ועדת הפנים אישרה את הפחתת הרוב הדרוש לביצוע פרויקט תמ"א 38 הריסה ובניה

כיום נדרש רוב של 80% מקרב הדיירים, ואילו על פי התיקון שנכלל בחוק ההסדרים יידרש רוב של שני שלישים בלבד, כמו במיזמי פינוי-בינוי. בנוסף, על רקע המשבר בענף ההשכרה, ועדת הכספים אישרה הטבות לקרנות הריט בתחום המגורים

שיתוף הכתבה
הריסת בניין ברמת גן (משהב)הריסת בניין ברמת גן (משהב)

ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת אישרה אתמול (ג') לקריאה שניה ושלישית את ההצעה לתיקון החוק להקטנת הרוב הדרוש לאישור ביצוע פרויקט תמ"א 38 במסלול הריסה ובניה, הנכללת במסגרת חוק ההסדרים.

על פי התיקון, הרוב שיידרש מעכשיו בקרב בעלי הדירות בבית משותף, לצורך הגשת בקשה לאישור תמ"א 38 הריסה ובניה, יפחת מ-80% כפי שנדרש כיום, לשני שליש מהדיירים בלבד, ובלבד שבבית המשותף ארבע דירות לפחות ויש בו יותר משני בעלי דירות. מדובר למעשה בהשוואת שיעור בעלי הדירות הנדרש בפרויקט תמ"א 38 הריסה ובניה לזה שנדרש כיום במיזמי פינוי-בינוי, ותמ"א 38 במסלול עיבוי וחיזוק.

לצורך חישוב הרוב הדרוש לאישור ביצוע העבודה בבית משותף שבו שש דירות או יותר, ייחשב בעל דירה שבבעלותו יותר מ-30% מהדירות בבית המשותף, כמי שבבעלותו רק 30% מהדירות, בתוספת שליש משיעור ההפרש מהדירות בבית המשותף.

עוד מוצע, להוסיף סעיף שקיים כיום רק בחוק פינוי בינוי , וקובע כי יש לאפשר למפקח על רישום המקרקעין (שמקבל מהדיירים את התביעה לתמ"א 38) לקבוע כי בחישוב הרוב הדרוש לאישור ביצוע העבודה, לא יובאו בחשבון זכויותיו או חלק מזכויותיו של בעל דירה שמתנגד לביצוע העבודה, אם מצא המפקח שהתנגדותו נובעת מבנייה או משימוש שלא כדין ברכוש המשותף, או בשטח הגובל לבניין, או מפיצול הדירה שבבעלותו לדירה אחת נוספת שלא כדין, ובלבד שהוגשה בקשה לכך למפקח. לבקשה יש לצרף ראיות לבנייה או לשימוש שלא כדין - וכן ראיה לכך שיותר ממחצית מכלל בעלי הדירות בבית המשותף שבו נמצאת דירתו של בעל הדירה המתנגד, מסכימים לביצוע העבודה.

המפקח לא יאשר ביצוע עבודה אם העסקה אינה כדאית כלכלית, או שלא הוצעו לבעל הדירה המתנגד מגורים חלופיים לתקופת הקמת הבניין החדש, או בטוחות הולמות לביצוע העסקה. כמו כן לא יאשר המפקח ביצוע עבודה אם קיימות נסיבות אישיות מיוחדות של בעל הדירה המתנגד או שבעל הדירה המתנגד הוא קשיש או אדם עם מוגבלות. 

אושרו שורת צעדים שייקלו על פעילות קרנות הריט

ועדת הכספים של הכנסת אישרה אתמול (ג') לקריאה שנייה ושלישית שינויי חקיקה שצפויים להקל על פעילותן הכלכלית של קרנות ריט, המחזיקות נדל"ן למגורים למטרות השקעה של משקיעים פרטיים, במטרה לקדם את שוק הדיור להשכרה. מדובר בסעיפים מתוך פרק המיסוי בשוק הדיור שבחוק ההסדרים.

אישור הסעיפים נעשה על רקע עליית הריבית החדשה של השנה האחרונה, אשר החלישה מאד את תחום ההשכרה ארוכת הטווח, והפכה רבים מהפרויקטים בענף ללא כלכליים. זאת בשל ההישענות המובנית בענף על אשראי ארוך טווח, בשל חוסר היכולת למכור את הדירות עם תום הבנייה.

בין היתר נקבע כי תקוצר התקופה שבסיומה יתאפשר לקרנות ריט למכור למשכיר ממשיך את יחידות הדיור להשכרה לטווח ארוך, מ-15 שנה ל-10, מבלי לפגוע בהטבות המס הנלוות לה. נקבעה גם הארכת פרק הזמן הניתן לקרן להשלמת בנייה של 20 יחידות דיור ממועד רכישת המקרקעין, לתקופה של 7 שנים, במקום 5 שנים היום, במידה והוכח כי לא ניתן היה להוציא היתר בנייה תוך 30 חודשים. בנוסף הוחלט על הקטנת מספר יחידות הדיור המינימלי שהקרן נדרשת לרכוש או לבנות באזורי הפריפריה מ-20 יחידות ל-15 בלבד.

בישראל רק 5 קרנות ריט - שתיים בלבד בתחום המגורים בשכירות 

נוסף על אלו, קובעת ההצעה תיקון של חוק מס ערך מוסף כך שיינתן לקרנות ריט פטור מתשלום מע"מ על הכנסותיהן ממכירת מקרקעין לצורכי דיור להשכרה, וזאת במידה שאלו הושכרו במשך 5 שנים לפחות. מטרת השינויים היא להקל על הפעילות הכלכלית של הקרנות, לאור הגידול בריבית במשק אשר מציבה בפניהם אתגר כלכלי.

בנוסף, ועל פי דרישה של ועדת הכספים, סוכם על הקלה ברישום מניות למסחר בבורסה של קרנות ריט, כך שהתקופה לרישומה בבורסה תוארך ל-42 חודשים במקום 36 חודשים, בתנאים מסוימים, במסגרת פקודת מס הכנסה. זאת, נוכח רצון הוועדה לסייע לקרנות הריט באפיקים נוספים.

בישראל הוקמו עד היום חמש קרנות ריט, מהן רק שתיים מהן הוקדשו לתחום המגורים בשכירות: "מגוריט" וקרן הריט של חברת אזורים, "אזורים ליבינג", במסגרתן מושכרות כיום כ-1,500 דירות, לצד כ-2,500 נוספות שנמצאות בהליכי תכנון ובנייה שונים.

מחירי השכירות שמבקשות קרנות הריט זהים למחירי השוק, אך עם זאת מאחר וחוזה השכירות הוא לחמש שנים עם אופציה לחמש שנים נוספות, והעלייה במחיר השכירות צמודה למדד בלבד, הסבירות כי בטווח הארוך המחיר לשוכר יהיה משתלם יותר מזה שבשוק – היא גבוהה.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מגוריטקרנות ריטועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסתתמ"א 38ריביתאזורים ליבינגועדת הכספיםהשכרההשכרה לטווח ארוך
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...