לוי יצחק: "השוק חוזר לפעילות; דירות היוקרה קורסות בכ-15%"

בסקירתו החודשית טוען לוי יצחק כי ישנה עלייה במחיר המבוקש, קובע כי "חסרונם של המשקיעים בשוק מורגש מאוד" – ומפנה אצבע מאשימה כלפי הממשלה ושר האוצר כחלון

שיתוף הכתבה
לוי יצחקלוי יצחק

האם שוק הנדל"ן חוזר באופן רשמי לפעילות מלאה – אחרי חודשים של דיבורים על קיפאון? בסקירה הדו-חודשית שלו, המנתחת את התנהגות השוק בחודשים ינואר-פברואר 2019, טוען לוי יצחק, עורך מחירון הדירות, כי "השוק חוזר לפעילות טבעית יותר, של ביקש שנענה בהיצע". לדבריו, "הבחירות שבפתח גורמות לבלבול ולחוסר בטחון. מצב זה יכול להביא לקיפאון מוחלט או להיפך, לפעילות מואצת, ובשוק הישראלי ניכרת בחודשיים האחרונים עלייה ברמת הפעילות ובמחיר המבוקש. אנחנו חוזים בהתנהלות ברורה של חזרה לפעילות. התנודות והשינויים במחירים מקומיים ומשתנים בהתאם לערים ולשכונות, והמחירים עולים ויורדים בהתאם להיצע במקום".
עוד הוא מציין כי מספרם של הזוגות הצעירים שרוכשים בשוק החופשי הולך וגדל, ומצד שני - ההיענות למחיר למשתכן קטֵנה, במקביל. 

בסקירתו הדו-חודשית מתייחס לוי יצחק בצורה נרחבת למספרם הקטן של המשקיעים בשוק, לטענתו, "מצב שמקשה על משפרי הדיור לנוע קדימה. חסרונם של המשקיעים, שערי היעד שלהם היו בעיקר תל אביב, ירושלים, נתניה, אשדוד ואילת, מורגש מאוד". 

לוי יצחק מציין בהקשר זה גם את באר שבע, "בירת ההשקעות של ישראל", לדבריו, שבשנתיים האחרונות עוד ועוד משקיעים בה מוכרים את דירותיהם. "חלק גדול ממשקיעי הנדל"ן רכש את הדירות לפני שנים במחירים זולים, וזכה להשבחה רבה על השקעתו, אך יש כאלה שביצעו את הרכישה בשנים האחרונות, ומכרו ללא רווח". לוי יצחק קובע כי אחת הסבות למגמה זו היא כוונתו של שר האוצר, משה כחלון, להטיל 'מס ריבוי דירות' – שאומנם טרם הוחל, אך העלה את רמת החשש של המשקיעים. 

לצד באר שבע הוא מזכיר גם את חיפה – שם מספר העסקאות בעיר התחתית ירד מאוד בשל חסרונם של המשקיעים, את ראשון לציון ואת אשקלון – שבהן ישנה ירידה בביקוש בשל חסרונם של המשקיעים ובשל ריבוי העסקאות בקרב זוגות צעירים במסגרת מחיר למשתכן , ואת הרצליה – שבה המחירים ירדו ב-10% ויותר, לטענתו בשל "חסרונם של משקיעי חוץ ותושבי חוץ".

לוי יצחק אף מנתח את המגמות ואת שינויי המחירים בערים ספציפיות. כך לדוגמה תל אביב, שבה מחירי הדירות הגדולות, בנות חמישה חדרים ומעלה, נמצאת בירידה תלולה – לעומת מחירי הדירות הקטנות, בנות 3-2 חדרים, שם המחירים נותרו יציבים. מחירי דירות היוקרה (דירות מיוחדות – דופלקסים, פנטהאוזים ועוד), שבתל אביב שכיחותן גבוהה מאוד, נמצאים "בקריסה של ממש, עם ירידות של 15% ואף יותר".
גם בירושלים, על פי הסקירה הדו-חודשית, חלה ירידה ממשית במחירי דירות גדולות – כמעט 10% לדירות בנות 5 חדרים; בבאר שבע, שם המחירים במגמת ירידה כללית, הירידה הגדולה ביותר נרשמה במחירי הדירות הגדולות – בשיעור של 7%. 

ומה באשר לשוק השכירות? בו ניתן לראות בבירור עלייה במחירים, וגם כאן תולה זאת לוי יצחק בהיעדר המשקיעים: "מאחר שהמשקיעים מודרו, ומספרם פחת בכשני שלישים, מ-40-35% לכ-13%, באזורים רבים ניכר מחסור בדירות בשכר חודשי, והמחירים עלו, אך אין מדובר במגמה ארצית גורפת. בפריפריה הצפי הוא דווקא לירידת מחירים בתוך כמה שנים, כשיבשילו הפרויקטים של דיור למשתכן וכשחלק גדול מהדירות יוצע להשכרה. כך המצב היום בעפולה ובראש העין".

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מחיר למשתכןלוי יצחקמחירי הדיורשוק השכירות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...