קרקע פוריה: מדוע עבריינים מנצלים את ענף הנדל"ן להלבנת הון

ניתוח שפורסם באתר curbed מציין את הסיבות שבגינן מלביני ההון בוחרים בשוק הנדל"ן ומפרט את השלבים של התהליך שממחישים עד כמה זה קל לכאורה

שיתוף הכתבה
עבריינים מנצלים את ענף הנדל"ן להלבנת הוןעבריינים מנצלים את ענף הנדל"ן להלבנת הון

בחקירה שנערכה על ידי התובע המיוחד בארה"ב רוברט מולר ועסקה במעורבות הרוסית בבחירות שנערכו בארצות הברית בשנת 2016, נטען כי פול מנפורט (מנהל הקמפיין לשעבר של דונלד טראמפ) אחראי למספר רחב של עבירות כלכליות. במסגרת משפטו של מנפורט, טענה התביעה כי פעילותו הפלילית לכאורה קשורה בבירור להלבנת הון באמצעות נדל"ן. ההאשמות המיוחסות למנפורט קשורות בקשר הדוק לעצתו לבכירים בשלטון האוקראיני הפרו-רוסי, לקנות ולשפץ נכסים הממוקמים בוירג'יניה ובהמפטונס. 

מניתוח שפורסם באתר curbed עולה, כי למרבה הצער ענף הנדל"ן הוא היעד המבוקש ביותר לכספים שהושגו בצורה לא חוקית על ידי פושעים כלכליים. הסיבה לכך ברורה כשמש: תחום הנדל"ן קוסם למשקיעים רבים, הנטייה של מחירי הנדל"ן לעלות בהתמדה הופכים את הענף לאופציה המושלמת עבור מלביני כספים. 

כריס קוויק, סוכן FBI לשעבר, מציין כי אין שום סיכוי להפסיד כסף בעסקאות נדל"ן. לדוגמה, אם רכשתם נכס במיליון דולר, תוכלו להרוויח סכום נאה מהשכרתו או שתוכלו לעשות כמעט 25% רווח על ידי מכירתו כעבור 4 או 5 שנים. בנוסף, נדל"ן מספק נתיב השקעות חוקי אשר פחות כפוף לבדיקות והוא יעיל למדי בהשוואה לרכישת מניות או השקעות דומות אחרות. 

בארה"ב, העדרה של חובת דיווח על פעילות חשודה הוא היתרון הגדול ביותר בעת רכישת נדל"ן. מלבד זאת, ניצול הנדל"ן להלבנת הון מספק חופש פעולה להעברת סכומים עצומים של כסף בעסקה אחת בלבד, ויעיל יותר כאשר קונים נכס יקר בערים כמו סן פרנסיסקו, ניו יורק ומיאמי.

הלבנת הון: שלב אחר שלב

הצעד הראשון הוא השמה, בו מחדירים את הכסף השחור לתוך המערכת הכלכלית. זהו תהליך ארוך הכולל הפקדות קטנות במספר בנקים שונים. צעד זה נעשה כדי להסיט את תשומת הלב של הבנקים או הרגולטורים. 

השלב הבא הוא ריבוד, הכולל את יצירתן של מספר חברות קש וחשבונות אופשור (חשבון בנק המוחזק במקלטי מס שונים ברחבי העולם) במטרה להסוות את זהותו של המוטב. בדרך כלל מלביני כספים בארצות הברית מקימים חברות באחריות מוגבלת (LLC) במדינות כמו ויומינג, נבאדה ודלאוור בהן בעלי החברות אינם חייבים לחשוף את שמם. מה שכן נדרש הוא שם של דירקטור ומנהל. התהליך הכולל של יצירת רשת של חברות דומות מקשה מאוד על הרשויות לאתר את זהותם של הבעלים המוטבים. 

השלב האחרון בהלבנת הון הוא הטמעה: הכסף מנותב לתוך עסקה שנראית חוקית על הנייר. במקרים כאלה הכסף המולבן משמש לרכישת מועדון, בר או סחורות יקרות, כולל מכוניות יוקרה. 

שלב זה הוא השלב בו עסקאות הנדל"ן מתבצעות ונבחנות. לדברי גורמים במערכת אכיפת החוק, רכישת הנדל"ן היא השלב הסופי בתהליך בן 3 שלבים להלבנת הון. מנפורט השתמש לכאורה בכסף המולבן לרכישת מגוון מותרות ושירותים, ביניהם נכסים בעלות של כ-6.4 מיליון דולר. 

למעשה, עובדים בתחומים רבים כמו סחר בניירות ערך, בנקאות וסחר ביהלומים או בזהב, מחויבים על פי חוק למלא אחר תקנות הפועלות נגד הלבנת הון. הם רשאים לשאול כל שאלה בנוגע למקור הכסף שמוצע להם. למרבה הצער, זה לא המקרה בעת רכישת נדל"ן. 

מאחר ותהליך הלבנת הכספים הוא כה יעיל ומגובש, אין ספק כי חשיפת האנשים העומדים מאחוריו היא משימה מרתיעה. המצב אף נהיה גרוע יותר במקרים בהם מעורבים כמה חשבונות וחברות אופשור. בתרחיש כזה, לפקידים בממשל ארצות הברית אין ברירה אחרת אלא לבקש מהממשלות של אותם מקלטי מס לספק להם את המידע הנדרש. 

למרות כל האתגרים, רשויות הפועלות נגד הלבנת הון בארצות הברית הצליחו לחשוף פעילויות ענק של הלבנות כספים במדינות השונות. ברוב המקרים העבריינים נתפסו בגלל טעויות שביצעו. הטעות הקטנה ביותר עשויה לשמש כרמז שיכול להשבית רשת להלבנת הון המנוהלת על ידי פושעים כלכליים. לדוגמה - שימוש בחשבון דוא"ל אישי לצורך הקמת חברת קש או לצורך מתן מידע אחר, יכול להוביל למוטב האמיתי ולהכניס את החוק לפעולה. 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:נדל"ן בחו"לcurbedכריס קוויקהלבנת הון
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...