הקורונה כנורת אזהרה: על המדינה לפעול ליצירת "ערים חסונות" שידעו להתאושש במהירות מאסון

משבר הקורונה פוגע בכולנו – אך חייבים כבר כעת להסיק ממנו מסקנות, ולהפוך את הערים שלנו ליציבות וחזקות יותר • כיצד? המפתח נמצא בהתחדשות העירונית ובפעילות הוועדות המקומיות

מאת
עיר מוכת אסון. יש לפעול יצירת ערים חסונות (שאטרסטוק)

"ערים חסונות" (resilience cities) הוא מונח שהפך פופולארי בתחום התכנון העירוני בשנים האחרונות, וסביר להניח כי בעקבות משבר הקורונה פופולאריות זו רק תמשיך ותצבור תנופה. הכוונה במונח נוגעת ליכולת של העיר להתאושש ולחזור לשגרה, גם אם אחרת, לאחר אירוע אסון. 

ערים כשלעצמן הוכיחו לאורך ההיסטוריה עמידות יוצא דופן. כך לדוגמה הירושימה ונגסאקי לאחר הטלת פצצות האטום על ידי ארה"ב, כמו גם ורשה ודרזדן – אלו השתקמו לחלוטין אחרי מלחמת העולם השנייה. בהיסטוריה האנושית ניתן למצוא מקרים בודדים שבהם ערים חדלו להתקיים לחלוטין אחרי אירוע אסון, דוגמת פומפיי שבאיטליה שנחרבה בשל התפרצות הר הגעש וזוב.

אומנם אין מדובר במשבר הכולל הרס תשתיות מאסיבי בעיר, אולם ברור לכול כי הפגיעה הכלכלית תוביל לסגירת עסקים מקומיים, לירידה בהתחלות בנייה ועוד. אין ספק כי המשבר משפיע וישפיע רבות על הערים בישראל

בכל הנוגע למשבר הקורונה, אומנם אין מדובר במשבר הכולל הרס תשתיות מאסיבי בעיר, אולם ברור לכול כי הפגיעה הכלכלית בשכבות שלמות של האוכלוסייה תוביל לסגירת עסקים מקומיים, לירידה בהתחלות בנייה ועוד. כפועל יוצא מכך, נהיה עדים לפגיעה ישירה ומשמעותית בהכנסות עיריות מארנונה ומהיטלי השבחה . אין ספק כי המשבר משפיע וישפיע רבות על הערים בישראל. 

במיוחד היום: חשוב לפעול לשיפור החוסן העירוני בישראל

קיימים שני נושאים שבהם יש מקום להשקיע ולשפר את מדיניות הממשלה והשלטון המקומי, לטובת שיפור החוסן העירוני בישראל. האחד נוגע להעצמה משמעותית של הפניית משאבי המדינה לטובת פרויקטים של התחדשות עירונית . פרויקטים אלו יוצרים מבנים חדשים עמידים בפני רעידות אדמה, וידוע לכול כי רעידת אדמה משמעותית בישראל היא רק עניין של זמן. 

למרבה הצער, 15 שנים של תמ"א 38 לא הצליחו ליצר מספיק מבנים מוגנים מפני רעידות אדמה, בעיקר באזורים המועדים לפורענות לאורך השבר הסורי-אפריקאי. נוסף על העמידות הטובה יותר של הבניין עצמו, הדירות החדשות בפרויקטים אלו כוללות ממ"דים המשמשות כמשאב ביטחוני הגנתי. משכך, מצופה כי המדינה תירתם לקידום משמעותי יותר של מיזמים אלו, שתורמים ישירות להצלה של חיי אדם. 

עירוב שימושים  יכול לכלול שירותים נגישים יותר, בטווח ה-100 מטר מהבית. בעלי הדירות מקבלים דירות עם מרפסות שמש, שניתן להבין עד כמה הן חשובות באירועי חירום דוגמת הקורונה

ממד נוסף, המתקשר גם לתקופת הקורונה, נוגע לשיפור המרקם העירוני בפרויקטים של התחדשות עירונית . בהקשר הרחב, פרויקטים חדשים הכוללים תכנון של עירוב שימושים , יכולים לכלול שירותים ציבוריים ומסחריים נגישים יותר לאוכלוסייה, בטווח ה-100 מטר מהבית. בהקשר הישיר, בעלי הדירות מקבלים דירות עם מרפסות שמש, שניתן להבין עד כמה הן חשובות באירועי חירום דוגמת הקורונה, שבהם נדרשים האזרחים להישאר זמן כה רב בבתים. 

בעניין זה נכון יהיה לבחון אפשרות לתוספת שפ"פים (שטחים פתוחים פרטיים) בתוך תחום בנייני המגורים, לאחר שהחצרות הפתוחות של הבניינים המשותפים של ילדותנו נלקחו לטובת הגדלת מקומות חניה ולטובת גינות לדירות הגן. 

לפעילות רציפה של הוועדות המקומיות חשיבות גדולה

הנושא השני, המצריך מדיניות ברורה והחלטית, נוגע לחשיבות המשך פעילות רציף של הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה. בתחילת משבר הקורונה הוציאה מנכ"לית מנהל התכנון במשרד האוצר, דלית זילבר, הנחיות להמשך פעילות מוסדות התכנון המחוזיים והארציים. עד כה לא יצאו הנחיות דומות לוועדות המקומיות, וכל אחת פועלת כהבנתה. כך, ישנן כאלו שהחליטו להמשיך פעילות רצופה בחיבור מרחוק, לעומת אחרות שמתמהמהות. 

החשיבות של בנייה בהתאם לסטנדרטים של בטיחות חייבת להמשיך גם באירועי קיצון, ומכאן החשיבות הגדולה להמשך רציף, מהיר ויעיל של פעילות הוועדות המקומיות, למען שיפור החוסן העירוני

אי-הבהירות הזו מובילה לעיכובים משמעותיים בהליכי הרישוי, וההנחה היא כי היתרי בנייה רבים יתעכבו בכל הארץ. חשיבות הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה בעת אסון באה לידי ביטוי גם במתן היתרי בנייה במהירות לעבודות בנייה של בית שנהרס כתוצאה מפגיעת טיל או מרעידת אדמה, הקמת מבנים ארעיים למפונים וכיוצא בזה. 

ברור לכול כי החשיבות של בנייה בהתאם לסטנדרטים של בטיחות חייבת להמשיך גם באירועי קיצון, ומכאן החשיבות הגדולה להמשך רציף, מהיר ויעיל של פעילות הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה, למען שיפור החוסן העירוני. 
 
עו"ד אסף עירוני, שותף, ראש תחום תכנון ובנייה במשרד ש. פרידמן ושות' עורכי דין

 
מחפש...