חיבור הבית לביוב לא התאפשר - עיריית נהריה תפצה ב-500 אלף ש'

בעל הנכס לא הצליח לחברו למערכת הביוב בשל הגבהת מפלס הרחוב במסגרת הקמת שכונה חדשה • הוא יזכה בפיצויים מופחתים, משום שהבית עצמו נבנה ללא היתר בנייה

שיתוף הכתבה
ביוב תקול ביוב תקול

הקמת השכונה החדשה מנעה מתושב נהריה להתחבר למערכת הביוב העירונית – ולמרות שמדובר בבית שנבנה ללא היתר, הוא יזכה בפיצוי של יותר מחצי מיליון שקלים. כך קבע לאחרונה בית משפט השלום בקריות, בעקבות תביעה שהגיש בעל הנכס.

על פי פסק הדין, התובע הקים את ביתו מבלי שקיבל היתר בנייה לכך מהעירייה. בשנת 1995 הוקמה בסמוך לביתו שכונה חדשה, ובמסגרת עבודות אלו הוגבה מפלס הרחוב הסמוך – מהלך שמנע ממנו אפשרות להתחבר למערכת הביוב המרכזית של העיר. בשל כך, הוא השתמש לאורך השנים בבור ספיגה שנמצא בחצר ביתו, אך זה לא סיפק מענה ראוי: כמה וכמה פעמים סבלו דיירי הבית מהצפות ומנזקים רבים לתכולתו, עד כדי כך שהעירייה עצמה, והוועדה המקומית, העניקו לבעלי הנכס פיצוי. ההצפות והנזקים המשיכו ואף התגברו עם השנים, עד שב-2013 הגיעו מים עד נפש מבחינתו – והוא הגיש תביעה נגד עיריית נהריה ונגד הוועדה המקומית לתכנון ובנייה. 

בכתב התביעה ציין התובע כי ההצפות הרבות גרמו נזקים ליסודות הבית, וקבע כי תכנונה של השכונה הסמוכה היה רשלני. "הדרך היחידה לתקן את הנזקים היא על ידי הריסת הבית ובנייתו מחדש", נכתב בכתב התביעה.

מנגד טענו הנתבעות כי התובע אינו זכאי לפיצוי כלשהו, משום שביתו נבנה ללא היתר, כאמור, ומשום שלא ביצע פעולות נדרשות כדי לחברו לצנרת הביוב העירונית. השתיים טענו עוד כי במסגרת תשלום הפיצויים שניתן לבעלי הנכס לפני כעשור, חתמה אשתו של התובע על כתב ויתור שמצהיר כי לא יידרש בעתיד פיצוי נוסף מהעירייה.

השופט ד"ר שלמה מיכאל ארדמן קבע כי העירייה והוועדה המקומית לא יכולות למנוע מאדם להגיש תביעה על נזקים עתידיים: "קבלת גישת הנתבעות כמוה כקביעה כי רשות ציבורית יכולה להחתים את האזרחים הכפופים לה על מסמך שבו הינה פוטרת את עצמה מראש מחובותיה כלפיהם". עוד קבע השופט כי העבירה שביצע התובע אינה מפחיתה מהאחריות המוטלת על הנתבעות לאכוף את חוקי הביוב והניקוז, ואת חוקי התכנון והבנייה – ולכן בעל הנכס אכן זכאי לפיצויים.

"פקודת העיריות מחייבת את העירייה לפקח על התקנת ביוב וניקוז תקינים, שימנעו מטרדים ומפגעים בריאותיים", כתב השופט, וציין כי גם לוועדה המקומית אחריות בעניין, וכי עליה לתכנן תוכניות שיבטיחו תנאי תברואה נאותים.

במסגרת ההליך המשפטי מונה מומחה מטעם בית המשפט כדי להעריך את הנזקים למבנה, וקבע אותם על כ-800 אלף שקל. בשל העובדה שהמבנה הוקם ללא היתר בנייה, הפחית השופט משמעותית את היקף הפיצויים, וקבע אותם על 500,752 שקל. בסכום זה כלולות גם הוצאות המשפט ושכר טרחת עורך דין. את הפיצוי ישלמו חברות הביטוח איילון והראל.

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:חוק התכנון והבנייהתאגידי המים והביובעיריית נהריההיתר בנייהשלמה מיכאל ארדמן
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...