רק 20% מהתחלות הבנייה בשנתיים האחרונות במסגרת התחדשות עירונית

מניתוח נתוני הלמ"ס שביצעה לשכת שמאי המקרקעין, עולה כי כי ברוב המחוזות בארץ חלו ב-2023 ירידות חדות של התחלות בנייה במסגרת התחדשות. ירידה של 51.7% במחוז י-ם, 47% בדרום ו-17.3% בת"א. יו"ר הלשכה: "הגיע הזמן להסיר את החסמים המיותרים ולהציב יעדים ברורים לכל רשות"

שיתוף הכתבה
יו"ר לשכת השמאים החדשה נחמה בוגין (דרור סיתהכל)יו"ר לשכת השמאים החדשה נחמה בוגין (דרור סיתהכל)

רק 20% מהתחלות הבנייה בישראל בשנתיים האחרונות היו במסגרת פרויקטים של התחדשות עירונית - הכוללים פינוי בינוי ותמ"א הריסה ובנייה. כך עולה מניתוח נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) שביצעה לשכת שמאי המקרקעין. "חידוש הבתים והפיכתם לבניינים מודרניים עם ממ"ד מציל חיים, זה ערך מוסף אדיר לעיר, וביטחון שמציל חיי אזרחים", אומרת יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, נחמה בוגין .

על פי הניתוח ניתן לראות כי ברוב המחוזות בארץ חלו ירידות חדות בין השנים 2022 ל-2023. בירושלים חלה ירידה של 51.7% בהתחלות הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית ובמחוז הדרום חלה ירידה של 47%. במחוז תל אביב חלה ירידה של 17.3%, ובמחוז המרכז כולו חלה עלייה קלה של 2.4%.

באזור הצפון, הכולל בניתוח זה גם את מחוז חיפה, נרשמה דווקא עלייה של 50% בין הרבעון הראשון של 2022 לרבעון הראשון של 2023, אך בפועל מדובר בפחות מ-900 דירות בכל המחוז. כמו כן, בחציון הראשון של 2022 עמד סך התחלות הבניה מהתחדשות עירונית על 16.7%, בחציון השני של 2022 עלה נתון זה ל-21.2%, ובחציון הראשון של 2023 עמד הנתון על -20.1%. יש לציין כי הירידה בהיקף התחלות הבנייה נרשמת בתקופה האחרונה בכלל הפרויקטים בישראל, כאשר ברבעון האחרון צנחו התחלות הבניה הכוללות ב-25%.

פגיעת רקטה בבית באשקלון (פיקוד העורף)פגיעת רקטה בבית באשקלון (פיקוד העורף)

בוגין מוסיפה כי " התחדשות עירונית היא הקטר המשמעותי והחשוב ביותר בענף הבנייה למגורים. לצערי, לקח זמן רב למדינה ולרשויות המקומיות להבין את החשיבות של הנושא. אנו רואים שעד היום המדינה מתנהלת בעצלתיים בנושא בייחוד באזורי הפריפריה ששם אין כדאיות כלכלית כמעט לשום פרויקט התחדשות עירונית, ולכן כמות הפרויקטים המקודמים נמוכה מאוד. לצורך ההשוואה, בחצי השנה הראשון של 2023 באזור הדרום, החלה בנייה של פחות מ-150 דירות במסגרת פרויקטים של התחדשות עירונית. מדובר במספר מגוחך שמציג את חוסר ההבנה למצב בו אנו נמצאים. במחוז תל אביב מדובר על למעלה מ-3,000 דירות - זהו פער של 2,000% ויותר".

 בוגין: "יש פה ערך מוסף אדיר לעיר וביטחון מציל חיים לאזרחים. כולי תקווה שמקבלי ההחלטות ישכילו להבין שאין לנו זמן לבזבז. התחלות הבניה בהתחדשות עירונית צריכות להוות כ-40%-50% מסך כלל התחלות הבנייה"

"מלבד חידוש הבתים והפיכתם לבניינים מודרניים, עם חדר ביטחון (ממ"ד) מציל חיים, גם מחדשים את כל התשתיות הנלוות, כבישים, רחובות, ביוב ומוסיפים תשתיות עירוניות נוספות. יש פה ערך מוסף אדיר לעיר וביטחון מציל חיים לאזרחים. כולי תקווה שמקבלי ההחלטות ישכילו להבין שאין לנו זמן לבזבז. התחלות הבניה בהתחדשות עירונית ובפרט בפינוי בינוי צריכות להוות כ-40%-50% מסך כלל התחלות הבנייה בישראל".

לדברי בוגין, "הגיע הזמן להסיר את החסמים המיותרים, למצוא קרקעות משלימות או תגמול כספי למקומות ללא כדאיות כלכלית ולהציב יעדים ברורים לכל רשות בנושא. במקביל, גם רשויות התכנון צריכות להיות מספיק גמישות ולזרז את ההליכים, הבחינה לא צריכה להיות רק סביב הרווח היזמי, אלא הכדאיות העירונית והאזורית, הובלה לצפיפות עירונית נכונה לצד קידום בתי ספר, גני ילדים, מוסדות תרבות, פנאי, ספורט ועוד".

מנכ"ל כנען התחדשות עירונית מקבוצת כנען, ניב רום, אמר כי "עד היום מדינת ישראל לא השכילה באמת להתוות תכנית אמיתית לקידום מהיר יותר של תהליך התחדשות עירונית. כל פעם שיש מלחמה או מבצע צבאי ובפרט בימים אלה אפשר להבין שאף אזור בישראל לא מוגן באמת מפני פגיעת טילים בין אם מדובר בהפצצות מגבול הצפון או מרצועת עזה. כל המדינה נמצאת בטווח הטילים של ארגוני הטרור  ולכן כל הבניינים הישנים שאינם מחוזקים על פי התקנים הם בעצם סכנה משמעותית לדרים בהם, בין אם זה באשקלון , נהריה או תל אביב ויש אלפי בניינים כאלה כפי שגם נחשף לאחרונה בתקשורת לכך ניתן להוסיף את המחסור המשווע בממ"דים תקניים. נראה שהתעשתנו מאוחר מידי כי המדינה בפועל איננה ממוגנת". 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:נחמה בוגיןלשכת שמאי המקרקעיןהתחלות בנייהלמ"סתמ"אפינוי בינוי התחדשות עירונית
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...