שיעור המשרדים הפנויים במנהטן שובר עוד שיא שלילי: 15.5% בפברואר

זאת לעומת פחות מ-10% בפברואר אשתקד • השטח המושכר בפועל ירד – ל-900,000 רגל רבוע, מספר הנמוך ב-57% מהמספר שהיה לפני שנה באותו הזמן

שיתוף הכתבה
מנהטן (שאטרסטוק)מנהטן (שאטרסטוק)

מבחינה רפואית מחלת הקורונה עדיין אינה מוכרת מספיק לאדם. יש לא מעט השערות לגבי פגיעות משניות שהיא עשויה לגרום להן, לבד מההשפעה המיידית והידועה, וביניהן גם מה שנקרא "קורונה לטווח הארוך", או Long COVID באנגלית. דבר אחד ברור: הנזקים ארוכי הטווח כבר נראים בשטח, והם לא בריאותיים. הם כלכליים, עסקיים, נדל"ניים.

אין ספק: כאן בישראל נדמה שהנזק לעולם הנדל"ן למשרדים (ולאחרונה התברר שגם לכלכלה, בראיית מאקרו) קטן יחסית, בטח ובטח ממה שציפו מומחים רבים. אבל כדי שלא תחשבו שהכול דיבורים בלבד, החלטנו להעניק לכם – כמדי כמה זמן – הצצה למתרחש מעבר לים. שם, ובעיקר בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות, הנזק עצום.

בכתבה שפרסם מגזין The Real Deal המוכר לנו מתברר כי המצב באי הניו יורקי – המקום המבוקש ביותר על הגלובוס, כנראה, עד פריצתה של המגפה הארורה – קשה מאוד, ואפילו מחמיר

דוגמה מצוינת לכך הגיעה ממש לאחרונה, עם פרסום מצב המשרדים במנהטן בפברואר 2021. בכתבה שפרסם מגזין The Real Deal המוכר לנו מתברר כי המצב באי הניו יורקי – המקום המבוקש ביותר על הגלובוס, כנראה, עד פריצתה של המגפה הארורה – קשה מאוד, ואפילו מחמיר. עבורנו, אזרחי המדינה המחוסנת בעולם, כנראה, זה נשמע מעט מוזר. אך זה המצב: הנדל"ן למשרדים במנהטן רק הולך ודועך.

פעילות נמוכה במחצית מזו שהציג ינואר; היצע גדול מהביקוש

אז מה קורה שם, בתחום המשרדים של מנהטן? מתברר שהסנטימנט כרגע שלילי במיוחד. כך, לדוגמה, כפי שמפורסם בכתבה משלשום (ו'), שיעור המשרדים הפנויים באי בפברואר 2021 הגיע ל-15.5% - הנתון הגבוה ביותר אי פעם, המבטא גם עלייה של 0.6% מינואר 2021. רק כדי להבהיר נדגיש שמדובר בשיעור המשרדים שעומדים ללא שוכרים, מתוך כלל המשרדים באי.

כעת נשים זאת בפרופורציה המתאימה: התקופה שלפני הקורונה, או ממש עם תחילתה. אם כן, בהשוואה לפברואר 2020 – החודש שבו בישראל הקורונה עוד לא ממש הרימה ראש, ובארה"ב התגלו מקרים ראשונים מדאיגים – שיעור המשרדים הפנויים גבוה ב-5.6%. כלומר שנה לאחור, שיעור זה היה נמוך מ-10%.

בפברואר האחרון השטח המושכר הכולל במנהטן עמד על כ-900,000 רגל מרובע - ירידה של 51% בהשוואה לחודש הקודם, ינואר 2021, וירידה של 57% בהשוואה לפברואר אשתקד. בהשוואה לממוצע ב-2020 כולה מדובר על ירידה של 43%

נתון נוסף מחזק את המגמה הזו: השטח המושכר הכולל, כלומר המשרדים שאינם פנויים. אם כן, בפברואר האחרון נתון זה במנהטן עמד על כ-900,000 רגל מרובע - ירידה של 51% בהשוואה לחודש הקודם, ינואר 2021, וירידה של 57% בהשוואה לפברואר אשתקד. בהשוואה לממוצע ב-2020 כולה מדובר על ירידה של 43%.

מאפיין מסוים שנוהג להרים ראש בתקופה שכזו (כפי שקרה ברמת החייל בתל אביב, על פי הסקירה המקצועית שפרסמנו לאחרונה) הוא שכירות המשנה, והיא עלתה, באופן לא מפתיע, בפברואר האחרון במנהטן. לא סתם עלתה, הוסיפה עוד כ-1.14 מיליון רגל מרובע והביאה את היקף שכירות המשנה במנהטן לכמעט 20 מיליון רגל מרובע, או כ-24.3 אחוזים מכלל השטחים הזמינים להשכרה.

ההערכות הן כי הביקוש לשטחי משרדים במנהטן צפוי בקרוב לעלות על ההיצע, וזאת דווקא בזכות מלאי גדול של שטחי משרדים חדשים שיצטרפו לתמונה, וביניהם 1.5 מיליון מ"ר בפרויקט במערב מנהטן, ועוד כ-1.3 מיליון מ"ר בשכונת האדסון יארדס, בפרויקט הספירלה (The Spiral)

למרות כל אלו, ישנו גם צד אופטימי בכתבה של המגזין הניו יורקי: שם טוענים כי הביקוש לשטחי משרדים במנהטן צפוי בקרוב לעלות על ההיצע, וזאת דווקא בזכות מלאי גדול של שטחי משרדים חדשים שיצטרפו לתמונה, וביניהם 1.5 מיליון מ"ר בפרויקט במערב מנהטן, ועוד כ-1.3 מיליון מ"ר בשכונת האדסון יארדס, בפרויקט הספירלה (The Spiral).


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משבר הקורונהנדל"ן בחו"לThe Spiral
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...