"ההתערבות הבוטה בשכר הטרחה של עורכי הדין תגרום נזק לענף"

סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, עינת גנון, הכריזה כי נבחנת קביעה של שיטת חישוב לשכר הטרחה – ועוררה ויכוח סוער • "תקדים מסוכן"

שיתוף הכתבה
עינת גנון באירוע מרכז הנדל"ן. "שכר טרחה לפי היח"ד העתידיות - ניגוד אינטרסים מובנה" (מרכז הנדל"ן)עינת גנון באירוע מרכז הנדל"ן. "שכר טרחה לפי היח"ד העתידיות - ניגוד אינטרסים מובנה" (מרכז הנדל"ן)

האם הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית עומדת לקבוע שיטה מומלצת לחישוב שכר הטרחה של עורכי הדין המייצגים דיירים בפרויקטים להתחדשות עירונית? על פי דבריה של סמנכ"לית הרשות, במסגרת שולחן עגול שהתקיים במתחם משרדי מרכז הנדל"ן , ייתכן בהחלט שכן – ודבר זה עורר את זעמם של עורכי דין רבים שהשתתפו באירוע.

גנון דיברה בסוף השבוע האחרון באירוע השולחן העגול של מרכז הנדל"ן , שעסק בסוגיות הבולטות בהתחדשות העירונית בשנת 2019, לקראת הצפוי ב-2020. אל האירוע הוזמנו, מלבד גנון, גם נציגי אתר מדלן וכן שורה ארוכה של עורכי דין מהמובילים בישראל בתחום ההתחדשות העירונית ובכלל. 

במהלך הדיון, ודווקא בשוליו, עלתה לדיון סוגיית שכר הטרחה שמקבלים עורכי הדין בפרויקטים להתחדשות עירונית. תחילה התעורר פולמוס סביב שכר הטרחה שקבעה המנהלת להתחדשות עירונית ברחובות בתוכניות התחדשות עירונית בתחומי העיר: על פי הקול הקורא שיצא לאחרונה, ומזמין עורכי דין להיכלל ברשימת מאגר עורכי הדין למתן שירותים בפרויקטים השונים, "שכרו של עורך הדין של הדיירים לא יעלה על 20,000 שקל בתוספת מע"מ (הנ"ל נתון למשא ומתן) לכל דירה מדירות התמורה שאת בעליהן ייצג עורך הדין". כמה מעורכי הדין שנכחו בדיון קבלו על המחיר הנמוך, וטענו כי מדובר בסכום אשר משמעו "להביא כסף מהבית". יש לציין כי כיום שכר הטרחה הרווח לעורך דין הוא 0.5% עד 1.3% ממחירה של כל דירת תמורה.

בהמשך לכך ציינה סמנכ"לית הרשות, גנון, כי ברשות "בוחנים להורות על קביעת שכר טרחה כנגזרת מיחידות הדיור הקיימות ולא העתידיות", דבר אשר כמובן יפחית משמעותית את שכר הטרחה הכולל שיקבל כל עורך דין עבור כל פרויקט שבו הוא פועל. לטענת גנון "שכר טרחה לפי יחידות הדיור העתידיות הוא ניגוד אינטרסים מובנה".

זו סכנה מטורפת. לשמאים, לרואי חשבון ולמתווכים לא מתערבים בשכר הטרחה, ודווקא לנו, לעורכי הדין, כן - ועוד איפה? בהתחדשות העירונית. ההתערבות הבוטה של המנהלות תגרום נזק לענף, וחבל, כי הן עושות עבודה נהדרת"

הכרזה זו הוציאה משלוותם כמה וכמה מעורכי הדין הנוכחים. עו"ד יריב בר דיין ממשרד עורכי הדין יריב בר דיין אמר: "זו סכנה מטורפת. לשמאים, לרואי חשבון ולמתווכים לא מתערבים בשכר הטרחה, ודווקא לנו, לעורכי הדין, כן - ועוד איפה? בהתחדשות העירונית. ההתערבות הבוטה של המנהלות תגרום נזק לענף, וחבל, כי הן עושות עבודה נהדרת. הנזק הגדול ביותר מהתערבות כזו הוא כניסה סיטונאית והורדת הרף".

