מצע הדיור של הבית היהודי: דירות לצעירים, רישוי עצמי והסבת משרדים למגורים

איילת שקד פירסמה את תוכנית מפלגתה לדיור לצעירים, שבמסגרתה ייבנו 140 אלף דירות. בנוסף, היא מעוניינת להסמיך מכוני רישוי פרטיים כדי לזרז את היתרי הבנייה, לפצל את הוועדה המחוזית מרכז, ולאפשר רישוי עצמי לפרויקטים קטנים בידי האדריכלים

שיתוף הכתבה
שרת הפנים איילת שקד (סיון פרג)שרת הפנים איילת שקד (סיון פרג)

יו״ר הבית היהודי ושרת הפנים איילת שקד הציגה היום (ה') את התוכנית של מפלגת הבית היהודי לדיור לצעירים. במסגרת התוכנית צפויות להיבנות 140 אלף דירות לסטודנטים, צעירים ויוצאי צבא עד 2030.

בפתיחת המצע נכתב על מהלכי השרה בקדנציה האחרונה, בהם חלופת שקד לתמ"א 38, שלדבריה מתמקד בבנייה חדשה בשכונות הוותיקות של ישראל. במסגרת החלופה, הוגדלו זכויות הבנייה עד 400% באזור המרכז ועד 550% בפריפריה, וללא מגבלת גובה שעצרה פרויקטים בעבר.

תוכנית הדיור של שקד והבית היהודי לממשלה הבאה מורכבת משש נקודות עיקריות: 
יישום מודל מיאמי - השלמת המהלך שהותנע בשנה האחרונה, שבמסגרתו יוסמכו מכוני רישוי פרטיים, שיפוקחו על ידי הרשויות המקומיות, להוציא את היתרי הבנייה. הם יקצרו מאת משך הוצאת היתר הבנייה ל-90 יום בממוצע במקום שנה.

רישוי עצמי חובה - במסגרת חוק ההסדרים האחרון, הועברה הרשאה לאדריכלים להוציא היתרי בנייה בפרויקטים קטנים למגורים (עד שש יחידות דיור), כשאין הקלות ושימושים חורגים. בכוונת השרה להפוך את הרישוי העצמי לברירת מחדל ואף חובה, כדי להקל על העומסים בוועדות המקומיות.

הקמת רשות רישוי ארצית - המנגנון הקיים בחוק הוותמ״ל המאפשר לוועדה להוציא היתרי בנייה ישופר בחקיקה מוסכמת עם הרשויות המקומיות. הבית היהודי רוצה שהליכי בנייה המתעכבים פרק זמן לא סביר יעברו לרשות הרישוי הארצית, שתהיה אחראית להוצאת ההיתרים משלב העלייה לקרקע ועד לטופס 4.

פיצול ועדה מחוזית מרכז - כדי להקל על העומס בוועדה, יושלם המהלך שקידומו החל בידי השרה, לפיצול הוועדה לשתיים. זה מהלך הדורש תיקוני חקיקה ועבודת מטה נרחבת בגופי ממשלה רבים, אך לטענת הבית היהודי הוא ישתלם לרשויות המקומיות וליזמים.

הסבת משרדים למגורים - תוכנית נוספת שאושרה על ידי שקד בחוק ההסדרים האחרון, ובכוונתה לפעול למימושה. ככל שהרשויות המקומיות יכשילו בפועל את ביצוע ההסבה למגורים של בנייני התעסוקה והמשרדים, תעביר הבית היהודי את הוצאת כלל ההיתרים לוועדה הארצית המיוחדת, שכיום עוסקת רק בבקשות שחורגות מהקריטריונים שהוגדרו בחוק.

דיור לצעירים – לפי הבית היהודי, בישראל יש כחצי מיליון סטודנטים, יוצאי צבא, תלמידי ישיבות גבוהות ואברכים. רובם, לטענת המפלגה, מתקשים אפילו לשכור דירה, ודירות שותפים תופסות נפח ניכר באזורי הביקוש, שיכול לשמש משפחות עם כמה ילדים. בבית היהודי רוצים שתהיה בנייה מסיבית של דירות המותאמות לצעירים, יוצאי צבא וסטודנטים. 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:איילת שקדהבית היהודיבחירות 2022דיור לזכאיםרישוי בניהועדה מחוזית מרכזהוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז מרכזחלופת שקד
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...