אושר קידומה של תמ"א 41 – התוכנית הארצית המקיפה למשק האנרגיה

המועצה הארצית לתכנון ובנייה תעביר את התוכנית, שתקבע את צורכי האנרגיה העתידיים של ישראל, להתייחסות הוועדות המחוזיות  • מנהל התכנון: "החלטה היסטורית"

שיתוף הכתבה
ד"ר יובל שטייניץד"ר יובל שטייניץ

בשורה חשובה לקידום ולשדרוג משק האנרגיה בישראל: המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה היום (ג') על קידום תוכנית מתאר ארצית לתשתיות האנרגיה (תמ"א 41) ועל העברתה להתייחסות הוועדות המחוזיות. התוכנית גובשה במשותף על ידי של משרד האנרגיה ומנהל התכנון, והיא מציגה לראשונה תוכנית מתאר ארצית כוללת ומקיפה של תשתיות העל בישראל. התוכנית מספקת מענה לצורכי המשק הלאומיים לשתי נקודת זמן עתידיות - השנים 2030 ו-2050, ובמנהל התכנון מגדירים את המהלך כ"החלטה היסטורית".

התוכנית מאגדת את כלל תוכניות המתאר הארציות העוסקות בגז טבעי, בחשמל ובדלקים. נוסף על כך, היא מייעדת שטחים עבור אתרים לייצור חשמל באנרגיה מתחדשת, רצועות תשתית עיליות ותת-קרקעיות שיכללו שטח שמור לתכנון עתידי של כמה קווי תשתיות ארציים (גז טבעי, דלק, חשמל, מים, תקשורת וכד') ברצועה משותפת אחת, וכן אזורים לבחינת תכנון של מנהרות לתשתיות ארציות. 

[quote]

התוכנית קובעת עקרונות מנחים לתכנון תשתיות האנרגיה: בכל הנוגע לאנרגיה מתחדשת, יסומנו במסגרתה שטחים לתכנון עבור תחנות כוח סולאריות וטורבינות רוח, כחלק מהמטרה לעמוד ביעדי הממשלה לייצור 17% מצריכת החשמל באמצעות אנרגיה מתחדשת עד לשנת 2030. באשר למתקני מערכות הגז הטבעי, גפ"מ ודלקים, יסומנו במסגרת התוכנית התוכניות המאושרות של תחנות הכוח, תחנות קבלה לגז טבעי וכן מתקנים לטיפול ואחסנה של גז טבעי נוזלי (גט"נ - L.N.G) וגז טבעי דחוס (גט"ד - C.N.G). 

התוכנית קובעת גם הנחיות לבחינת האפשרות לתכנון מנהרות תשתית רב-מערכתיות, לייעול השימוש בקרקע, לצמצום המגבלות הסביבתיות ולאפשרות מעבר תשתיות במקומות שבהם קיים קושי בהקמתן. 

ממנהל התכנון נמסר כי תוכנית זו מצטרפת לתוכנית המתאר הארצית המשולבת לתשתיות תחבורה יבשתית (תמ"א 42),שעושה סדר במפת התחבורה של מדינת ישראל. "התוכנית, שהוצגה לראשונה למועצה הארצית בחודש שעבר, מניחה בפעם הראשונה תמונה שלמה של תשתיות התחבורה הארציות בישראל, ולהתאימן ככל האפשר לא רק לאתגרי השעה, אלא גם לאתגרי העתיד עד לשנת 2040".

[quote]

שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ: "לראשונה אנחנו מציגים תוכנית אחת לקידום כלל תשתיות האנרגיה בישראל, לטווח הבינוני והארוך. התוכנית כוללת תמהיל של פיתוח תשתיות הגז הטבעי, החשמל ואנרגיות מתחדשות, תוך התייחסות לצמצום זיהום האוויר לטובת בריאות הציבור. תוכנית זו תאפשר את פיתוח משק האנרגיה בישראל באופן יעיל יותר ומקצועי, ותקדם תהליכים משמעותיים בצורה מהירה וטובה".

מנכ"לית מנהל התכנון , דלית זילבר: "מנהל התכנון אחראי על עיצוב פניה של ישראל בעשורים הבאים, ומוביל מהלכים אסטרטגיים ארוכי טווח בתחומים שונים. תוכנית המתאר הארצית לתשתיות מאפשרת מבט כולל של כלל תשתיות העל במדינת ישראל, וכפועל יוצא מכך היערכות התשתיות ל-20 השנים הקרובות".

מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי: "התוכנית מציגה חזון של תמהיל ייצור חשמל נקי וירוק יותר, שמפחית את הפליטות לאוויר, וכן תמונה כוללת של כלל תשתיות האנרגיה לטווח הבינוני והארוך. הקמת תשתיות ברצועות משותפות, שיחייבו שיתופי פעולה של חברות התשתית, לרבות חברות תשתית התחבורה, ייעלו באופן משמעותי את תפיסת הקרקע".

יו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה, זאב בילסקי: "אישור תוכנית המתאר למשק האנרגיה במועצה הארצית לתכנון ובנייה הינו המשך ישיר להחלטות שהתקבלו לאחרונה בנושא אנרגיה ירוקה, כדוגמת אישור טורבינות הרוח ברמת הגולן, הקמת מתקני התפלה חדשים, אישור שטחים רבים למערכות סולאריות ועוד. בכוונתי להמשיך ולהביא תוכניות לאנרגיה ירוקה המיטיבות עם הסביבה, ובכך לצמצם עד כמה שניתן את השימוש בחומרים מזהמים, למען התייעלות המשק ויצירת איכות חיים טובה יותר ונקייה יותר למדינת ישראל".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ד"ר יובל שטייניץזאב בילסקיהמועצה הארצית לתכנון ובנייהמשרד האנרגיהאודי אדירידלית זילברמנהל התכנון
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...