פרסום ראשון: המחוזי ביטל מדיניות עיריית ר"ג בנוגע לתמ"א 38

פסיקה נחרצת של בית המשפט בנוגע לעתירת התאחדות בוני הארץ נגד העירייה והוועדה המקומית • ראש העיר כבר הודיע כי הוא מתכוון לערער לבית המשפט העליון בעניין

שיתוף הכתבה
כרמל שאמה הכהןכרמל שאמה הכהן

נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, השופט איתן אורנשטיין, ביטל היום (ב') באופן רשמי את מדיניות עיריית רמת גן בנוגע לתמ"א 38. בפסיקתו הנחרצת בנוגע לעתירת התאחדות בוני הארץ, קבע נשיא ביהמ"ש כי "המדיניות החדשה, ובכללה גם הוראות המעבר הנלוות לה, בטלה". 

הנשיא אורנשטיין אמר בדיון כי "ניסוח הצעת החלטה בלוח זמנים כה קצר, שאין בו אלא כדי ללמד על החיפזון שבקידומה, מהווה המשך ישיר לחוסר הסבירות שנפל בהחלטה, קרי על כך שההחלטה התקבלה ללא תשתית עובדתית, תכנונית או משפטית מספקת. סדר הדברים, לפיו קודם תתקבל ההחלטה ורק לאחר מכן תתכבד הוועדה המקומית לבחון את מערך הנתונים, הינו היפוך היוצרות שלא ניתן ולא ראוי להתיר, וביתר שאת כשהיא מבקשת לשמר את מועד קבלת ההחלטה החדשה כמועד בעל מעמד משפטי כלשהו.

[quote]

הגעתי למסקנה כי בקביעת המדיניות החדשה הוועדה המקומית חרגה מסמכותה, תוך התעלמות מכך שבבסיס תמ"א 38 מצויה התכלית רמת המעלה והחשיבות של הגנה על חיי אדם, אשר רוחה ראוי שתשרה על כל החלטה מכוחה".

השופט אורנשטיין אף נימק בהרחבה את מסקנתו וקבע כי מושתתת על כמה טעמים: "הוועדה המקומית הפכה את ברירת המחדל הקבועה בתמ"א 38, לפיה הכלל הוא היעתרות לבקשה להיתר לפי תמ"א 38 לכך שהיתר הבנייה יינתן באופן חריג; בכך שהרחיבה את שיקול הדעת המוקנה לה לסירוב לבקשה להיתר, באופן אשר מציב משוכה גבוהה עד בלתי אפשרית לקבלת היתר לפי תמ"א 38; בקביעת קריטריונים שאינם מעוגנים בתמ"א 38, כגון שיקולים הומניטריים ותקציביים; ובהסטת מרכז הכובד לבנייה במתחמים ולא בחלקה בודדת, שלא בהתאם להוראות התמ"א, ואף מבלי להגדיר מהו מתחם".

[quote]

כזכור, בדיון קודם שנערך סביב העתירה, דיבר בין היתר ראש העיר, כרמל שאמה הכהן, וקבל על הנזקים שגרמה תמ"א 38, לדבריו, לעיר – בעיקר מבחינה כלכלית. גם לכך התייחס השופט ואמר: "הטעמים שהוזכרו, וטעמים נוספים, מהווים פגמים היורדים לשורשו של עניין, ולכן אין מנוס אלא לבטל את המדיניות החדשה - כל זאת תוך שאני ער למצוקות שאליהן הפנתה הוועדה המקומית בכתבי הטענות, וראש העירייה הרחיב על כך בדבריו, אך הפתרון לאלה אינו במדיניות החדשה שננקטה על ידי הוועדה המקומית, אלא במנגנונים חלופיים הקבועים בדין".

בהתאם לכל אלו קבע השופט אורנשטיין כי מדיניות 2017 – מדיניות העירייה שקדמה להחלטה החדשה - שבה על כנה כמדיניות המחייבת את הוועדה המקומית. עוד פסק כי הוועדה תזרז את הבירור וההחלטה בכל הבקשות למתן היתר לפי תמ"א 38 שעוכבו מיום הבחירות לרשויות המקומיות, קרי סוף אוקטובר 2019, וכי "מצופה שהאמור ייעשה בתוך 3 חודשים ממתן פסק הדין".
נוסף על כך קבע השופט כי עיריית רמת גן תישא בהוצאות העותרת, התאחדות בוני הארץ , בסך 35 אלף שקל. את עתירת ההתאחדות הגישו עורכי הדין איל מאמו ודנה פריד מממשרדי עורכי הדין אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות'.

שאמה הכהן: "הנחיתי להכין הערעור לעליון"

[quote]

תגובתו של ראש העיר שאמה הכהן לא איחרה להגיע: "עם כל הכבוד לפסק הדין, כל עוד אני ראש העיר אחתום על היתרים רק אם יהיו לנו תשתיות חינוך ותחבורה. כל בקשה להיתר במקום שחסר בתשתיות חינוך, תחבורה ופנאי – תסורב. 

ירצה בית המשפט בישראל לקחת אחריות על הרס איכות החיים בעיר רמת גן, מוזמנים כבוד השופטים לבדוק בעצמם את ההיתרים ולחתום עליהם בעצמם. חגיגת הקבלנים על בסיס פסק דין שגוי היא שגיאה קשה מצידם, שכן חגיגת התמ"א 38 החזירית ללא תשתיות בר"ג הסתיימה עם הכרעת הבוחר, ושום הכרעה שיפוטית לא תשנה זאת.

ידע כל יזם וכל תושב שכל השקעה בבקשה להיתר בנייה שמשלשת ומרבעת את כמות התושבים ללא מענה של תשתיות, היא השקעה על קרן הצבי. הנחיתי כבר להכין את הערעור לבית המשפט העליון וכן החלטה על הקפאת בנייה מוחלטת לפי סעיפים 78-77 לחוק התכנון והבנייה, לאישור הוועדה המקומית".

 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:כרמל שאמה הכהןיתד התחדשות עירונית בע"מהיתר בנייהעיריית רמת גן
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...