דיירי מגדל היוקרה התל-אביבי נדהמו: נת"ע מתכוונת לקחת להם את הבריכה

פרסום ראשון: בין אלפי הודעות ההפקעה ששולחת נת"ע בימים אלה לבעלי נכסים במסגרת פרויקט המטרו, נכלל פרויקט "מגדלי הברונזה" בשכונת פארק צמרת, שדייריו לא יוכלו עוד להשתכשך בבריכה המשותפת. גם במרכז שוסטר ברמת אביב ג' ייאלצו חלק מבעלי בתי הקפה לקפל את הכיסאות. בסך הכל מפקיעה נת"ע 2,300 דונם בימים אלה. כך זה נראה בשטח

שיתוף הכתבה
עו"ד משה רז כהן, עו"ד צבי שוב, עו"ד ברק קינן (תמר מצפי, ליאת מנדל, סטודיו תומאס) עו"ד משה רז כהן, עו"ד צבי שוב, עו"ד ברק קינן (תמר מצפי, ליאת מנדל, סטודיו תומאס)

בעלי הזכויות בפרויקט "מגדלי הברונזה" שברחוב ניסים אלוני בשכונת פארק צמרת בתל אביב, קיבלו בחודש דצמבר האחרון הודעה מטעמה של חברת נת"ע המקדמת את פרויקט המטרו על הפקעת קרקע משטח המגרש בו בנוי המגדל לטובת קו המטרו M1 צפון. כאשר בדקו בתשריט המצורף להודעה מהו בדיוק השטח הנגרע מהמגרש, הופתעו לגלות כי מדובר בשטחה של הבריכה של המגדל ובשטחים הפנויים הנלווים אליה. עם בעלי הזכויות במקום נמנה גם נחשון קיויתי, בעלי חברת ב.ס.ר שיזמה את הפרויקט.

בסך הכל בכוונת נת"ע להפקיע 241 מ"ר משטח המגרש הפקעה מלאה ו-361 מ"ר הפקעה זמנית. בעקבות ההודעה צפויה נציגות של בעלי הזכויות במגדל להיפגש בעוד כשלושה שבועות עם צוות ההפקעות מטעם נת"ע , לפגישה אשר במסגרתה ייכתב פרוטוקול המתעד את המצב קיים, ויתואמו הפעולות לשם תפיסת הקרקע לקראת קביעת הפיצוי לדיירים בגין ההפקעה.

זוהי רק אחת מתוך כ-11 אלף הודעות שהחלה נת"ע לשלוח לאחרונה לבעלי נכסים, שבקרקעות שבהן הם מחזיקים ישנו צורך לבצע הפקעה – זמנית או קבועה, לשם בניית פרוייקט המטרו. לעתים מדובר בהפקעה בתת הקרקע, שכלל אינה מורגשת מבחינת בעלי הנכסים. במקרים אחרים, עשויה ההפקעה להיות של נכסים ממשיים ובהם דירות ובנייני מגורים (בשלב זה לא מופקעים שטחי המגורים למעט חצרות ושטחים פנויים - דנ"ק) , שטחי מסחר, תעשייה, חקלאות ועוד. בסך הכל צפויה נת"ע להפקיע בשלב הראשון כ-2,300 דונם לטובת הקמת הקווים M1 ו-M3, בערים תל אביב, פתח תקווה, חולון, בת ים, אור יהודה, קריית אונו וראשון לציון.

עו"ד ברק קינן, שותף במחלקת הנדל"ן במשרד עורכי דין פירון, מספר כי גם בעלי הזכויות במרכז שוסטר – המתחם המסחרי הוותיק בשכונת רמת אביב ג', ומתחם נוסף ברחוב רקנאטי הסמוך כבר קיבלו הודעות על הפקעה . "עולות השאלות, האם ההפקעה היא תת קרקעית או גם עילית, מתי מתרחשת תפיסת החזקה בפועל, והאם מרגע זה ואילך לא אוכל לעבוד במקרקעין?", מסביר עו"ד קינן. "לפעמים יש תפיסת חזקה משפטית אבל בפועל לא עושים כלום, כי העבודה על המטרו לא מתחילה מיד. אם אני בעל בית קפה במרכז שוסטר ויש לי שם כיסאות, אם ההפקעה עילית, האם אני לא יכול יותר לעבוד או יכול עד תחילת העבודות?".

