נתוני המשכנתאות מתחילת השנה מוכיחים: דווקא עכשיו, אסור לוותר על תוכנית המחיר למשתכן

המגמה מ-2019 נמשכת, שיעור המשכנתאות שנלקחות במסגרת מחיר למשתכן רק עולה – אז למה לבטל את התוכנית? • נראה שהמהלך נעשה מוקדם מדי, ומרחיק זוגות צעירים רבים מהאפשרות לרכוש דירה במחיר שפוי

מאת
דורון עטיה, מנכ"ל ומייסד אסיה סיירוס, על רקע פרויקט מחיר למשתכן (שחר טל; אתר מחיר למשתכן)

תוכנית מחיר למשתכן של שר האוצר הקודם, משה כחלון, הולכת ודועכת לאיטה באופן טבעי – זאת לאחר ששר השיכון היוצא (והנכנס כנראה...), יעקב ליצמן, החליט על סיומה. אך האם הצעד הזה הוא הנכון? והאם אפשר עוד לשנות משהו? ייתכן שנתוני המשכנתאות שנטל הציבור לאורך השנה מספרים את הסיפור ומספקים את התשובה.

חשוב להבין: דווקא עכשיו, דווקא בשנת 2020, תחת צל הקורונה, נשבר שיא העשור בהיקף המשכנתאות החדשות לחודש ספטמבר, עם כ-6.3 מיליארד שקל. רוכשי הדירות במסגרת התוכנית מחיר למשתכן היוו חלק משמעותי מהיקף המשכנתאות בחודש זה, הנתח עם 15 אחוז מהמשכנתאות שנלקחו. 

דווקא זוכי מחיר למשתכן "סחבו" את הנתונים כלפי מעלה: היקף המשכנתאות שלקחו באפריל הגיע לשיא של 13% מכלל המשכנתאות שנלקחו, באחד החודשים הקשים ביותר של המשבר

הנתון הזה מחזק את המגמה המורגשת מתחילת השנה: היקף ההלוואות שניתנו לזוכי מחיר למשתכן , מתוך כלל הלווים, עלה מ-11-10% בחודשים ינואר ופברואר, (בהתאמה) ל-12% במרץ. נוסף על כך אלו היו דווקא זוכי מחיר למשתכן, על אף חוסר ההצלחה של בנק ישראל להוריד את הריבית וההשלכות הכלכליות הקשות כתוצאה מהסגר הראשון, ש"סחבו" את הנתונים כלפי מעלה: היקף המשכנתאות שלקחו באפריל הגיע לשיא של 13% מכלל המשכנתאות שנלקחו, באחד החודשים הקשים ביותר של המשבר.

הנתונים היום ממשיכים את המגמה מ-2019

כל זה אינו מפתיע כשזוכרים שבשנת 2019 נשבר שיא של כל הזמנים במדינת ישראל בנטילת הלוואות למטרת דיור, עם היקף של 67.6 מיליארד שקל. השיא הוא תוצאה של שתי תופעות מרכזיות: הריבית הנמוכה, והבשלת תוכנית מחיר למשתכן (בנק ישראל דיווח כי העלייה בפעילות שוק הדיור ב-2019 הייתה בעיקר של רוכשי דירה "על רקע ירידה בריבית המשוקללת על המשכנתאות", והמשנה למנכ"ל בנק ירושלים אמר בסיכום אותה שנה כי "גורם נוסף שהשפיע על שיא כל הזמנים במשכנתאות הוא פרויקטים של מחיר למשתכן שנכנסו לביצוע").

בנובמבר 2019 נשבר שיא בהיקף המשכנתאות שניתנו במחיר למשתכן לחודש נובמבר, עם היקף של 756 מיליון שקל. מספר המשכנתאות שניטלו בחודש זה במסגרת התוכנית עמד על 1,500

ואכן, דומיננטיות התוכנית בשוק הורגשה היטב כשדווח כי בשנה זו ניתנו כשבעה מיליארד שקלים, 9% מסך היקף המשכנתאות, לכ-13.8 אלף לווים מן התוכנית הממשלתית. אם נרד עוד לעומק נגלה שבנובמבר 2019 נשבר שיא בהיקף המשכנתאות שניתנו במחיר למשתכן לחודש נובמבר, עם היקף של 756 מיליון שקל. מספר המשכנתאות שניטלו בחודש זה במסגרת התוכנית עמד על 1,500. 

