עיריית ת"א תשלם 153 מלש"ח לעיריית הוד השרון כהיטל השבחה במתחם בית הנערה

זאת במסגרת הסכם פשרה בין הצדדים, שקיבל בשבוע שעבר את אישור ועדת הערר מחוז מרכז. ב-2021 שיווקה עיריית תל אביב את קרקעותיה במקום לחברת "ישראל קנדה" עבור 511 מיליון שקל. ראש עיריית הוד השרון כוכבי: "עמדנו על מה שמגיע לעיר ולתושביה"

שיתוף הכתבה
ראש עיריית הוד השרון אמיר כוכבי (ינאי יחיאל)ראש עיריית הוד השרון אמיר כוכבי (ינאי יחיאל)

עיריית תל אביב-יפו תשלם לעיריית הוד השרון 153 מיליון שקל בגין היטל השבחה על קרקעות מתחם "בית הנערה" בעיר. כך נקבע בהחלטת ועדת ערר מחוזית לפיצויים והיטל השבחה מחוז מרכז, בראשות עו"ד מאיה אשכנזי. הוועדה אישרה בשבוע שעבר (ה') את הבקשה לאישור הסכם פשרה בין הרשויות, לאחר שעיריית הוד השרון הוכיחה כי במקרה זה, עיריית תל אביב אינה מלכ"ר (מוסד ללא כוונת רווח) שפטור מהיטל השבחה.

הקרקע עליה נמצא מתחם "בית הנערה" בהוד השרון, נרכשה על ידי עיריית תל אביב בשנות ה-40, וזו הקימה במקום מוסד חינוכי ופנימייה לילדים. המקום פעל עד שנת 2003 אז נסגר, ומאז עומד נטוש. בשנת 2021 זכתה חברת "ישראל קנדה" במכרז שפרסמה עיריית תל אביב לרכישת הקרקע במתחם, תמורת סכום של 511 מיליון שקל. 

ההסכם בין שתי הרשויות הושג, לאחר שבמשך תקופה ארוכה סירבה עיריית תל אביב לשלם את ההיטל, בטענה שכמלכ"ר היא איננה חייבת בתשלום היטל השבחה לעיריית הוד השרון. עם זאת, בדיון שהתקיים בוועדת הערר בנושא בשנת 2021, טענה עיריית הוד השרון, באמצעות עו"ד עזרא קוקיא, כי עיריית תל אביב נחשבת מלכ"ר רק בתחום השיפוט שלה, ואילו כאן מדובר אמנם בקרקע שבבעלותה, אך היא כזו שנמצאת בתחום השיפוט של הוד השרון, שתושביה הם אלו שזכאים ליהנות מהתמורה במקרה הזה. 

בהחלטה שהתקבלה בשבוע שעבר נכתב בין היתר כי "הליכי בירורן של המחלוקות בין הצדדים היו צפויים להימשך זמן ארוך. הסדר הפשרה שאליו הגיעו הצדדים חוסך משאבים ניהוליים וכלכליים הן לעוררת והן למוסדות התכנון, לאנשי המקצוע ולערכאות הנוספות שהיו נדרשות לדון ולהכריע במחלוקות.

"ישראל קנדה" עתידה לבנות במקום 450 יחידות דיור, חלקן במגרשים חלופיים מחוץ למתחם, זאת לאחר שב-2021 אושרה דרישת עיריית הוד השרון להעתיק למגרשים סמוכים זכויות בנייה מהמתחם המיועד להפוך לפארק עירוני, במטרה לאפשר את שימור המתחם כריאה ירוקה בלב הוד השרון.  

ראש עיריית הוד השרון, אמיר כוכבי, אמר כי "לאורך השנים האחרונות הופעלו על עיריית הוד השרון לחצים מכיוונים שונים להתקפל ולוותר, אבל עמדנו על מה שמגיע לעיר ולתושביה. שמח על ההחלטה לחתור להסכם ולא לפנות להליכים משפטיים שהיו תוקעים את פיתוח הפארק במתחם, ועל כך שבעיריית תל אביב הבינו בסופו של דבר שאין זה ראוי להרוויח על הגב של תושבות ותושבי הוד השרון. בשנים האחרונות הצלחנו, בניגוד לכל הסיכויים, להשיג שני ניצחונות חשובים במתחם 'בית הנערה'. בתחילה להבטיח את שימור הריאה הירוקה, למרות התנגדויות עיריית תל אביב ולנייד זכויות אל מחוץ למתחם, וכעת להבטיח סכום משמעותי לטובת התושבות והתושבים״. 

ההסכמה והאישור של ועדת הערר התקבלו למרות פסיקה שהתקבלה לאחרונה בבית המשפט העליון, שפסק נגד דרישה דומה של עיריית רמלה לקבל היטל השבחה מכנסייה שמוכרת גם היא כמלכ"ר.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:היטל השבחהועדת הערר המחוזית במחוז מרכזעיריית הוד השרוןעיריית תל אביב-יפומתחם בית הנערה בהוד השרון
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...