הטייסים מתנגדים: התוכנית ל-8,000 דירות במזרח חדרה מגיעה לשלב המכריע

הוותמ״ל תדון בשבוע הבא ב-23 התנגדויות - אחת מהן של רשות שדות התעופה - לתוכנית רמ״י להקמת שכונת מגורים על שטחים חקלאיים במזרח חדרה על כ-1,589 דונם; בין המתנגדים רשות שדות התעופה, החוששת מהשלכות על בטיחות הטיסות, לצד המלצות חוקר התוכנית לריווח הבינוי ולשינויים תכנוניים ללא תוספת יחידות דיור

שיתוף הכתבה
יו"ר מטה התכנון הלאומי ויו"ר הותמ"ל נתן אלנתן, על רקע הדמיית השכונה החדשה במבט על (ירז רוגובסקי, ער קורין - ניהול ותכנון)יו"ר מטה התכנון הלאומי ויו"ר הותמ"ל נתן אלנתן, על רקע הדמיית השכונה החדשה במבט על (ירז רוגובסקי, ער קורין - ניהול ותכנון)

הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור (הוותמ"ל), תדון  בשבוע הבא (רביעי) בהתנגדויות לתוכנית רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) להקמת שכונת מגורים בסמוך לשכונת בית אליעזר במזרח חדרה הכוללת כ-7,835 יחידות דיור למגורים וכן 300 יחידות דיור מוגן. עוד כוללת התוכנית שטחי תעסוקה ומסחר בהיקף של כ-67,050 מ"ר, מוסדות ומבני ציבור, שטחים ציבוריים פתוחים, דרכים ומתקנים הנדסיים. לאחר הדיון בהתנגדויות יוחלט אם לאשר את התוכנית. התוכנית מתפרסת על 1,589 דונם ועוטפת את שכונת בית אליעזר מדרום וממזרח, על שטח שכיום משמש לחקלאות. לדיון הוגשו 23 התנגדויות כשבין המתנגדים גם רשות שדות התעופה.

התכנית כוללת שדרה מסחרית ראשית עם שימושים מעורבים של מסחר תעסוקה ומגורים לאורך רחוב יפה נוף, שיהיה גם ציר תחבורה ציבורית מרכזי העתיד לכלול נת"צ שיאפשר חיבור למרכז העיר ולתחנת הרכבת החדשה ולכיוון דרום באמצעות דרך אדם יקותיאל. בלב הרובע בצמוד לרחוב הראשי מתוכנן פארק רובעי אשר מתחבר לשכונת בית אליעזר מצדו המערבי. בהיקף הרובע מתוכננת טיילת, שתשמש גם כחיץ בין הבינוי לשטחים חקלאיים, ותעודד שימושי פנאי ונופש. התוכנית מציעה בנייה של עד 16 קומות, בעיקר במגרשי המגורים.

בנובמבר השנה התפרסמו מסקנות חוקר התוכנית עו"ד אורן כ"ץ שלפיהן יש לאפשר גמישות תכנונית ולרווח את הבינוי המוצע, ולשנותו בלי מתן אפשרות להוספת יחידות דיור. התיקון יאפשר פריסה מרווחת מצד אחד, ומגורים בגובה של עד 16 קומות (רבי קומות) במגרשים נוספים.  עוד המליץ לשנות את הוראת סעיף בתוכנית ולקבוע כי אין מניעה להקים עגורנים גם בגובה העולה על 60 מטרים מעל פני הקרקע (בכפוף לאישור רשות שדות התעוה), וזאת כדי לאפשר בניית רבי קומות.

 המלצה אפשרית נוספת היא לקבוע כי במגרשים הכוללים בנייה מעל 10 קומות, יתווספו שטחי בנייה לטובת שטחים ציבוריים. עוד המליץ לוועדה לבחון מחדש את שווי המקרקעין ואת עקרונות השומה, כולל השלכות העדכון על טבלאות האיזון והחלוקה. במיוחד יש לבחון את האפשרות להימנע מפיצול זכויות במקרקעין במצב של מגרש יוצא, זאת לצד המלצות נוספות.

עם המתנגדים נמנים חברת הימנותא, שביקשה לבטל לה הקצאה במגרש במושע עם רמ"י המיועד לדיור מוגן, טענה לניגוד עניינים עם רמ"י וביקשה מגרש חלופי, בקשה שבה תמך החוקר; חברת מהדרין שחוכרת שטח בתוכנית מרמ"י ומשתמשת בו לבית אריזה. היא מבקשת לתקן את השווי בטבלאות האיזון לבנייני משק ולא קרקע חקלאית, כמו גם לכלול שטח מהחלקה שלא נכלל בתוכנית בשטח הקו הכחול. כמו כן טענו לשגיאה בהערכת יתר לשווי קרקעות בייעוד מגורים.

אך ההתנגדות העיקרית בתוכנית היא כאמור של רשות שדות התעופה האזרחית (רת"א). החוקר המליץ כי יתייעצו עם רת"א על כל מתקן עזר לבנייה (דוגמת עגורנים) שגובהם עולה על 60 מטר לבנייה, כל עוד לא הופעל שדה התעופה במזרח חדרה. רשות שדות התעופה טענה שזו מעמסה תכנונית ורישויית וביקשה שרק עם הפעלת שדה התעופה יתבקש אישור הרשות על מתקנים שעולים על 30 מטר. כמו כן ביקשה שיתייעצו איתה לגבי האיגום בתוכנית בשל משיכת ציפורים המסכנים את בטיחות הטיסות. 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

הצטרפו לניוזלטר של מרכז הנדל"ן

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם
  • אני מאשר/ת קבלת דיוור
  • תגובות

    הוספת תגובה
    {{ commentsComp.length - index }}.
    {{ comment.message }}
    {{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
    {{ reply.message }}
    {{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
    הראה עוד
    תגיות:ותמ"לרמ"ירשות שדות התעופה

    הצטרפו לניוזלטר של מרכז הנדל"ן

    וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם
  • אני מאשר/ת קבלת דיוור
  •  
    מחפש...