השיא הקודם נקבע ביולי 2019, ועמד על 736 מיליון שקל ו-1,551 משכנתאות. מדובר היה בהמשך מגמת הזינוק בהיקף המשכנתאות שניטלו במסגרת תוכנית מחיר למשתכן זה חודש השלישי ברציפות, אם מוציאים מהמשוואה את אוקטובר – חודש חלש באופן מסורתי בנטילת משכנתאות, בגלל תקופת החגים. 

הפתרון הטוב ביותר לזוגות צעירים במציאות הנוכחית

את הירידה במכירות דירות במסגרת תוכנית המחיר למשתכן בחודש זה, אשר הסתכמה במכירת 1,100 יחידות דיור בלבד, אפשר להסביר בשני הסגרים האחרונים שהוטלו על הציבור הישראלי, ולבטח בכך שהתמעטו המכרזים ותוכניות השיווק בתוכנית בחצי שנה האחרונה. שהרי כיצד ניתן לקנות דירות במסגרת התוכנית, בהיעדר תוכנית? 

בפלונטר הפוליטי הנוכחי, בהיעדר תוכניות חדשות אחרות שצפויות, תוכנית מחיר למשתכן נראית כפתרון הטוב ביותר לזוגות צעירים רבים שחולמים על קניית דירתם הראשונה

כלל הנתונים שלעיל מוכיחים מעבר לכל ספק כי התוכנית היוותה כלי משמעותי בשוק מכירות הדירה בשנתיים האחרונות, וכי הביטול שלה על ידי ליצמן הייתה מוקדמת מדי. במבט לאחור ניתן לטעון, ואולי אף במידה של צדק, כי התוכנית לא הביאה לירידת מחירים גדולה, לבטח לא באזורי הביקוש. אך בפלונטר הפוליטי הנוכחי, בהיעדר תוכניות חדשות אחרות שצפויות, תוכנית מחיר למשתכן נראית כפתרון הטוב ביותר לזוגות צעירים רבים שחולמים על קניית דירתם הראשונה. 

התוכנית שאמורה להסתיים בקרוב צברה פופולריות מפתיעה, וכנראה שגם הקורונה אינה מרתיעה את הזוגות הצעירים מלרכוש דירות בתקופה הנוכחית באמצעותה. ייתכן שחוסר הוודאות רק האיץ את 17,016 משקי הבית, שהגישו לאחרונה מועמדות לזכאות על 790 דירות מחיר למשתכן ביישובים בכל הארץ - אור יהודה, דימונה, גן יבנה, אשקלון, בית שמש, גדרה, יבנה, מצפה רמון, נהריה, נתיבות, נתניה, פרדס חנה-כרכור ויישובים נוספים.  

סיומה של מחיר למשתכן , בתוספת הכאוס הפוליטי ואי-גיבוש תוכנית חלופית אמיתית לדיור בר-השגה – כל אלו הם הגורמים שמביאים זוגות צעירים לרכוש דירות במסגרת התוכנית, דבר שנראה בעיני רבים כהזדמנות שלא תחזור בשנים הקרובות

סיומה של מחיר למשתכן , בתוספת הכאוס הפוליטי ואי-גיבוש תוכנית חלופית אמיתית לדיור בר-השגה – כל אלו הם הגורמים שמביאים זוגות צעירים לרכוש דירות במסגרת התוכנית, דבר שנראה בעיני רבים כהזדמנות שלא תחזור בשנים הקרובות. אני קורא מכאן למקבלי ההחלטות לבנות בהקדם האפשרי תוכנית חדשה, שתהווה אפשרות לרכישת דירה עבור עשרות או אפילו מאות אלפי זוגות צעירים.

הכותב הוא מנכ"ל ומייסד אסיה סיירוס , החברה לפיתוח וייזום.

 
מחפש...