בכל הנוגע לפיצויי ההפקעה יש הרבה אי בהירות, מוסיף קינן. "בכל הודעת הפקעה כתוב 'אנא פנה ליועץ הפקעה'. אני מניח שיהיו פונים רבים, בשאלות אם נותנים שמאות לפיצויים למשל או צפי לתחילת העבודות. אולי אני יכול להשתמש בקרקע בתשלום. גם הרבה מקבלים הפקעה זמנית, להתארגנות, ועולות השאלות לאיזו תקופה, מה יעשו בשטח הזמני הזה".

300 דונם של שטחי נופש בראשל"צ

עו"ד צבי שוב מספר על הפקעות רבות בסביבות דרך נמיר ורחוב ויסוצקי בתל אביב, בקריית אונו באזור התחנה המתוכננת ברחוב שלמה המלך, וכן על אזור "הדיפו" (מתחם לוגיסטי ענק הנדרש לתחזוקת הקרונות, דנ"ק) המתוכנן בדרום מזרח ראשון לציון, סמוך לתחנת הרכבת ראשונים, בין הרחובות הרצל, תש"ח, רמז וכביש 431.

"כרגע מפקיעים קרקעות פנויות וחצרות ולא בתים. בדיפואים מדובר בקרקעות ריקות וזה מורכב בפני עצמו. בהפקעת הקרקעות עבור הדיפו בראשל"צ, בעלי הקרקע קיבלו הודעה על שטח שנמצא צפונית לכביש 431, בסוג של מובלעת בין הכביש ובין קניון עזריאלי ראשונים. זה שטח שהיה אמור להיות אזור נופש מטרופוליני אבל בסוף הדיפו נקבע לקום בשטח הזה.

"הדיפו מתפרש על פני כ-300 דונם שלגביה פורסמה ההפקעה. הדין של האנשים בדיפו יהיה שונה. הגיעו למסקנה שהדיפו כולו יהיה מקורה כולל בנייה עתידית מעל הדיפואים. אבל לא בכל הדיפו יהיה קירוי קשיח, ועל מחציתו יהיה קירוי קל שלא יאפשר בנייה ושם יופקעו למתקנים הנדסיים, ושם בעלי הקרקע כנראה יפוצו".

"עכשיו יתחילו המחלוקות בשאלת הפיצויים"

עוד לדברי שוב, "לגבי החלק שבו תהיה בנייה יחולו המנגנונים שבהליכי חקיקה: בעלים במתווה מסוים, אם יחזירו את הכסף למדינה, יכול להיות שיקבלו את הקרקע שלהם בעתיד. מדובר במאות בעלי זכויות בכל שטחי הדיפו. עכשיו יתחילו המחלוקות בשאלות הפיצויים. זה שפורסמו הפקעות לא אומר שייקחו הכול, יש אפשרות לנת"ע לחזור בה מהפקעות מסוימות ולכן שיעור הפגיעה יתברר רק כתוצאה מהבדיקות עכשיו".

עו"ד משה רז-כהן, המייצג את נת"ע , ציין שהפרק השני של חוק המטרו שהונח באוגוסט 21 על שולחן הכנסת ועוסק בהפקעות והשתתפות הבעלים בעלויות בקרבה לתחנות - עדיין לא אושר. "ההודעות שקיבלו עתה קשורות רק לתפיסת החזקה ולא לפיצויים. גם שטחים פנויים במגורים לוקחים מיידית. משמעות ההודעות היא שהרשות יכולה לגדר את המקום עד שיש עבודות, ויכולה לגדר את השטח גם בלי עבודות ולסלק את ידך משם.

"המטרה של ההודעות היא להודיע לאדם כי יש חובה למסור את החזקה לרשות, הוא לא יכול להחזיק בהיתר או להשתמש בהיתר. אם זה לא מגורים אז גם לא צריך צו שיפוטי". עוד לדבריו, העבודות הראשונות לפינוי תשתיות קיימות מתחילות תוך חודשים ספורים מההודעה".  

 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:נת"עהמטרו של גוש דןארז כהןהפקעהב.ס.רהמטרו
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...