תושבי דניה ניצחו: בית המשפט ביטל את תוכנית ההרחבה של השכונה

בעקבות עתירת תושבי שכונת הווילות החיפאית, קבע ביהמ"ש כי הוועדה המחוזית לא בחנה כראוי את דרכי המילוט מהשכונה בעת שריפה וביטל את החלטתה לאשר את הרחבת השכונה מחודש מרץ. תוכנית ההרחבה כללה 226 יח"ד על 44 דונם שאמורים היו להיבנות מדרום לדניה הוותיקה

שיתוף הכתבה
שופט המחוזי אלי אברבנאל (אתר הרשות השופטת)שופט המחוזי אלי אברבנאל (אתר הרשות השופטת)

בית המשפט המחוזי בירושלים בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים ביטל את תוכנית ההרחבה של שכונת דניה, הידועה גם כ"דניה הירוקה", שאושרה בחודש מרץ האחרון על ידי הוועדה המחוזית חיפה. זאת לאחר שפסק כי "החלטת הוועדה כי ניתן להסתפק בתשתית התעבורה הקיימת לצורך מילוט תושבי השכונה בעת חירום אינה נסמכת על חוו"ד מקצועית בדבר הערכת עומסי התנועה הצפויים". מאחר שכך לפי בית המשפט, "בהחלטת הוועדה ובתכנית מושא העתירה נפל פגם המחייב את ביטולן".

בכך, קיבל בית המשפט במלואה את העתירה שהגישה עמותת "שומרים על דניה", נגד תוכנית ההרחבה, שהוגשה  באמצעות עורכי הדין מורן גור ואור דבוש, נגד הוועדה המחוזית חיפה וחבראת דניה הירוקה המחזיקה בקרקעות במתחם. פורמלית, הוגשה העתירה גם נגד הוועדה המקומית חיפה ועיריית חיפה, אך אלה דווקא תמכו בעמדת תושבי דניה.

על פי התוכנית שאושרה בוועדה המחוזית ב-7.3.22, אמורה היתה שכונת דניה להתרחב לכיוון דרום באמצעות תוספת של 44 דונם בייעוד מגורים, בהם ייבנו 226 דירות ב-58 מגרשים (4 יח"ד במגרש). עוד כללה התוכנית זכויות בניה של 14 אלף מ"רא בייעוד מלונאות, 3,500 מ"ר למסחר והיקף שטחים דומה למוסדות ציבור.

במרץ 22 אישרה הוועדה המחוזית מחדש את התוכנית וכתבה בהחלטתה כי השתכנעה כי "ככל שחלילה תפרוץ שריפה, האמצעים שהוטמעו ויוטמעו בתוכנית חמתנו את עוצמת האש ואת קצב התקדמותה", וכן ציינה דרך חירום חדשה לשכונה המתווספת במסגרת התוכנית. ואולם השופט אברבנאל לא היה שבע רצון מהעבודה שנעשתה. בהחלטתו כתב כי בכל חוות הדעת שהוגשו "אין התייחסות מעמיקה לחשש מפני היווצרות 'מלכודת אש' לתושבי שכונת דניה בשל קשיי תעבורה".

התוכנית אושרה לראשונה ב-12.2.2020, ועתירה מנהלית שהוגשה נגדה נדחתה, למעט נקודה אחת, והיא שעל הוועדה המחוזית לקיים דיון נוסף בסוגיית התמודדות התוכנית עם חשש לפריצת שריפת יער. בעקבות זאת הוגשו ללשכת התכנון של מחוז חיפה שלוש חוות דעת, מטעם רשות הכבאות וההצלה, מיועצת התנועה של הוועדה המחוזית ומרשות הטבע והגנים.

אזור יערות הכרמל. שריפת יער רחבת היקף היא לא איום תיאורטי (דפוזיט פוטוס)אזור יערות הכרמל. שריפת יער רחבת היקף היא לא איום תיאורטי (דפוזיט פוטוס)

בחוות דעתה של יועצת התנועה נכתב כי "אף מערכת תחבורתית לא מתוכננת על בסיס אירועים חריגים, כגון מצב שכלל תושבי אזור מסוים ברגע נתון אחד ירצו לנסוע עם רכביהם לכיוון מסוים", ולכן לדבריב בעת חירום על הפינוי להתבצע באופן מרוכז באמצעות אוטובוסים. עם זאת לדבריה רמת בטיחותה של השכונה במקרה שריפה דווקא תשתפר בעקבות אישור התוכנית, שכן זו כוללת דרכים חדשות לרכבי חירום המגיעות משטח הפארק.

במרץ 22 אישרה הוועדה המחוזית מחדש את התוכנית וכתבה בהחלטתה כי השתכנעה כי "ככל שחלילה תפרוץ שריפה, האמצעים שהוטמעו ויוטמעו בתוכנית חמתנו את עוצמת האש ואת קצב התקדמותה", וכן ציינה דרך חירום חדשה לשכונה המתווספת במסגרת התוכנית.

ואולם שופט המחוזי אלי אברבנאל לא היה שבע רצון מהעבודה שנעשתה. בהחלטתו כתב כי בכל חוות הדעת שהוגשו "אין התייחסות מעמיקה לחשש מפני היווצרות 'מלכודת אש' לתושבי שכונת דניה בשל קשיי תעבורה". בכלל זה ציין ביהמ"ש את היעדר בחינה של עומסי התנועה הצפויים בצמתים המחברים את השכונה לציר אבא חושי, הערכת איש מקצוע לגבי משך זמן היציאה מהשכונה ועוד.

גם עמדתה של עיריית חיפה נגד התוכנית קיבלה משקל בהחלטה: "החשש להתפרצות שריפת יער רחבת היקף בסמוך לבתי שכונת דניה אינו תיאורטי.. ואין לבטל את עמדתה של עיריית חיפה לפיה אין התוכנית נותנת מענה הולם לסיכון האמור".

עורך הדין מורן גור אשר ייצג את תושבי דניה בעתירה: "אנו מברכים על כך שבית המשפט בירושלים קיבל את עתירתנו ומנע אסון שיכל להסתכם כבכייה לדורות. פסק דין חשוב זה, המבטל את החלטת הועדה המחוזית והתכנית שאושרה - מוכיח כי 'יש שופטים בירושלים'.  תכנון נכון של תשתיות בכלל ובפרט למקרי חירום צריך להיות שיקול בעל חשיבות עליונה וכל מי שמעוניין לקדם הליך של התחדשות עירונית או בניה חייב לדעת כי לא ניתן יהיה לקדם כל תכנית בשום מחוז אם לא תוצג תכנית סדורה הנותנת מענה לצרכים אלו".

מחברת "דניה הירוקה", באמצעות בא כוחה עו"ד אסף עירוני ממשרד ש. פרידמן , אברמזון ושות', נמסר כי  "מדובר בפסק דין תמוה. בית המשפט המחוזי שם את עצמו בנעלי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, לאחר שזו דנה במשך שנים בתוכנית 'דניה הירוקה', שקלה את כל השיקולים הרלוונטיים והחליטה לאשר אותה, וזאת לאחר שהונחה בפניה כל התשתית העובדתית הנדרשת. בנסיבות אלו, בית המשפט הוציא תחת ידיו פסק דין שגוי כך שברור שנדרשת התערבותו של בית המשפט העליון, ובכוונתנו לערער על פסק הדין".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עיריית חיפהבית המשפט המחוזי ירושליםדניה הירוקהמורן גורהוועדה המחוזית חיפהחיפהשכונת דניהאלי אברבנאל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...