CofaceBdi: מספר הקבלנים הפעילים צנח בכ-20% בתוך פחות מעשור

חברת המידע העסקי מצאה כי בישראל כ-5,700 קבלנים פעילים נכון להיום, לעומת 7,100 ב-2011 • מאזן החברות הקבלניות שנוספו למשק שלילי; 3,406 נסגרו מ-2011

שיתוף הכתבה

צניחה במספר הקבלנים הפעילים בעשור האחרון בישראל: על פי נתוני חברת המידע העסקי CofaceBdi, פעילים בישראל כיום כ-5,700 קבלנים , בעוד בתחילת 2011 עמד מספרם על כ-7100 – כלומר, צניחה של כחמישית מהם באותה התקופה, קרוב ל-20%, בתוך פחות מעשור אחד.

גם המאזן בין החברות שנוספו למשק לבין החברות שנגרעו ממנו אינו מעודד: נתוני CofaceBdi מראים כי מאז 2011 נוספו לשוק 2,042 חברות קבלניות חדשות, לעומת 3,406 קבלנים שנגרעו מהשוק באותה התקופה.

נתונים מעניינים נוספים עולים ממדד הסיכון שעורכת CofaceBdi, לפיו הסיכון בקרב הקבלנים הפועלים בענפי הבנייה השונים אומנם הלך וירד ברבעונים האחרונים של השנה, אך הם עדיין נמצאים בסיכון גבוה, יחסית לממוצע במשק. מהנתונים עולה כי ענף התשתית נמצא ברבעון השלישי של 2019 ברמת סיכון של 7.30; קבלני הבנייה נמצאים ברמת סיכון ממוצעת של 7.20; ענף הנדלן המניב היה היחיד שבו נרשמה עלייה בסיכון ברבעונים האחרונים, וגם היא הייתה מינורית. 

חשוב לציין כי דווקא בחודשים שבהם חלה ירידה בסיכון בענפי הבנייה, במשק כולו חלה אי-יציבות מסוימת ועלייה בסיכון. לצד כל אלו מעלה מדד הסיכון כי במוסר התשלומים בענף חלה החמרה, וימי האשראי בפועל בענף הנדל"ן עומדים על 99 יום, לעומת 93 ימים במשק כולו.

 

לצד נתוני הסיכון מראים נתוני CofaceBdi מגמה חיובית נוספת: מרבית החברות הקבלניות הצליחו להתמודד עם התנאים בשוק באופן חיובי במידה רבה, והצליחו לשפר את היחסים הפיננסיים שלהם בשנה החולפת. כך למשל, קבלני הבניין הגדולים הצליחו להגדיל את שיעון ההון העצמי שלהם מסך המאזן לרמה של 31.4% במחצית הראשונה של 2019, לעומת 25.7% בתקופה המקבילה אשתקד. כמו כן, הם הציגו שיפור בשיעור הרווח הגולמי, אך לא חוו שינוי בשיעור הרווח התפעולי ובשיעור הרווח הנקי לפני מס מסך ההכנסות.

כבר לפני כארבעה חודשים עסקנו כאן במשבר בענף ובהיעלמותם של הקבלנים, שאינה תופעה חדשה:

 

אייל ינאי, מנכ"ל משותף בחברת CofaceBdi, מציין כי: "הירידה המינורית בסיכון בענפי הבנייה אולי מעודדת, אך עדיין היא גבוהה יחסית לממוצע במשק. מדובר בנתונים מדאיגים עבור הכלכלה הישראלית בכלל, ועבור ענף הבנייה בפרט, ומושפעים מחוסר היציבות הפוליטית, שלא מאפשר למקבלי ההחלטות לטפל בזינוק במחירי הדיור בישראל. 

בזמן שהביקוש לדירות בישראל ממשיך לגדול, ברור לכולם שהגדלת היצע הדירות בישראל הוא הצד הבעייתי במשוואה. כדי לספק את אותן מאות אלפי יחידות דיור חדשות הדרושות לישראל בשנים הקרובות, יש צורך בחברות יציבות שיבנו אותן במהירות. כאשר מספר השחקנים בשוק הולך וקטן והסיכון הוא גדול, לא רק שהתחרות בענף נפגעת אלא גם היכולת של הענף לייצר את אותן כמות דירות נדרשת לצורך איזון מחירי הדירות". 

 

יהודה כתב, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז וסגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ: "נתוני הסקר משקפים את המצב הבעייתי והקשיים הרבים שאיתם מתמודדים אנשי ענף הנדל"ן, מצב אשר בין היתר מוביל גם לירידה מדאיגה במספר הקבלנים, במיוחד קבלני הביצוע והתשתיות. מצב זה נובע ברובו מחוסר הוודאות הפוליטי והמדיני שבו אנו שרויים. 

הדרכים לפתרון הבעיות המרכזיות המעסיקות את חברות הנדל"ן כפי שעולה מהסקר, הן שחרור מסיבי של קרקעות לבנייה בעיקר באזורי ביקוש, קרקעות שהייעוד שלהן יהיה לכלל השוק ולא לסקטור ספציפי. בנוסף, הורדת המיסוי על התשומות בענף שכיום עומד על כ 50% וזה עוד לפני חישוב של רכיב הקרקע - מס שבח , מס רכישה , מע"מ, היטלי פיתוח, אגרות, מיסי קניה, מס מעסיקים ועוד. כמו כן, הכשרת עובדים מקצועיים בענף הבניה כך שניתן יהיה לבנות יעיל יותר ומהר יותר וקיצור הליכי הביורוקרטיה".


אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:יהודה כתבארגון הבונים והקבלניםCofaceBdiאייל ינאי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...