אחרי 2020 האיומה: המשימות הדחופות של ינקי קוינט לשיקום רשות מקרקעי ישראל

עם תום המאבק המשפטי מגיע עו"ד ינקי קוינט אל האתגר האמיתי - שיקום אחד הגופים החשובים בישראל • בין המשימות הדחופות: העברת רמ"י לעידן השירות המקוון, סגירת פערים, והכי חשוב – הפיכתה לגוף שירותִי

מאת
שנת 2021 מציבה אתגרים רבים לרמ"י. עו"ד אורן אבלה (יח"צ; שאטרסטוק)

לאחרונה דחה בית הדין לעבודה את העתירות שהוגשו נגד בחירתו של מנהל רשות החברות לשעבר, עו"ד ינקי קוינט, לתפקיד מנהל רשות מקרקעי ישראל , ובכך פתח רשמית את כהונתו. עם שקיעת האבק סביב המאבק המשפטי, ואחרי הברכות ואיחולי ההצלחה המתבקשים, צריך כעת לדון בדבר החשוב באמת והוא: איזו מין מערכת מקבל קוינט לידיו?

בחינת ביצועי הרשות בשנה האחרונה מעלה כי רמ"י של תחילת 2021 היא גוף מרובה קשיים וחוליים, שעל אף כוונות טובות מצד לא מעט מעובדיו, מתקשה לעמוד בשתי משימותיו העיקריות – ניהול מקרקעי ישראל בהתאם לצורכי המדינה, ומתן שירות לציבור. 

נכון, שנת 2020 הייתה רחוקה מלהיות שנה שגרתית, אך אין בכך כדי להסביר את עומק המשבר, שכולל בין היתר צניחה של עשרות אחוזים בהיקפי השיווק, ירידה דומה במספר העסקות המאושרות ונעילה כמעט מוחלטת של הרשות בפני הציבור הרחב

נכון, שנת 2020 הייתה רחוקה מלהיות שנה שגרתית, אך אין בכך כדי להסביר את עומק המשבר, שכולל בין היתר צניחה של עשרות אחוזים בהיקפי השיווק, ירידה דומה במספר העסקות המאושרות ונעילה כמעט מוחלטת של הרשות בפני הציבור הרחב – בעיקר ברמה המטאפורית.

כמי שמתנהל באופן יומיומי מול רמ"י מטעם עשרות לקוחות הזקוקים לשירותיה, מיפיתי כאן את המשימות הדחופות ביותר העומדות בפני קוינט בחודשיו הראשונים בתפקיד:

התאמת רמ"י לאתגרי המאה ה-21 בכלל ולאתגרי תקופת הקורונה בפרט: הטמעת שירות בזום או בכל תוכנה מקבילה אחרת, הזמנת תורות באתר, מערכת דיגיטלית הנגישה לציבור הרחב ולא למומחים בלבד, אפשרויות תשלום דיגיטליות - כל אלו אינן זמינות כיום לאזרח המבקש לקבל שירות מרמ"י, וגם היום, למרבה ההפתעה, רוב מי שרוצה לקבל שירות מרמ"י צריך לכתת את רגליו למשרדים, אלא שאלה כבר תקופה ארוכה אינם מקבלים קהל.

סגירת פערים אחרי חודשי השיתוק: הירידה החדה בתפוקות של רמ"י במהלך תקופת הקורונה סוקרה בהרחבה בתקשורת הכלכלית, אך בעיקר בכל הקשור לשיווקי קרקע לבנייה רוויה למגורים. אכן, הצניחה במדד זה מדאיגה ועוד תשפיע בשנים הבאות על מחירי הדיור, אך היא רחוקה מלשקף את כלל הנזקים שנוצרו לאורך התקופה, שבה היתה רמ"י על סף שיתוק.

הירידה בתפוקה חלה בתחומים רבים נוספים הרחוקים יותר מעיני הציבור – אישור עסקאות מכר והיתרי בנייה במרחב הכפרי, ביצוע שומות ואישורן וכן הלאה. על שולחנות פקידי רמ"י מונחות כיום מאות עסקאות שלא טופלו, בהן כאלו שהוגשו לפני מספר רב של חודשים

אותה ירידה בתפוקה חלה בתחומים רבים נוספים הרחוקים יותר מעיני הציבור – אישור עסקאות מכר והיתרי בנייה במרחב הכפרי, ביצוע שומות ואישורן וכן הלאה. על שולחנות פקידי רמ"י מונחות כיום מאות עסקאות שלא טופלו, בהן כאלו שהוגשו לפני מספר רב של חודשים, וסגירת הפער הזה תצריך פתרונות יצירתיים.

הפיכת רמ"י לגוף מוטה שירות: זהו האתגר הגדול והעקרוני ביותר, אשר במידה רבה משפיע ומעצים את כל שאר הכשלים. על אף שמטרת רמ"י, כגוף המנהל את כלל מקרקעי ישראל, היא לספק שירותים בתחום לציבור הרחב, הדבר עדיין לא בא לידי ביטוי ב-DNA של הארגון. נהפוך הוא: בין אם מדובר בגישת "לך ושוב" שבמסגרתה מטורטר האזרח, ובין אם בצורך להמתין חודשים ארוכים לקבלת מענה, שגם הוא לעיתים לקוני ואינו אומר דבר - כמעט בכל אינטראקציה בין רמ"י לאזרח התחושה היא שהאזרח הוא זה שצריך לשרת את רמ"י ולא ההיפך.

בין אם מדובר בגישת "לך ושוב" שבמסגרתה מטורטר האזרח, ובין אם בצורך להמתין חודשים ארוכים לקבלת מענה, שגם הוא לעיתים לקוני ואינו אומר דבר - כמעט בכל אינטראקציה בין רמ"י לאזרח התחושה היא שהאזרח הוא זה שצריך לשרת את רמ"י ולא ההיפך

מדובר במצב בלתי נסבל. זהו גוף שאמור לספק שירות לעשרות אלפי אזרחים מדי שנה. המשימה החשובה ביותר של קוינט בשנות כהונתו תהיה לחשוב כיצד הופכים את המערכת לכזו שמתקשרת עם האזרח הפשוט בפשטות ובאופן מזמין, ואז גם לבצע.

לקוינט, אם כן, מצפות שנים ארוכות של עבודה קשה על מנת להעמיד את הרשות על רגליה, וזאת בהנחה שאכן בא לתפקיד כדי לחולל שינוי, ולא רק להעביר את הזמן. יש לקוות שהעובדה שהוא עצמו היה בשר מבשרה של המערכת במשך שנים ארוכות, כיועץ המשפטי לרשות, לא תפריע לו לבצע את שידוד המערכות הנדרש.

הכותב, שהיה בין המועמדים לתפקיד מנהל רמ"י בסבב האחרון, משמש כיו"ר פורום ההתיישבות ורשות מקרקעי ישראל בלשכת עורכי הדין.
 

 
מחפש...