טיפול בעשרות בקשות היתר עבור כ-1,200 דירות בת"א הועבר לוועדת הערר המחוזית – וצפוי להתעכב

כך חשף מהנדס העיר אודי כרמלי במהלך ועידת מרכז הנדל"ן אילת שנערכה בשבוע שעבר. זאת בעקבות החוק שאושר בנובמבר במטרה לזרז מתן היתרים, אולם לטענת יו"ר ועדת הערר שרון טל שנכחה בדיון – הוועדה כלל אינה מחזיקה בכלים מתאימים להנפקת היתר

שיתוף הכתבה
מהנדס העיר ת"א אודי כרמלי (נאו מדיה)מהנדס העיר ת"א אודי כרמלי (נאו מדיה)

עשרות בקשות להיתרי בנייה בהיקף כולל של למעלה מ-1,200 דירות עד כה, הועברו על ידי הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה תל אביב לטיפולן של ועדות הערר המחוזיות. כך חשף מהנדס העיר תל אביב אודי כרמלי במהלך דיון מיוחד אשר עסק בתל אביב, במהלך ועידת מרכז הנדל"ן אילת 2024, שהתקיימה בשבוע שעבר.

העברת הבקשות לועדות הערר נעשית בהתאם לחוק שאותו אישרה הכנסת בנובמבר האחרון, לפיו כל בקשה להיתר שבה לא תקבל הוועדה המקומית החלטה בתוך תקופה של 90 יום – יועבר באופן אוטומטי להמשך טיפול בוועדת הערר.

"כל מה שעבר עד עכשיו לוועדת הערר, לא יחזור אלינו", אמר כרמלי בדיון, אך הצהיר כי "בתוך חודשיים אני סוגר את הפער של בקשות ההיתר, שלא הספקנו לדון בהן בשל המלחמה והבחירות". בדיון בהנחיית רועי ביינהורן, מנכ"ל אדם שוסטר נדל"ן, השתתפו גם מתכנן מחוז תל אביב האדריכל ארז בן אליעזר, יו"ר ועדת הערר המחוזית תל אביב עו"ד שרון טל.

מבדיקה שערך " מרכז הנדל"ן " מול עיריית תל אביב בעקבות הדיון, לגבי היקפי בקשות ההיתר שהועברו עד כה לטיפול ועדות הערר, נמסר לנו כי "נכון להיום הועברו לוועדת ערר 18 בקשות להיתר. כ-10 בקשות נוספות יועברו בימים הקרובים גם הן לוועדת ערר וזאת בשל העובדה שהיום (3.4) התקיימה הוועדה הראשונה לאחר הבחירות, ובקשות אלו חורגות בימים ספורים מן המועד שנקבע בהוראת השעה. להערכתנו, מעוכבות תחת הוראת השעה כ- 1,200 יחידות דיור ויתכן שיותר מכך".

שולחן עירוני תל אביב-יפו בוועידת מרכז הנדל"ן (נאו מדיה)שולחן עירוני תל אביב-יפו בוועידת מרכז הנדל"ן (נאו מדיה)


יו״ר ועדת הערר טל שנכחה אף היא כאמור בדיון הסבירה כי למעשה אין לוועדות הערר כלים כלשהם על מנת לדון בבקשות להיתר ללא בודקי תוכניות ומערכת שלמה שנדרשת לשם כך, ולכן הבקשות עלולות להיתקע באוויר ללא קידום ומחכים שהמדינה תתקן את זה בהקדם.

כזכור, על פי נוסח החוק, שקודם בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת ונכנס לתוקף ב-16.11 כהוראת שעה התקפה לשנה, במקרה בו "הוגשה בקשה להיתר הטעונה אישור של ועדה מקומית ולא החליטה הוועדה המקומית בבקשה בתוך 90 ימים ממועד קליטתה", ואם הבקשה היא להיתר בנייה של 40 יח"ד לפחות, אזי "יהיו הסמכויות הנתונות לוועדה המקומית לגבי אותה בקשה - נתונות לוועדת הערר. ועדת הערר רשאית להמשיך לדון בבקשה מהשלב שאליו הגיעה הוועדה המקומית".

מחלוקת אודות תמ"א 70

נושא מרכזי נוסף שעלה בדיון הוא תוכנית המתאר למרחב תחנות המטרו, תמ"א 70, המקודמת בימים אלו על ידי המדינה, ובאופן טבעי מכסה שטחים נרחבים בעיר תל אביב. לגבי תוכנית זו הזהיר כרמלי כי "מדובר בתוכנית שתהיה בכייה לדורות להרבה שנים. העייר היא זו שצריכה להכריע לגבי היקפי הבניה באזורים אלה, ואסור לכפות עליה העצמה במתחמים מלמעלה".

שולחן עירוני תל אביב. במרכז - מנכ"ל אדם שוסטר רועי ביינהורן (נאו מדיה)שולחן עירוני תל אביב. במרכז - מנכ"ל אדם שוסטר רועי ביינהורן (נאו מדיה)


בשיחה עם מרכז הנדל"ן אמר מנחה הדיון, רועי ביינהורן: "אנחנו נמצאים בתקופה בה שתי תוכניות מאוד מרכזיות לעיר תל אביב נמצאות כרגע על שולחן הוועדה המחוזית:  התוכנית הכוללנית 5500 והתוכנית הכוללת 5555 שאמורה בעצם להחליף את תמ״א 38. זאת במקביל לתמ״א 70 שאמורה להעצים זכויות באזורי הקווים ולקבוע היטל השבחה גבוה למימון תוכנית המטרו, וכאן האינטרסים של המדינה ושל עיריית תל אביב מתנגשים. המדינה מחפשת כלכליות, לעומת העירייה שדורשת תכנון נכון שתואם את תפיסותיה בהתאם לתוכנית המתאר העירונית.

"כל זאת, במקביל לפיתוח התשתיות מביא לחוסר ודאות מרקיע שחקים באזורים רבים בעיר שכרגע באוויר ולא יודעים מה לתכנן, מה יהיו הזכויות ומה יהיו עם היטלי ההשבחה".

עוד אמר ביינהורן כי "נושא נוסף חשוב נוסף עבורנו היזמים, וגם עבור התושבים, זה הפקק שנוצר בדיונים בבקשות להיתר, שמחכות לוועדה ונדחו בגלל הבחירות לרשויות המקומיות והמלחמה. נוצר עיכוב משמעותי, וכאן הבשורה הטובה ששמענו ממהנדס העיר היא התחייבות לסגור את הפער בתוך חודשיים. זה ראוי להערכה".

כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עיריית תל אביב-יפואודי כרמלישרון טלרישוי בניהאדם שוסטר נדל"ןועידת מרכז הנדל"ן אילת 2024רועי ביינהורן
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...