לאחר שבועיים וחצי של הקפאת בנייה: הקבלנים עתרו נגד עיריות ר"ג, גבעתיים ובת-ים

בעתירה שהוגשה על ידי התאחדות הקבלנים יחד עם מספר חברות בהן דניה סיבוס ואלקטרה בניה, נטען כי מדיניות העיריות האוסרות על הבניה תוביל ל"נזק בלתי הפיך בהיקף אסטרונומי יום יומי לקבלנים, שעלול להוביל לקריסת אלפי חברות המעסיקות עשרות אלפי ישראלים, נזק למאות אלפי לקוחות שעלולים להפסיד את כספם, וכתוצאה מכך לפגיעה היקפית במשק"

שיתוף הכתבה
ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן (דרור סיתהכל)ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן (דרור סיתהכל)

שבועיים וחצי לאחר פתיחת מלחמת "חרבות ברזל", הגישו היום (ב') התאחדות הקבלנים בוני הארץ יחד עם מספר חברות בנייה עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד שלוש עיריות בגוש דן אשר אוסרות על פתיחת אתרי הבנייה בשטחן מאז החלה הלחימה. שלוש העיריות נגדן הוגשה העתירה הן רמת גן, בת-ים וגבעתיים. מלבד ההתאחדות חתומות על העתירה דניה סיבוס , עץ השקד הנדסה, אלקטרה בנייה והקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה , המצויה בבעלות ההתאחדות וההסתדרות. דיון ראשון בעתירה נקבע בסד זמנים מהיר ל-2.11.

לעתירה שהוגשה ע"י עו"ד אלדד כורש, שותף במשרד עורכי הדין פישר-בכר-חן, צורפו כמשיבים פורמליים גם משרדי הפנים והבינוי והשיכון, אשר בעצמם פנו לעיריות בימים האחרונים בהודעות לפיהן יש לאפשר את המשך פעילות הבניה בשטחן בהתאם להנחיות פיקוד העורף.

"מטרתה של העתירה והבקשה הדחופה שמוגשת בד בבד עמה, היא לאפשר לקבלנים להפעיל את אתרי הבניה הקיימים בשטחי המשיבות", נכתב בפתח הדברים, "זאת על מנת למנוע נזק בלתי הפיך בהיקף אסטרונומי יום יומי לקבלנים, שעלול להוביל לקריסת אלפי חברות המעסיקות עשרות אלפי ישראלים, נזק למאות אלפי לקוחות שעלולים להפסיד את כספם, וכתוצאה מכך לפגיעה היקפית במשק בשל סיכון המערכת הפיננסית (שהעמידה אשראי בהיקף של טריליון ש"ח לענף הבנייה והתשתיות),ויציבות הבנקים וגורמים חוץ בנקאיים".

בהמשך הדברים נאמר כי המלחמה שפרצה מחייבת היערכות בעורף הישראלי ונקיטת פעולות דחופות לשם שמירה על ביטחון הציבור. "יחד עם זאת, באותה נשימה ואף ביתר שאת בימים קשים אלו, חשובה קיומה של שגרה לצד מלחמה. בכלל זה, קריטי לפעול לצמצום הפגיעה בכלכלת מדינת ישראל, התאגידים הפועלים בה ותושביה. חיזוק הכלכלה משמעו, בין היתר, חיזוק העורף וחוסנו", נטען, "לא יכול להיות חולק כי גם בשעת מלחמה, על מוסדות השלטון והרשויות, לרבות המשיבות, לפעול רק על פי חוק וללא חריגה מהסמכויות המוקנות להן על פיו".

"המשיבות עושות דין לעצמן"

העתירה מוגשת יומיים לאחר הודעה משותפת שפרסמו חמש עיריות, בהן שלוש המשיבות ועיריות ראשון לציון ורחובות, שבה הודיעו כי לאחר התייעצות בין חמשת ראשי הערים "החליטו ראשי הערים להשאיר בשלב זה את האיסור לפתוח לפעילות את אתרי הבנייה בערים הללו. חברות קבלניות אשר יפתחו את האתרים ללא אישור יהיו צפויות לסנקציות מצד הרשות". את ההחלטה נימקו ראשי הערים ב"רצון לפעול להגברת תחושת הביטחון של הציבור בימים מתוחים אלה".

בעתירתם טוענים הקבלנים כי נכון להיום הנחיות פיקוד העורף מתירות פתיחת אתרי בניה בתחומי המשיבות בתנאים, וכי גם משרדי הפנים והבינוי והשיכון, "הודיעו בכתב כי כל החלטה של רשות מקומית לסגור אתרי בניה ולא לאפשר הפעלתם בכפוף לתנאים שנקבעו על ידי פיקוד העורף - תהא נעדרת סמכות". בעקבות הנחיות אלה, חלק גדול מהרשויות המקומיות כבר הודיעו על פתיחת אתרי הבניה, בכפוף להנחיות פיקוד העורף, וביניהן תל אביב-יפו, באר שבע, הרצליה, ירושלים, חיפה ועוד.

"חרף האמור לעיל וללא סמכות, המשיבות, וכן מספר מועט של רשויות נוספות בתחומי שיפוט אחרים, עושות דין לעצמן, ומורות על סגירת אתרי בניה באופן כולל. המשיבות הגדילו לעשות והודיעו ביום 21.10.2023, לאחר שנשלח אליהם מכתב טרום עתירה ולאחר שהתקבלו הנחיות משרדי הפנים והשיכון לפיהן יש לאפשר פתיחת אתרי הבנhיה בתנאים, כי הן עומדות על האיסור לפתיחת אתרי הבניה המצויים בשטחן ואף יטילו סנקציות על קבלנים שיפעלו בניגוד להחלטה זו.

"עתירה זו מטרתה לאפשר לקבלנים להפעיל את אתרי הבניה הקיימים בשטחי המשיבות בהתאם להנחיות פיקוד העורף והממשלה לפעילות בשעת מלחמת 'חרבות ברזל'. כפי שיפורט בהרחבה בעתירה זו, ההחלטה נעדרת סמכות, נובעת מאפליה פסולה ובלתי מידתית באופן קיצוני". עוד נטען כי מלבד הסכנה לחברות, לגורמים המממנים ולמשק כולו, "הפגיעה עלולה להיות גם במישור הביטחוני, שכן ענף הבניhה הוא אשר אמון על הקמת מרחבים מוגנים, בניה מחדש של יישובי העוטף ועוד".

טענתם המרכזית של העותרים היא שלפי לסעיף 9ד לחוק ההתגוננות האזרחית, הסמכות לתת הוראות לעניין מצב מיוחד בעורף ובכלל זה, לאסור או להגביל פעילויות, נתונה אך ורק ל"רמטכ"ל, סגנו, ראש אגף המטה הכלל בצה"ל, ראש הג"א, או קצין בצבא הגנה לישראל שדרגתו אלוף המשמש בתפקיד אלוף פיקוד". רשויות מקומיות לעומת זאת, או ראשיהן, אינם נכללים בסעיף הנ"ל.

העותרות מדגישות, כי קבלני ישראל כואבים יחד עם כלל מדינת ישראל את אירועי מתקפת הפתע, מחזקות את כוחות הביטחון, משתתפות בצערם הכבד של משפחות הנרצחים ומתפללות לשלום הפצועים והשבת החטופים לבתיהם.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עיריית גבעתייםעיריית רמת גןעיריית בת יםדניה סיבוסאלקטרה בנייההתאחדות הקבלנים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...