הנחיות המסודרות על פי סדר עדיפויות שנקבע מראש • "יסייע לגורמי התכנון בשלב תכנון המבנה" • המדריך המלא - בכתבה

שיתוף הכתבה
מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, בני דרייפוס. "הוזלת מחירי הדיור טמונה גם בתכנון מוקדם ויעיל של הבניין" (שלומי יוסף)מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, בני דרייפוס. "הוזלת מחירי הדיור טמונה גם בתכנון מוקדם ויעיל של הבניין" (שלומי יוסף)

משרד הבינוי והשיכון מפרסם היום (ד') את "המדריך לתכנון מוטה תחזוקה", שלדברי אנשיו עתיד להוזיל את עלויות התחזוקה בבנייני מגורים. המדריך, המשתרע על פני 42 עמודים, כולל שלל הנחיות בתחום תכנון התחזוקה, וביניהן הנחיות באשר לגמר חוץ וגמר פנים, גגות, איטום, אלומיניום וזיגוג, אינסטלציה, מיזוג אוויר ועוד. 

ההנחיות במדריך, שנכתב ביוזמת אגף תורת הבנייה והפיתוח ההנדסי במשרד הבינוי והשיכון, כוללות תיאור מתאים לכל הנחיה, הסברים נלווים ואף רמות יישום: הוא מדרג את מרכיבי התכנון לפי מידת השפעתם על איכות המוצר ולפי נוחות התחזוקה שלו, כך שסדר הופעת הפתרונות במדריך הוא גם סדר העדיפות ביניהם. המדריך שואף ללוות את תהליך הבנייה של הבניין עד לשלב האכלוס, במטרה "להוזיל משמעותית את עלות התחזוקה ולהאריך את חיי המבנה".

בעשור הקרוב שני שליש מכלל יחידות הדיור שייבנו עתידות להיבנות במסגרת בנייני רבי-קומות, ועלות התחזוקה החודשית בבניינים הכפילה את עצמה לעומת העשור הקודם: היא עומדת על כ-500 שקל לכל דייר. תכנון נכון של הבניין יפשט ויוזיל משמעותית את תחזוקתו לאורך חיי המבנה"

בהודעת משרד הבינוי והשיכון נכתב כי "בעשור האחרון חלה עלייה של כ-70% בבניית מגדלי מגורים ועלייה של 25% במבנים הדורשים ניהול חברת תחזוקה חיצונית. בעשור הקרוב שני שליש מכלל יחידות הדיור שייבנו עתידות להיבנות במסגרת בנייני רבי-קומות, ועלות התחזוקה החודשית בבניינים הכפילה את עצמה לעומת העשור הקודם: היא עומדת על כ-500 שקל לכל דייר. תכנון נכון של הבניין יפשט ויוזיל משמעותית את תחזוקתו לאורך חיי המבנה.

עולם התכנון והבנייה בישראל נעדר כיום מערכת של חוקים, תקנות והנחיות המחייבות אחזקה של בנייני מגורים. כתוצאה מכך מבוצעת כיום ברוב הבניינים בארץ 'אחזקת שבר' בלבד, המטפלת בבעיות זמן רב לאחר הופעתן. אי-ביצוע תחזוקה מונעת, טיפול לקוי או חוסר טיפול גורמים לפגיעה בתשתיות הבניינים. רכיבי הבניין מתכלים ונהרסים עם הזמן, דבר הגורר עלויות גבוהות ביחס לעלות תיקון הכשל בתחילתו. 

תכנון מראש של הבניין תוך שימת דגש על נושא התחזוקה, יוביל לעלויות נמוכות יותר. תכנון טוב, על כל היבטיו, נמצא תחת נושא תחזוקת הבניין גם במקרים שבהם הדבר אינו נראה לעין, כמו שמירה על יחסים נכונים במידותיה של המבואה, המאפשרת העברת ציוד וריהוט בקלות ובלי לפגוע במבנה; התקנת גופי תאורה בגובה של עד שלושה מטרים, אשר תחסוך כ-800 שקל מעלות הזמנת פיגום להחלפת תאורה בלובי גבוה; צביעת חדרי המדרגות בין הלובי לקומה השנייה בצבע רחיץ, אשר אינו מתלכלך ולא מצריך צביעה מחודשת בעתיד".
 
להגדרת משרד הבינוי והשיכון , "המדריך לתכנון מוטה תחזוקה נכתב לשימוש חופשי ואינו מחייב". הוא נכתב על ידי צוות יועצים מתחומי הבנייה השונים, וביניהם אדריכלי חוץ ופנים, ניהול תפעול ואחזקת מבני מגורים, מומחי איטום, הגנה ממים, חשמל, תקשורת, אינסטלציה, אלומיניום ומיזוג אוויר וכן מנהלי מוקדי שירות לקוחות של בניינים.

אנו רואים את גורמי התכנון כבעלי יכולת השפעה, כבר היום, על תחזוקת המבנים בארץ, ומקווים כי ממצאי המדריך יאפשרו הסקת מסקנות ויביאו להפנמת החשיבות הגדולה של תכנון מוטה תחזוקה על תפקוד מבני המגורים לשנים רבות ועל יצירת האפשרות לתחזק מבנים אלה בצורה המיטבית ביותר"

"המדריך יסייע לגורמי התכנון בשלב הקריטי של תכנון המבנה לתכנן בצורה יעילה, בדגש על תחזוקה עתידית ויעילה", מוסיפים במשרד. "הוא מציג לגורם המתכנן את ההנחיות הרלוונטיות בצירוף הסברים ורמת העדיפות והיתרונות לעומת החלופות הקיימות. תכנון מוטה התחזוקה נועד על מנת להגן על הבניין מפני פגעי מים ומזג אוויר, ונדליזם ופגעי סביבה".


 
בני דרייפוס, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון : "אנו רואים חשיבות רבה בתכנון מוקדם ויעיל של הבניין, תוך שיתוף פעולה עם גופי התכנון בענף הבנייה. הוזלת מחירי הדיור טמונה גם בנושאים אלו, ובתשלומים השוטפים שנדרש האזרח לשלם בכל חודש. משרד הבינוי והשיכון רואה לנגד עיניו את עתיד ענף הבנייה בישראל ופועל רבות על מנת לקדם אותו, בין היתר באמצעות פרסום מדריכים ושירותים ללא עלות לגורמי התכנון בענף".

טלי הירש שרמן, מנהלת אגף תורת הבנייה והפיתוח ההנדסי במשרד הבינוי והשיכון: "אנו רואים את גורמי התכנון כבעלי יכולת השפעה, כבר היום, על תחזוקת המבנים בארץ - בין אם באמצעות הדיירים עצמם ובין אם באמצעות גורמים אחרים. אנחנו מקווים כי ממצאי המדריך יאפשרו הסקת מסקנות ויביאו להפנמת החשיבות הגדולה של תכנון מוטה תחזוקה על תפקוד מבני המגורים לשנים רבות ועל יצירת האפשרות לתחזק מבנים אלה בצורה המיטבית ביותר".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משרד הבינוי והשיכוןבני דרייפוסמדריך לתכנון מוטה תחזוקהאגף תורת הבנייה והפיתוח ההנדסי במשרד הבינוי והשיכוןטלי הירש-שרמןתחזוקת בנייני מגורים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...