מתחילים לצופף? רק כ-15.7% מהדירות שהחלה בנייתן הן בבתים בודדים ובבתים דו-משפחתיים

ברוב המחוזות ישנו יתרון ברור לבניינים בני שלוש דירות ויותר – למעט במחוז הצפון, שם 42.5% מהדירות הן במבנים בני 2-1 דירות בלבד • וגם: האם הדחיפה אל הריסה ובנייה בהתחדשות עירונית מתחילה סוף-סוף להתבטא בשטח?

שיתוף הכתבה
מתחילים להצטופף ולצופף? (שאטרסטוק)מתחילים להצטופף ולצופף? (שאטרסטוק)

על רקע הנתונים שפרסמה אתמול (ג') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, המצביעים על ירידה הן בהתחלות הבנייה והן בגמר הבנייה, כדאי להסתכל על נתון מעניין נוסף: רק כ-15.7% מהדירות בבניינים החדשים שהחלה בנייתן בחודשים יולי 2020-יוני 2021, נבנו בבניינים בני 2-1 דירות (בתים בודדים ובתים דו-משפחתיים(. שאר הדירות נבנו בבניינים שבהם שלוש דירות ומעלה. 

במחוז הצפון אחוז הדירות שנבנו במבנים בני 2-1 דירות גבוה בהשוואה ליתר המחוזות, ועומד על 42.5%. בשאר המחוזות אפשר לראות יתרון מובהק למבנים בני שלוש דירות ויותר. במחוז תל אביב, לדוגמה, אחוז הדירות בבתים בודדים ובבתים דו-משפחתיים הוא כ-2.3% בלבד.

על רקע זה נציין כי ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה המליצה לאחרונה לאשר עדכון להעלאת הצפיפות ביישובים העירוניים, "כך שהמרחב הציבורי יהיה מגוון יותר". מדובר בעדכון של תמ"א 35 , שעיקרו "ארגון מחדש של המרחב הבנוי במגזר העירוני וכפועל יוצא הגדלת הצפיפויות ביישובים העירוניים, וזאת בהתאם לעבודה שנעשתה במנהל התכנון".

על פי הודעת המנהל, השינוי "משקף עיסוק בהיבטים של איכות תכנון, וזאת באמצעות הרחבת הדיון התכנוני לכדי בחינת צפיפות הברוטו בשטח התוכנית (נפש לקמ"ר), וזאת בשונה מהאופן שבו נבחנו תוכניות עד כה - בראייה של צפיפות נטו במגרשי המגורים בלבד, בחינת השיעור היחסי של מגרשי המגורים לעומת המגרשים שאינם מיועדים למגורים בתוכנית, עירוב שימושים בסביבת החיים המידית, מרחקי הליכה, התניידות, נגישות ועוד.

השינוי בהוראות תמ"א 35 הוא קפיצה שמשנה תודעה. מדובר במהפכה בארגון המרחב העירוני באופן שיביא לשיפור איכות חיי התושב בעיר, באמצעות יצירת תשתית למרחב עירוני פעיל לאורך כל שעות היום, רצוף במגוון הזדמנויות"

מנכ"לית מנהל התכנון , דלית זילבר, שעומדת בראשות הוולנת"ע: "השינוי בהוראות תמ"א 35 הוא קפיצה שמשנה תודעה. מדובר במהפכה בארגון המרחב העירוני באופן שיביא לשיפור איכות חיי התושב בעיר, באמצעות יצירת תשתית למרחב עירוני פעיל לאורך כל שעות היום, רצוף במגוון הזדמנויות של לימודים, תעסוקה, מסחר, מגורים, פנאי ושירותים, ובכללם נגישות מרבית לתחבורה ציבורית".

תמ"א 2/38 היא הבוס

עוד נתונים שהובאו במסגרת הסקירה של הלמ"ס באשר להתחלות הבנייה נוגעים להתחדשות העירונית – ושם נראה כי תחום ההריסה והבנייה, בהמשך לדעתם של רבים ממקבלי ההחלטות בשנים האחרונות, הולך ותופס תאוצה, והופך להיות הדומיננטי בסקטור זה.

כך, נתוני הלמ"ס מראים כי בחודשים יולי 2020-יוני 2021 החלה בנייתן של כ-8,260 דירות כתוצאה מהריסה של בניין קיים והקמה של בניין חדש, עלייה של כ-8.6% לעומת החודשים יולי 2019-יוני 2020. מתוך הדירות האלה, כ-5,010 דירות נבנו במסגרת תמ"א 2/38, עלייה של כ-32% לעומת 12 החודשים הקודמים. מספר הדירות שהחלה בנייתן לאחר הריסה היה גבוה פי שלושה ממספר הדירות שנהרסו בפועל (כ-2,710 דירות).

תמיכה לסברה כי ההריסה והבנייה הופכים לשליטים הבלעדיים מגיעה מכיוון נתוני החיזוק והתוספת: בחודשים יולי 2020-יוני 2021 החלה בנייתן של כ-3,690 דירות כתוספות בנייה לבניינים קיימים, ללא שינוי בהשוואה ליולי 2019-יוני 2020. מתוך הדירות שהחלה בנייתן כתוספות בנייה לבניינים קיימים, כ-2,240 דירות נבנו במסגרת תמ"א 38 , ירידה של כ-5.5% לעומת יולי 2019-יוני 2020.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:צפיפותהלשכה המרכזית לסטטיסטיקהולנת"עמנהל התכנוןהמועצה הארצית לתכנון ובנייהתמ"א 38הריסה ובנייהתמ"א 2/38
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...