גם עורכת הדין דולפין מינצר-כרמון ממשרד מינצר, כרמון-נסים, התרעמה על ההצרה ואמרה: "מדובר בתקדים, ובתקדים מסוכן. זהו שוק חופשי, וסינון עורכי הדין לא צריך להיות לפי שכר הטרחה שהם גובים, בטח שלא מצד הרשות להתחדשות עירונית ".

עו"ד כרמית יוליס, ראש אשכול הנדל"ן במשרד המשפטים, התייחסה גם היא לעניין ואמרה: " אנחנו אדישים לנושא גובה שכר הטרחה שמקבלים עורכי הדין. המדאיג כאן הוא ניגוד העניינים: קיבלנו פניות רבות לאורך השנים האחרונות שנגעו לניגודי עניינים של עורכי דין בפרויקטים להתחדשות עירונית, כמו למשל ייצוג מקביל, ובזה חייבים לטפל".

"הנחנו על השולחן הצעה שמטרתה לשלש ואף לרבע את תקציב הרשות"

עוד לפני הוויכוח הסוער דיברה סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית על השנה שחלפה, ועל הצפי לעתיד בתחום ההתחדשות העירונית. "תקציב חדש לרשות יהיה במקרה הטוב במחיצת השנייה של השנה", אמרה גנון. "גם אחרי שתוקם ממשלה חדשה, נצטרך לשבת עם השרים החדשים, להתמקח על התקציב – ולכן ב-2020 אני מקווה שנצליח לקדם ולאשר תיקוני חקיקה נחוצים לתחום ולעבוד על הכלים התומכים.

הנחנו על השולחן הצעת תקציב שמבקשת לשלש, אם לא לרבע, את התקציב של הרשות – כדי שנביא תפוקות ונעמוד ביעדים של התוכנית האסטרטגית ל-2040. מדובר על תקציב של 300-250 מיליון שקל, שמטרתם לא רק להעשיר את עולם התכנון אלא גם לתת מענה ולסייע לרשויות המקומיות".

גנון דיברה גם על הסכם המדף שפרסמה הרשות ושגרר תגובות רבות, ואמרה: "זהו דבר נחוץ מאוד לשוק, ועד היום היו אלפי הורדות שלו מאתר האינטרנט שלנו. כל מוצר או גורם חדש בשוק מעורר אי-נוחות והתרעמות, אבל אני לא חושבת שגזלנו ופגענו למישהו פה בפרנסה. זה כלי שלדעתי יכול לשמש צד כלשהו כשיש מחלוקת. אפשר ללכת לשם ולהגיע לפשרה מסוימת. עשינו טוב לשוק, לטעמי, עם פרסום ההסכם הזה. אנחנו מקווים השנה לפרסם מדריכים שונים: מדריך לתמ"א 38, מדריך ליזמים איך לעבוד עם דיירים, מדריך יצירת דו"ח חברתי ועוד.

עבדנו לאורך השנה גם על עדכון תקן 21, הפצנו אותו וקיבלנו הרבה הערות. אני מודה שזה הפתיע אותי: היו לכך יותר הערות מאשר להסכם המדף. קיבלנו אותן, ואנחנו כעת בוחנים אותן. הוספנו דברים נחוצים כמו הכרה בעלויות התחזוקה וצמצום הגדרת התמורות לדיירים, ובקרוב נפרסם את התקן המעודכן".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התחדשות עירוניתהרשות הממשלתית להתחדשות עירוניתעינת גנוןעו"ד דולפין מינצר-כרמוןשכר טרחת עורכי דיןעו"ד כרמית יוליס
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...