האוצר: 2,294 עסקאות לרכישת דירה באוקטובר, קצת יותר מבסגר הקורונה הראשון

שוק הדירות רשם נתוני שפל בחודש אוקטובר, בצל טבח "השבת השחורה" והמלחמה שפרצה בעקבותיו. כך עולה מסקירה של הכלכלן הראשי במשרד האוצר שפורסמה היום (ג'). מספר הדירות החדשות שנמכרו נחתך בשני שליש ועמד על 817 דירות, מהן 723 דירות במחירי שוק חופשי

שיתוף הכתבה
ד"ר שמואל אברמזון (דוברות משרד האוצר)ד"ר שמואל אברמזון (דוברות משרד האוצר)

בחודש אוקטובר, שבתחילתו פרצה מלחמת "חרבות ברזל", נרכשו 2,294 דירות (חדשות ויד שניה) בישראל. מדובר באחד הנמוכים הנמוכים ביותר מאז החל נתון זה להימדד בתחילת שנות ה-2000. למעשה, רק באפריל 2020, שבו חל הסגר הראשון בעקבות מגפת הקורונה נרשם נתון מעט נמוך יותר: באותוה חודש התבצעו 2,126 עסקאות.

כך עולה מסקירת ענף הנדל"ן למגורים שפרסם היום (ג') אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר לגבי חודש אוקטובר, שבו חלה כמובן צניחה חריפה בפעילות שוק הדירות. בהשוואה לאוקטובר אשתקד, ירד מספר העסקאות בשיעור חד של 55% ובהשוואה לחודש ספטמבר נרשמה ירידה של 61%.

בניכוי מכירות בסבסוד ממשלתי, עמד מספר העסקאות בשוק החופשי בחודש אוקטובר על 2,200. "בהשוואה היסטורית של מספר העסקאות בשוק החופשי בחודשי אוקטובר מאז תחילת שנות האלפים נמצא כי זוהי הרמה הנמוכה ביותר, ובפער משמעותי גם בהשוואה לחודשי אוקטובר בשנות האינתיפאדה השנייה", נכתב.

מכירות הקבלנים בחודש אוקטובר הסתכמו ב-817 דירות, מהן 723 דירות במחירי שוק חופשי. גם כאן מדובר כמובן בנתוני שפל. בהשוואה לספטמבר, מדובר בירידה של 66% בכלל העסקאות, ושל 58% במספר העסקאות במחירי שוק.

"בניתוח מכירות הקבלנים בשוק החופשי בחודש אוקטובר בין השבוע הראשון של החודש, בסיומו פרצה המלחמה, לבין 3.5 השבועות שלאחר פרוץ המלחמה נמצא כי ממוצע המכירות היומי הנמוך ביותר היה בשבוע השני של החודש (השבוע הראשון למלחמה),כאשר ממוצע זה עמד על  כ-15 מכירות ליום", נכתב בסקירה. "החל מהשבוע השלישי של אוקטובר הלך ועלה מספר הדירות החדשות שנמכרו בשוק החופשי, עד לממוצע מכירות יומי של 53 דירות בשלושת הימים האחרונים של אוקטובר, קצב מכירות שעדיין נמוך משמעותית גם בהשוואה להאטה שנרשמה בשוק הנדלן בשנה האחרונה".

האזור שבו היתה הירידה במכירות הקבלנים הנמוכה ביותר היה אזור ירושלים שבו נמכרו 154 דירות, ירידה מתונה יחסית של 25% בהשוואה לאוקטובר אשתקד.

היעדר הממ"דים הפיל את שוק היד השנייה

מכירות היד שניה בחודש אוקטובר עמדו על 1,477 דירות – "הרמה הנמוכה ביותר לפחות מאז תחילת שנות האלפיים", לפי הכלכלן. "ניתוח המכירות על פני ימי החודש מלמד כי פגיעת המלחמה בפלח שוק זה היתה גבוהה מזו שבפלח הדירות החדשות בשוק החופשי, זאת סביר להניח בין היתר על רקע העדפה יחסית גבוהה יותר לאחר פרוץ המלחמה לדירות עם ממ"ד".

בפילוח לפי סוגי רוכשים, נמצא כי רכישות הזוגות הצעירים הסתכמו ב-1,142 דירות, ירידה של 53% בהשוואה לאוקטובר אשתקד, רכישות משפרי הדיור בחודש אוקטובר הסתכמו ב-741 דירות, ורכישות המשקיעים בחודש אוקטובר הסתכמו ב-411 דירות. יש לציין כי משקל המשקיעים בחודש אוקטובר על 17.9%, גידול של 2.6 נקודות אחוז בהשוואה לחודש הקודם והשיעור הגבוה ביותר במשקלם מאז אוקטובר אשתקד (היוו באותו חודש 18.3% מכלל העסקאות).

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, אמר כי "הנתונים ממחישים את עומק המשבר בענף הבנייה והתשתיות שבא לידי ביטוי במצב שוק הדיור, ומצביעים יותר מכל דבר אחר על צורך דחוף בהתערבות ממשלתית ביצירת התנאים להאצת הפעילות בענף מיד לאחר מהלחמה. ללא התערבות הממשלה נראה זינוק במחסור בדירות, שיגרור את ישראל למשבר החברתי-כלכלי הקשה ביותר מקום המדינה". 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:דירות חדשותשוק הדירותהכלכלן הראשיחרבות ברזל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...