לוחות הזמנים לרפורמה בחוק התכנון והבניה נחשפו: "תזכיר החוק יפורסם בתחילת 2025"

מינהל התכנון ומטה התכנון ערכו היום (ג') אירוע להתנעת התיקון המקיף לחוק התכנון והבנייה, וחשפו את לוחות הזמנים לקידומו. המשנה ליועמ"ש עו"ד כרמית יוליס: עו"ד כרמית יוליס: "חוק התכנון והבנייה כפי שהוא היום בנוי טלאי על טלאי, כך שרק מומחים בתכנון יודעים לנווט בסעיפי החוק"

שיתוף הכתבה
מנכ"ל מינהל התכנון רפי אלמליח (דוברות מינהל התכנון)מנכ"ל מינהל התכנון רפי אלמליח (דוברות מינהל התכנון)

מינהל התכנון ומטה התכנון קיימו היום (ג') במשרדי מינהל התכנון בירושלים כנס מקצועי עם מאות משתתפים להתנעת תהליך עדכון חוק התכנון והבנייה , בהמשך להחלטת הממשלה מפברואר 2023  על הקמת צוות בינמשרדי לתיקון חוק התכנון והבנייה. החלטה שהתניעה את הליך תיקון החוק. במהלך החצי שנה האחרונה התקיימה עבודת צוות בינמשרדית שבחנה תיקונים בחוק.

בכנס אף הוצגו לראשונה לוחות הזמנים לקידום המהלך, ולפיהם בתחילת שנת 2024 מתוכננת החלטת ממשלה שתגדיר את הנושאים המומלצים לעדכון החוק. לאחר מכן יתקיים לימוד, שיתוף ציבור וגיבוש המלצות להכנת תזכיר הצעת חוק, כאשר היעד הוא לפרסום תזכיר הצעת חוק לתיקון מקיף לפרק התכנון לחוק התכנון והבניה בתחילת 2025.

בכנס לקחו חלק נציגי משרדי ממשלה, רשויות מקומיות, אנשי תכנון, איגודים מקצועיים, מהנדסי ערים וועדות, ארגוני חברה אזרחית, מומחים מהאקדמיה ומשפטנים. הכנס כלל ארבע שולחנות עגולים: מדרג התוכניות, מבנה הוועדה המקצועית, תוכניות בסמכות מקומית, והליך קידום התוכנית.

המשנה ליועמ"ש: החוק בנוי טלאי על טלאי

כפי שפורסם בעבר, אחד היעדים המרכזיים שהוצבו במסגרת התיקון המתגבש, הוא הסדרת מדרג הסמכויות – ארצי-מחוזי-מקומי, תחום המאופיין כיום באי-בהירות רבה ואף הוראות סותרות בחוק.

במהלך הכנס ניתנה סקירה בינלאומית משווה של מערכות תכנון במדינות שונות בעולם. הסקירה התמקדה במקרי מבחן בקנדה, גרמניה, אנגליה, הולנד וארצות הברית, כדי לייצר תשתית ידע לקראת המהלך הנוכחי ולחשוף מנעד רחב של אפשרויות (גם אם רחוקות לעיתים מהמקרה הישראלי). המחקר התמקד בעיקר בהיררכיה של מוסדות התכנון ובמדרג התוכניות, מתוך ניסיון להבין איך נראות התכניות השונות בכל שלב, מה מעמדן, איך הן נראות ואיך הן מייצרות את התשתית התכנונית במדינה.

המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד כרמית יוליס: " חוק התכנון והבנייה כפי שהוא היום בנוי טלאי על טלאי, כך שרק מומחים בתכנון יודעים לנווט בסעיפי החוק. נוצר מצב בו קשה לחוות דעה מקצועית מבלי יועץ משפטי ולכן חשוב שהחקיקה תהיה נהירה וברורה לכל. אנו מובילים גיבוש של הפרק הכלכלי שישלים את פרק התכנון שיחד יהוו בשורה משמעותית לשוק".

יו"ר מטה התכנון הלאומי, הרב נתן אלנתן: "לאחר 60  שנה ולמעלה מ-140 תיקונים, אנו ניגשים לכתוב חוק תכנון ובנייה שמתאים למאה ה-21. מטרתנו הינה להתאים את חוק התכנון לעידן החדש ולפשט אותו כך שיהיה נהיר וברור. אנו מבינים שיש לבצע את השינוי המיוחל על מנת שהתכנון לא יהווה חסם לבנייה".

מנכ"ל מינהל התכנון , רפי אלמליח: "עם כניסתי לתפקיד הצבתי את התיקון לחוק התכנון והבנייה כיעד מרכזי. המציאות מחייבת אותנו לעבודה במרץ לתיקון החוק, כך שיתאים לצרכים כיום, תוך מתן פתרונות לאתגרים הניצבים לפנינו. אני מודה על ההתגייסות של כלל הגורמים בתחום למהלך החשוב, ושמח לשמוע את התובנות של כלל הגורמים בתהליך. ביצענו עבודה מקדימה, חקרנו איך מתמודדים בעולם עם הנושא והצבנו לוחות זמנים ברורים לאור החשיבות של הנושא".

צחי כץ, יו"ר איגוד מהנדסי ואדריכלי הערים, שנכח בכנס, אמר בתגובה: "כמיישמי מדיניות התכנון של ישראל, האיגוד רואה עצמו שותף מלא בתהליך כתיבת וניסוח חוק תו"ב מחדש. סיכמתי היום עם מנכ"ל מנהל התכנון אלמליח כי מייד לאחר החגים יערך מפגש שולחנות עגולים עם מהנדסים ואדריכלי ערים על מנת שהשינוי יצליח. כפי שבעבר שינויים משמעותיים, כמו פטור מהתיר בנייה, ביטול הקלות ובטול שטחי שירות וכד' צפו מהשטח עי מיישמי המדיניות אל מקבלי ההחלטות, כך גם בתיקון לחוק תו"ב מיישמי המדיניות צריכים להיות גורם דומיננטי בהתהוות החוק החדש".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:חוק התכנון והבנייהרפי אלמליחמינהל התכנוןמטה התכנון הלאומיכרמית יוליסנתן אלנתן
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...