מאבק התושבים נכשל: העצים ייכרתו ופרויקט התמ"א יקודם

בדעת רוב דחתה ועדת הערר את הערר שהגישו קבוצה של תושבי גבעתיים נגד כריתת עצי סיגלון ותיקים. חבר הוועדה האדריכל מיכאל גופר בדעת מיעוט: "כריתת עצים – רק במקרה של ייהרג ובל יעבור"

שיתוף הכתבה
פרויקט תמ"א 38. צילום להמחשה: שאטרסטוקפרויקט תמ"א 38. צילום להמחשה: שאטרסטוק

3 עצי סיגלון ותיקים בפרויקט תמ"א 38 המקודם ברחוב ז'בוטינסקי בגבעתיים ייכרתו.  כך קבעה ועדת הערר המחוזית לתכנון ובנייה ת"א, בראשות עו"ד אפרת דון יחיא סולמן. הוועדה דחתה לאחרונה, בדעת רוב, ערר שהגישו ההיסטוריונית חנה יבלונקה ואחרים נגד הפרויקט. לטענת העוררים, פקיד היערות לא בדק את מצב העצים אלא הסתמך על חוות דעת הוועדה המקומית שיש לכרות אותם כדי לאפשר את  בנייתו של חניון תת-קרקעי.

מדובר בבניין בן שתי קומות ובו שש דירות. במקומו מוצע לבנות בניין יחיד בן 7.5 קומות, כולל קומת כניסה וקומת גג חלקית, 2 מרתפי חניה, ובו 14 דירות. הערר הוגש נגד הועדה המקומית גבעתיים, שייצג עו"ד סלאם חמד, ונגד היזם מותג עירוני ניהול, שייצג משרד עו"ד עופר טויסטר. את המערערים ייצגה עו"ד שרי סלע.

כבר בדיון בהתנגדויות ב-2020 דחתה הוועדה המקומית את ההתנגדויות בנושא העצים בטענה שהוועדה בחנה כל עץ לגופו והתייעצה עם פקיד היערות. הוועדה קבעה כי במקרה זה גובר עניין ההתחדשות העירונית על שמירת העצים. עם זאת, כדי שיתאפשר לשתול עצים בוגרים במקום אלה שנכרתו, על היזם יהיה להגביה ב-30 ס"מ את קומת הכניסה.

המערערים חזרו על טענתם לגבי שלושת העצים בכניסה לבניין. הם טענו כי פקיד היערות לא באמת הגיש את חוות דעתו אלא אישר ללא תנאים את דעת הסוקר מהוועדה המקומית, וחוות דעתו נגעה לעניינים כספיים בלבד. עוד טענו המערערים כי הוועדה המקומית לא בחנה לעומק את נושא שימור העצים ולא בחנה אופציות חלופיות, כמו מרתף חניה נוסף כדי למנוע את כריתת העצים, ולכן דרשו להחזיר את הדיון אל פקיד היערות כדי שיאמת את חוות דעת הסוקר מטעם הוועדה המקומית.

עו"ד ניצן זימרן (ינאי אלפסי)עו"ד ניצן זימרן (ינאי אלפסי)

ועדת הערר קבעה כי הדיון יוחזר אל פקיד היערות ובו ינמק את החלטותיו המקוריות, וכי הוועדה המקומית תספק סקר עצים לפי הנוהל החדש, הכולל מדדים כמו גיל העץ,  קוטרו,  בריאותו, תרומתו לסביבה ועוד.

בתשובתו טען פקיד היערות כי לא חל שינוי מתשובתו הראשונית, למעט עץ אחד שדירוג הערכיות שלו ירד מגבוהה לבינונית. הוא נימק כי אומנם יש לעצים ערכים גבוהים, אך העצים אינם נדירים, אין להם ערך היסטורי או נופי ואינם נצפים מהמרחב הציבורי, ולכן אין הצדקה לשימורם.

בעקבות התשובה, הוועדה דחתה את הערר וקבעה שהוועדה המקומית פעלה כנדרש בהתייעצות עם פקיד היערות, עם זאת לשם האיזון הוסיפה שני תנאים: גובה האדמה במגרש יהיה עד 1.5 מטרים ככל הניתן ולפחות 1.2 מטרים. תנאי לאכלוס יהיה שתילת שלושה עצים בוגרים.

עם זאת בדעת מיעוט של האדריכל מיכאל גופר נכתב כי יש לשמר את עצי הסיגלון. הוא נימק שלא באמת נבחנו חלופות תכנוניות וכריתת העצים צריכה להיות רק בסטטוס של ייהרג ובל יעבור. הוא דחה גם את החלופה של עצים חדשים. לטענתו,  לוקח שנים עד שעץ מניב את תרומתו לסביבה.

עו"ד ניצן זימרן, שותף במשרד עופר טויסטר, שייצג את היזם חברת מותג עירוני, ציין: "לטעמנו, ועדת הערר מצאה את האיזון הראוי בין החשיבות שבשמירה על עצים לבין התפתחות עירונית מתבקשת, בפרט כאשר השפעתם של העצים במקרה הנדון נמוכה, כיוון שהם מצויים בעורף החלקה ואינם נצפים מהרחוב".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:תמ"א 38דרור ניר קסטלניצן זימרןמשרד עופר טויסטר
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...